Právě o této komunikaci se vedly dlouhé měsíce spory. Podle původního návrhu měla vést mezi Okříškami a Petrovicemi, tedy západně od Petrovic. To se však některým tamním obyvatelům a většině zastupitelů nelíbilo, protože silnice by prý až příliš narušila dosavadní klid v obci a také by negativně ovlivnila tamní přírodu. Začalo se proto diskutovat o vedení silnice východně od Petrovic.
První taková varianta se však nezamlouvala Krahulovu, protože silnice měla podle návrhu Petrovických vést až příliš blízko obci, kde její vedení plánuje výstavbu čistírny odpadních vod.
Další varianta zase vadila Nové Vsi, které by nová komunikace zasáhla do zamýšlené lokality, v níž by měla v budoucnu vzniknout rodinná zástavba.
Vedení kraje docházela trpělivost. „Každá další alternativa je jen k horšímu," poznamenal náměstek hejtmana a radní pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl s tím, že dokud se obce nedohodnou, bude kraj prosazovat původní variantu s vedením připojení průmyslové zóny u Nové Vsi mezi Okříškami a Petrovicemi. Řešení se však přeci jen našlo. Zatím poslední úprava, kterou projektant v návrhu provedl, se jeví jako průchodná ve všech dotčených obcích.
Další změna
„Zasekli jsme se, protože návrh vedl přes lokalitu, kde bychom v budoucnu rádi vybudovali sítě pro rodinnou výstavbu. Projektant to proto pozměnil, silnice po překonání koryta řeky nevyústí na stávající silnici hned za obcí, ale až u firmy Alfa In, tedy až v průmyslové zóně. S tím souhlasíme," řekl starosta Nové Vsi Leoš Durda.
Zároveň avizoval, že představitelé obcí podepíšou v brzké době memorandum, čímž tuto poslední variantu oficiálně podpoří. „Přidají se k tomu i firmy a věřím, že to všechno dobře dopadne a celý projekt se zrealizuje," dodal Leoš Durda.
Zda půjde o poslední variantu, však zcela jisté není. Kraj totiž na stavbu, která vyjde na stovky milionů korun, nemá peníze a od počátku ústy Libora Joukla předesílal, že se neobejde bez dotačních titulů z Evropské unie a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Původní projekt předpokládal, že celá stavba, včetně obchvatu Okříšek, vyjde na asi 700 milionů korun. Z vyjádření náměstka hejtmana vyplývá, že poslední návrh, tedy varianta východního vedení od Petrovic, bude ještě dražší.
Podobný názor má i starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý. „Pro nás je každá varianta, která vyřeší naše problémy s dopravou, dobrá. Faktem ale je, že silnice se nám oproti původního návrhu poněkud protáhla," podotkl Zdeněk Ryšavý.
Dotační parametry
Kraj nyní podle něj bude připravovat technicko-ekonomickou analýzu,ve které se bude snažit obhájit, že nové silnice podle posledního návrhu, se kterým souhlasí všechny dotčené obce, vyřeší stávající dopravní situaci v Okříškách a zároveň zlepší obslužnost průmyslové zóny u Nové Vsi. „Není to teď ani tak o kraji jako spíš o SFDI a agentuře CzechInvest, které budou o dotacích na takovou stavbu rozhodovat," zamýšlel se Zdeněk Ryšavý. „Věřím ale, že dotační parametry se podaří splnit a silnice se skutečně postaví," doplnil.
Kromě Okříšek by to přivítaly i firmy z novoveské průmyslové zóny. Například představitelé Mann+Hummelu apelovali na zlepšení dopravní situace v minulosti již několikrát. „Spojení směrem na Jihlavu či Velké Meziříčí je zcela nedostačující. I naše zákazníky zajímá, jaké je riziko, že dodávka nedorazí včas," řekla mluvčí firmy Daniela Vilhelmová. „V současné době jen do naší společnosti přijede více než 80 kamionů denně, v příštích letech se počítá s nárůstem o dalších 20 až 40. Nejen naše společnost chce růst," předeslala.
Termíny zahájení prací jsou již dané. Smlouvy se stavební firmami bude muset kraj podepsat ještě před koncem roku 2018, pokud bude chtít na stavbu čerpat dotace.
Aby je kraj na stavbu silnic získal, bude muset vykoupit či směnit dotyčné pozemky a k žádosti o dotace připojit vyjádření od úřadů, například vodohospodářů, kteří spravují koryto řeky Jihlavy.