Ministerstvo dopravy chce totiž evropské peníze určené pro železniční projekty přesunout na silnice.


Podle šéfa občanského sdružení Svaz cestujících ve veřejné dopravě je to absurdní. „Peníze na modernizaci železnice přece nemohou jít na stavbu silnic. Už jen proto, že dráhy oproti autům mnohdy nabízí časovou úsporu a uleví přírodě,“ komentoval šéf sdružení Miroslav Vyka.


Změny postihnou regionální tratě


Na snížení evropských dotací doplatí hlavně regionální doprava. „Mezi největší projekty, které se asi zastaví, patří úsek mezi Brnem a Zastávkou u Brna,“ řekl náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.


Společnosti Kordis, která koordinuje dopravu v Jihomoravském kraji a přilehlých oblastech sousedních krajů, se rozhodnutí ministerstva nelíbí. „Dá se říct, že modernizace tohotu úseku je nejdůležitější železniční stavba na jižní Moravě. Výrazně by zlepšila a zpřesnila dopravu ve směru do Brna i do Třebíče,“ řekl už dříve mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.


Ambiciózní projekt měl rozpočet více než čtyři a půl miliardy korun. Kromě elektrifikace trati a úpravy kolejí měl přinést více pohodlí pro cestující. „Plánovali jsme postavit bezbariérové nástupiště, moderní podchod či přístřešky pro cestující,“ popsal chystané změny mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.


Vedení železniční správy chtělo zrekonstruovat opravit výpravní budovu v Zastávce a vybudovat nové chodníky i osvětlení.


V evropském Operačním programu Doprava je zatím na železnici určeno přibližně stejně peněz jako na silnice. Dráhy mohou čerpat asi čtyřiašedesát miliard korun, na silnice připadá o dvě miliardy více.