VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městská doprava vyjela poprvé před šedesáti lety

Třebíč - Je 1. prosince 1954 a ze zastávky v Nových Dvorech v Třebíči vyjíždí autobus s nápisem Místní doprava. Šlo o první autobus na lince Nové Dvory Borovina a zpět.

18.9.2014
SDÍLEJ:

Na první lince z Boroviny do Nových Dvorů jezdil autobus Škoda 706 RO (na snímku).Foto: archiv Aleše Nováka

„Byl to začátek městské dopravy v Třebíči. Prvním autobusem byla Škoda 706 RO. Od ostatních autobusů se lišil tím, že měl i zadní dveře. To na běžných linkových autobusech nebylo. Ty měly dveře pouze vepředu," popsal Aleš Novák, autor knihy Šedesát let MHD Třebíč.

Ten je zároveň jedním z hlavních organizátorů oslav kulatého výročí. Oslavy se budou konat v sobotu na Karlově náměstí v Třebíči.

Městská hromadná doprava v Třebíči se za šedesát let značně rozšířila a prošla řadou méně i více významných změn. A její vylepšování se plánuje na radnici i do budoucna. „Minibusy nebo midibusy zařadíme jako jednu z podmínek v chystaném výběrovém řízení na dopravce MAD. Měly by obsluhovat místní části a spoje v částech pracovního dne a o víkendech, kde se nevyplatí vypravovat klasický autobus nebo kde jsou nevhodné prostorové podmínky," popsal plánovanou změnu Pavel Svoboda, místostarosta zodpovědný za dopravu .

V plánu je rozvíjení informačních systémů, rozšiřování některých zastávek či přivedení několika spojů k novému Domu dětí a mládeže i novému dopravnímu terminálu.

Za 60 haléřů

Debaty o městské hromadné dopravě se v Třebíči vedly již dlouho před rokem 1954. Jejímu zavedení však bránil nedostatek vozů po druhé světové válce. „Nakonec se do toho město pustilo na vlastní pěst a spustilo linku do Boroviny," vysvětlil Novák.

Její trasa se příliš nelišila od dnešní linky číslo pět. Zastavovala například u borovinské kapličky, na Gottwaldově (dnes Karlově) náměstí, u Novodvorského mostu. Rozdílem bylo především to, že končila již v Nových Dvorech.

„Tento jízdní řád je zatím zkušební a jízdné činí 60 haléřů," psalo se v prosinci v periodiku Tep Boroviny. Že zkušební linka byla úspěšná, dokládá hned následné zavedení druhé linky z Týna, ten byl tehdy ještě obcí, do čtvrti Horka Domky.

Třetí linkou mohli lidé jet do ze čtvrti Horka Domky do Boroviny. „Tím byla asi v polovině šedesátých let zajištěna základní obslužnost Třebíče a okolí, jak to známe i nyní," řekl Novák.

Další významný moment přišel kolem roku 1968. V té době byla městská doprava rozšířena i do okolních obcí, jako byla Stařeč, Mastník, Kožichovice a Ptáčov. To s sebou neslo další rozšíření linek a počtu autobusů. „Že linky existovaly, víme z dochovaných jízdních řádů. Počty autobusů se bohužel nedochovaly. Můj odhad je, že v té době měla městská hromadná doprava odhadem asi pět, šest autobusů," doplnil Aleš Novák.

Z kejvačky se stala městská doprava

Ovšem teprve v roce 1977 dostala místní doprava status městské dopravy. Do té doby se jí říkalo místní či pouliční. Lidově se nazývala kejvačka, protože lidé vždy jen zamávali či kývli na autobus, aby jim zastavil. „V roce 1977 to oficiálně získalo status městské dopravy s tím, že byl zaveden jednotný tarif a byly zavedeny pravidelné intervaly mezi spoji na jednotlivých linkách," vysvětlil Novák.

V té době jezdilo na osmi linkách deset až patnáct vozů. „To již pomalu začínalo připomínat stav, který tu byl před optimalizací v roce 2012," dodal Novák.

Svého vrcholu dosáhla městská autobusová doprava v osmdesátých letech. „Městská doprava v té době zažila největší rozmach v počtu vozidel. Ustálil se asi na čtyřiceti, což je maximum. Důležitým předělem v linkové dopravě bylo vybudování autobusového nádraží," popsal Aleš Novák.

I po revoluci přišly další důležité změny. V roce 1995 byly dostavěny rampy na Hrotovické ulici a Sportovní ulici. V roce 2009 začaly jezdit autobusy na zemní plyn.

Tou nejvýraznější změnou byla optimalizace v roce 2012. „Bylo to nutné. Dvacet, třicet let se městská doprava neměnila. Pouze se přidávaly či ubíraly spoje. Od šedesátých let byly linky velmi podobné a jejich trasy se měnily jen nepatrně," doplnil Novák.

Kdy a kde se slaví

60 let MHD aneb Jízda do minulosti…

20. září 2014 od 10.00 do 17.00 na Karlově náměstí v Třebíči.

- Zahájení a křest knihy 60 let MHD Třebíč v 10.00

- Okružní jízdy historickými autobusy.

- Hudební skupiny Extáze, Acheron, Grajcar, taneční soubor Arabes.

- Autogramiáda Štěpán Mareš, Extáze, Acheron, Grajcar

- Prohlídka současného vozového parku.

- Klaun, skákací hrad, trampolína…

Autor: František Vondrák

18.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mladíci nestačili na Duklu

Polské letouny Su-22M3 přiletěly 23. srpna na letiště v Náměšti nad Oslavou. V ČR se zapojí do mezinárodního leteckého cvičení Ample Strike 2017.
17

Od středy začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Vražda v Humpolci: Obviněný Ukrajinec skončil ve vazbě

Pelhřimov, Humpolec – Okresní soud v Pelhřimově poslal ve středu do vazby jednapadesátiletého Ukrajince obviněného z vraždy jeho o šest let mladšího krajana. Krvavý incident se odehrálv pondělí brzy ráno v Pražské ulici na ubytovně v Humpolci. „Vazba byla na obviněného uvalena, protože hrozí, že by se vyhýbal trestnímu řízení a mohl by ovlivňovat případné svědky,“ zdůvodnil rozhodnutí pelhřimovský soudce Jiří Zach.

Na Vysočině v noci padaly teplotní rekordy

Vysočina - Na dvou stanicích v noci na středu padly teplotní rekordy. V Košeticích na Pelhřimovsku naměřili 5,1 stupně Celsia, tím byla o dvě desetiny překonána dosavadní rekordní hodnota 5,3 stupně z roku 1999. V Sedlci na Třebíčsku teploměr ukázal hodnotu 6,5 stupně. Dosavadní nejnižší teplota z roku 1999 byla 7,3 stupně.

V jihlavské zoologické zahradě odchovali leguána

Jihlava – Po necelých dvou letech se podařilo chovatelům z jihlavské zoo rozmnožit a úspěšně odchovat dvě mláďata velice vzácného ještěra leguána fidžijského. A podle zbarvení mláďat těsně po vyklubání se z vajíček je zřejmé, že jde o samce a samici.

Studenti se budou trénovat v první pomoci

Vysočina – Poskytnout základní laickou první pomoc, komunikace s operátorem záchranné služby. Studenti středních škol a učilišť na Vysočině se opět budou učit zachraňovat život v rámci hodin školní výuky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení