VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nesmrtelný Brouk byl inspirován naší Tatrou

Třebíč – Hitlerův nápad, jak zmotorizovat Německo, byl jasný. Vyvinout jednoduchý, nenáročný a hlavně levný lidový automobil, který by byl vyráběn ve velkých počtech a dopřál tak německému lidu možnost prohánět se po nově budovaných německých dálnicích.Prototypy vznikaly již počátkem třicátých let.

26.8.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií

Brouk Martina Rigó z Třebíče. Foto: Jan Kotlík

Dnes již není tajemstvím, že se hlavní konstruktér F. Porsche inspiroval Československou Tatrou a to především předválečnými vozy s proudnicovou karoserií a vzduchem chlazeným motorem v zádi. Traduje se, že zmíněnou koncepcí byl uchvácen i samotný Adolf Hitler a při návštěvách Československá si nenechal ujít prohlídku továrny Tatra. Zde, při obdivování zmíněných vozů Tatra prý prohlásil, že to je ten pravý vůz pro jeho silnice. Že na tomto šprochu bylo pravdy trochu, hovoří fakt, že po válce prohrála automobilka Volkswagen soudní při s Tatrou o původnost koncepce Brouka a musela tak Kopřivnici zaplatit nemalé odškodné.

Ale vraťme se do třicátých let. Vyvíjený vůz nesl pracovní název Volks-Wagen (lidový vůz). Později byl oficiálně pojmenován jako KdF-Wagen. To už se jednalo o nacistickou propagandu, jelikož tak zněla zkratka názvu organizace „Kraft durch Freude", odnože německé nacistické fronty. Vůz měl za úkol dokázat přepravovat dvě dospělé osoby a tři děti rychlostí téměř 100 km/hod. a jeho prodejní cena se neměla příliš odlišovat od ceny tehdy prodávaných motocyklů. Před propuknutím druhé světové války se však podařilo vyrobit jen několik stovek vozů. Po skončení válečné vřavy se v obnovené továrně opět rozběhla výroba předválečného typu pod taktovkou vojenského majora Hirsta. V tomto období byl také vůz přejmenován na Volkswagen. 
V roce 1948 byl vedením automobilky pověřen Heinz Nordhoff. Ten později továrnu Volkswagen přeměnil na automobilového výrobce světového významu a i díky němu spatřil VW Brouk světlo světa v tolika exemplářích.

Vůz, jako je WV Brouk, jistě nemusíme dlouze představovat. Jeho notorický známé tvary a pískavý zvuk vzduchem chlazeného plochého čtyřválce umístěného v zádi zná jistě každý. Každý ale neví, že již v roce 1955 sjel z výrobní linky miliontý Brouk a v roce 1958 jezdilo po silnicích už celých pět milionů těchto populárních vozů! Značná část Brouků putovala na nenasytný trh USA. Beetle se zde stal miláčkem ekologicky nebo ekonomicky smýšlejících Američanů a to v podobě druhých vozů v rodině či aut pro ženy a dívky. Byl mimochodem i populárním vozem na rozvážení pizzy.

Nesmíme opomenout ani značnou oblibu u členů hnutí Hippies, kteří karoserii Brouka často zdobili květinovými motivy. A tak se stalo, že v roce 1972 bylo oznámeno vyrobení již 15. miliontého vozu! Koncem sedmdesátých let však poptávka klesla natolik, že automobilka VW v Evropě výrobu tohoto již notně zastaralého vozu zastavila. Výroba však pokračovala v závodech v Brazílii a Mexiku. Poslední Brouk tak byl vyroben již v novém tisíciletí a konečné číslo vyrobených kusů přesáhlo hodnotu 21 milionů! Volkswagen Brouk je bezpochyby nejdéle a nejvíce vyráběným vozem na světě, který svoji kariéru absolvoval v podstatě ve stejné podobě jen s drobnými dílčími změnami a vylepšeními.

Martin Rigó z Třebíče vlastní exemplář vyrobený v roce 1972. Svého zeleného Brouka zakoupil letos na jaře v Pardubicích. Volkswagen zde stál celé tři roky, což se také podepsalo na jeho nechuti k jízdě. Martin však svůj nový vůz přesvědčil, že jízda je tím nejlepším lékem na znovunabytí dobré kondice.
A podařilo se. Po několika desítkách kilometrů Brouk oživl a dnes jezdí k plné spokojenosti svého majitele. Jelikož se však nejedná 
o nový, ba ani o zánovní vůz, připravuje Martin na zimu repasi mechanických dílů. A proč taková péče, když Brouk zatím slouží? 
V plánu je totiž expedice po jižních zemích Evropy. Vypadá to tedy, že se s Martinem a jeho Broukem na našich stránkách ještě 
v budoucnu setkáme!

Jan Kotlík

Autor: Redakce

26.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejisté Jihlavy porazili v rozhodujícím sedmém zápase semifinále první ligy Kladno 1:0 a zajistili si postup do baráže o extraligu.
21

OBRAZEM: Hokejisté Jihlavy se stali posledními účastníky baráže

Stator generátoru vážící 174 tun na cestě mezi dukovanskou elektrárnou do Plzní.

Do Dukovan se v neděli vrátí stator generátoru vážící 174 tun

Vlk sražený na D1 na Vysočině pocházel z Karpat, ukázaly analýzy

Vysočina - Vlk, kterého tento měsíc zabilo auto na dálnici D1 na Vysočině, pocházel až z Karpat. Prokázaly to genetické analýzy jeho tkáně. Zvíře tak zřejmě urazilo z místa svého narození několik set kilometrů. Mohlo jít o mladého samce, který hledal nové teritorium, protože zjara jsou dlouhé přesuny vlků nejčastější.

Ve Žďáře soudili bulvárního novináře Novotného

Vysočina - Žďárský okresní soud ve čtvrtek vynesl rozsudek v případu těžkého ublížení na zdraví, v němž je obžalován Pavel Novotný, bulvární novinář, publicista a podnikatel. Novotný se u soudu ocitl kvůli nehodě, po které skončila seniorka z Velké Bíteše v nemocnici.

Dukovany odstavily druhý blok. Neplánovaně

Dukovany - V Jaderné elektrárně v Dukovanech na Třebíčsku odstavili včera večer energetici neplánovaně druhý reaktorový blok. Potřebují zkontrolovat jeho hermetické prostory, kde by u jedné armatury mohla být drobná netěsnost.

Okříšky přispívají včelařům na ochranu včelstev

Okříšky - Radní v Okříškách ojedinělým způsobem podporují místní včelaře. Každému včelaři s trvalým pobytem v Okříškách věnují ročně tisícikorunu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies