VYBERTE SI REGION

Modely o váze rohlíku létaly v hale i na hudbu

Třebíč - Více jak 25 pilotů se se svými modely letadel představilo na již tradiční soutěži Třebíčské halovky. Modeláři přicestovali z celé republiky, někteří dokonce až zpoza jejích hranic. „Přijel jsem s rodiči od Trnavy, ze Slovenska. Je to můj první závod," řekl třináctiletý Jozef Lukáč.

9.2.2015
SDÍLEJ:

Modelářství má mnoho podob, a nejen to. I každý vášnivý majitel letadlových modelů je jiný. Ti, co se specializují na lehké letouny o hmotnosti padesátigramového rohlíku, se sjeli do Třebíče.Foto: Deník/ Kamil Černý

Modelářství zdědil po svém otci, který ve slovenské Trnavě provozuje firmu. Ta se specializuje nejen na prodeje drobných letadel a vrtulníků, ale i jednotlivých součástek.

První svůj model sestrojil Jozef Lukáč junior ve svých čtyřech letech. „Táta mi s tím ale pomáhal," podotkl.

Se svou první disciplinou, při které měl se svým modelem a dálkovým ovladačem předvést několik figur, však spokojený nebyl. „On je stále nespokojený. Ale je to dobře, jen to ho může posunout dál," řekla jeho maminka.

Třebíčské halovky mají za sebou už sedm ročníků, ten, který se uskutečnil v sobotu, byl co do počtu účastníků rekordní. Těsně před startem evidovali organizátoři 26 jmen.

Létání na hudbu a na rychlost

Na piloty čekalo pět disciplin. V první kategorii soupeřili s modely s klasickými vrtulemi. Každý z nich mohl absolvovat tři lety, stejný počet rozhodčích pak hodnotil celek i jednotlivé prvky sestavy. „Nula znamená to, že reálný prvek se tomu, co chtěl pilot udělat, vůbec nepodobalo. Desítka je naopak nejvyšší hodnocení. To se ale uděluje opravdu výjimečně," upřesnil Miroslav Dvořáček z třebíčsho Letecko-modelářského klubu, který sedmou halovku organizoval.

Druhá disciplina měla mezinárodní pravidla i předem stanovenou sestavu, tedy obraty a figury, které pilot v určitém pořadí musí se svým modelem provést.

Divácky nejatraktivnější bývá podle Miroslava Dvořáčka kategorie aero-muzikál. „Soutěžící si dodá dvouminutovou skladku, kterou mu tady pustíme, může to být vážná hudba i heavy metal, ale slyšel jsem i dechovku. Tam se hodnotí soulad s hudbou a taky elegance," poznamenal.

Čtvrtou disciplinou byla rychlostí trať, při které v tělocvičně létaly tři modely současně. Poslední je air-race, kdy se létá opět na čas, avšak po stanovené trase, kterou lemují pylony. Přitom je nutné provést i několik akrobatických prvků. „Jde o přemet a výkrut," podotkl Miroslav Dvořáček.

„U obou rychlostních kategorií se létá vylučovacím způsobem až do finále, tedy jako v závodech skutečných letadel air-race," dodal.

Autor: Kamil Černý

9.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

V lesích na Vysočině přibývá poškozeného dřeva. I kvůli počasí

Vysočina – V lesích na Vysočině kvůli suchu přibývá poškozeného dřeva, které se špatně prodává.

V Dukovanech skončila odstávka třetího bloku, trvala 157 dní

Dukovany – V Jaderné elektrárně Dukovanyskončila odstávka třetího výrobního bloku, která trvala 157 dní. „Společnost ČEZ původně počítala s tím, že dodávky elektřiny z tohoto bloku obnoví 19. října, ale naplánované práce se podařilo udělat rychleji," řekl mluvčí elektrárny Jiří Bezděk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies