VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nesmrtelný Brouk byl inspirován naší Tatrou

Třebíč – Hitlerův nápad, jak zmotorizovat Německo, byl jasný. Vyvinout jednoduchý, nenáročný a hlavně levný lidový automobil, který by byl vyráběn ve velkých počtech a dopřál tak německému lidu možnost prohánět se po nově budovaných německých dálnicích.Prototypy vznikaly již počátkem třicátých let.

26.8.2016
SDÍLEJ:

Brouk Martina Rigó z Třebíče. Foto: Jan Kotlík

Dnes již není tajemstvím, že se hlavní konstruktér F. Porsche inspiroval Československou Tatrou a to především předválečnými vozy s proudnicovou karoserií a vzduchem chlazeným motorem v zádi. Traduje se, že zmíněnou koncepcí byl uchvácen i samotný Adolf Hitler a při návštěvách Československá si nenechal ujít prohlídku továrny Tatra. Zde, při obdivování zmíněných vozů Tatra prý prohlásil, že to je ten pravý vůz pro jeho silnice. Že na tomto šprochu bylo pravdy trochu, hovoří fakt, že po válce prohrála automobilka Volkswagen soudní při s Tatrou o původnost koncepce Brouka a musela tak Kopřivnici zaplatit nemalé odškodné.

Ale vraťme se do třicátých let. Vyvíjený vůz nesl pracovní název Volks-Wagen (lidový vůz). Později byl oficiálně pojmenován jako KdF-Wagen. To už se jednalo o nacistickou propagandu, jelikož tak zněla zkratka názvu organizace „Kraft durch Freude", odnože německé nacistické fronty. Vůz měl za úkol dokázat přepravovat dvě dospělé osoby a tři děti rychlostí téměř 100 km/hod. a jeho prodejní cena se neměla příliš odlišovat od ceny tehdy prodávaných motocyklů. Před propuknutím druhé světové války se však podařilo vyrobit jen několik stovek vozů. Po skončení válečné vřavy se v obnovené továrně opět rozběhla výroba předválečného typu pod taktovkou vojenského majora Hirsta. V tomto období byl také vůz přejmenován na Volkswagen. 
V roce 1948 byl vedením automobilky pověřen Heinz Nordhoff. Ten později továrnu Volkswagen přeměnil na automobilového výrobce světového významu a i díky němu spatřil VW Brouk světlo světa v tolika exemplářích.

Vůz, jako je WV Brouk, jistě nemusíme dlouze představovat. Jeho notorický známé tvary a pískavý zvuk vzduchem chlazeného plochého čtyřválce umístěného v zádi zná jistě každý. Každý ale neví, že již v roce 1955 sjel z výrobní linky miliontý Brouk a v roce 1958 jezdilo po silnicích už celých pět milionů těchto populárních vozů! Značná část Brouků putovala na nenasytný trh USA. Beetle se zde stal miláčkem ekologicky nebo ekonomicky smýšlejících Američanů a to v podobě druhých vozů v rodině či aut pro ženy a dívky. Byl mimochodem i populárním vozem na rozvážení pizzy.

Nesmíme opomenout ani značnou oblibu u členů hnutí Hippies, kteří karoserii Brouka často zdobili květinovými motivy. A tak se stalo, že v roce 1972 bylo oznámeno vyrobení již 15. miliontého vozu! Koncem sedmdesátých let však poptávka klesla natolik, že automobilka VW v Evropě výrobu tohoto již notně zastaralého vozu zastavila. Výroba však pokračovala v závodech v Brazílii a Mexiku. Poslední Brouk tak byl vyroben již v novém tisíciletí a konečné číslo vyrobených kusů přesáhlo hodnotu 21 milionů! Volkswagen Brouk je bezpochyby nejdéle a nejvíce vyráběným vozem na světě, který svoji kariéru absolvoval v podstatě ve stejné podobě jen s drobnými dílčími změnami a vylepšeními.

Martin Rigó z Třebíče vlastní exemplář vyrobený v roce 1972. Svého zeleného Brouka zakoupil letos na jaře v Pardubicích. Volkswagen zde stál celé tři roky, což se také podepsalo na jeho nechuti k jízdě. Martin však svůj nový vůz přesvědčil, že jízda je tím nejlepším lékem na znovunabytí dobré kondice.
A podařilo se. Po několika desítkách kilometrů Brouk oživl a dnes jezdí k plné spokojenosti svého majitele. Jelikož se však nejedná 
o nový, ba ani o zánovní vůz, připravuje Martin na zimu repasi mechanických dílů. A proč taková péče, když Brouk zatím slouží? 
V plánu je totiž expedice po jižních zemích Evropy. Vypadá to tedy, že se s Martinem a jeho Broukem na našich stránkách ještě 
v budoucnu setkáme!

Jan Kotlík

Autor: Redakce

26.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zámeký kostel v Brtnici.

Brtnice ožije v červnu poutí i kovadlinami

V loňské sezoně patřily Moravské Budějovice (ve žlutém) do skupiny Střed. Fanoušci tak mohli sledovat atraktivní krajská derby. Od podzimu mají Žihadla opět hrát převážně severomoravskou skupinu.
13

Druhá liga opět mění složení skupin. Žihadla se vrací na východ

Chlapeček z babyboxu se jmenuje Jiří, po krajském hejtmanovi

Vysočina – V pondělí 29. května se v 16.57 otevřela dvířka babyboxu v Havlíčkově Brodě a v místnosti stálé služby novorozeneckého oddělení signalizace oznámila odložené děťátko.

Rokytnice ovládla derby a odskočila Starči

Třebíčsko – Situace se na čele tabulky mění. Vedoucí Rokytnice zvládla sousedské derby 23. kola okresního přeboru v Chlístově a využila zaváhání druhé Starče v Blatnici. Na třetí místo poskočili fotbalisté rezervního mužstva Jemnicka, kteří naplno bodovali ve Studenci.

Hořelo v remízku. Zasahovaly tři jednotky hasičů

Trnava – Nedaleko Trnavy vznikl požár remízku. K události, ke které vyjížděli profesionální hasiči z Třebíče i dobrovolné jednotky z Trnavy a Rudíkova, došlo v pondělí po páté hodině odpoledne.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies