VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městská doprava je drahá, radní chtějí vyměnit dopravce

Třebíč - Tvrdý oříšek budou muset zítra na svém zasedání rozlousknout třebíčští zastupitelé. Stanou před rozhodnutím, zda vypovědět, nebo nevypovědět smlouvu současnému provozovateli městské dopravy.

17.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Archív

Třebíčskou městskou dopravu provozuje společnost Trado MAD, která patří jihlavskému holdingu ICOM transport. Ten zvítězil v roce 2008 ve výběrovém řízení coby jediný uchazeč o zakázku, jež měla mít trvání do roku 2016. Radní chtějí smlouvu zrušit, nelíbí se jim každoroční navyšování ceny.


Podle starosty Ivo Uhra radnice za provozování městské dopravy ročně doplácí. Jen v roce 2008 to bylo kolem 22 milionů korun, po výběrovém řízení se cena zvýšila na 33 milionů korun, letos by měla činit 37 milionů korun a v příštím roce 40 milionů korun.


Proč se radní zabývají takovou důležitou otázkou až nyní v předvolebním období? „Doposud jsem necítil nějakou výraznou politickou podporu v zastupitelstvu a možná i v radě k tomu, abychom s tím něco dělali. Teď poslední dobou se ta situace trochu přece jenom nachýlila jiným směrem. A je úplně jedno, zda se blíží konec volebního období. Město každý měsíc přichází o více než milion korun. To je dostatečný důvod, abychom nečekali na nové zastupitelstvo,“ tvrdí starosta Ivo Uher.


Podle něj bude nezbytná pomoc odborníků na optimalizaci dopravy, případně audit. Že by otevření problému bylo politickým krokem, Uher odmítá: „Má to souvislost s tím, že letošní rozpočet je výrazně ořezaný a měli jsme problém jej vůbec dát dohromady.“


Tři varianty řešení


Zastupitelům se na stole ocitnou tři varianty řešení: návrh na vypovězení smlouvy a příprava nového výběrového řízení, jednání se současným dopravcem nebo založení dopravního podniku městem.


Zastáncem poslední varianty je místostarosta Miloš Mašek: „Za milion eur bychom dokázali ufinancovat dopravu i z městských rozpočtů. Letos budeme platit 37 milionů. Kdyby šlo o vlastní podnik, tak bychom ještě ušetřili. Myslím si, že bychom ale museli mírně snížit rozsah té dopravy o nějaký počet kilometrů. Ale to není na pořadu dne.“


Vlastní autobusy


Maškovi by se prý líbila myšlenka vlastních autobusů města, provozovatel by se podle něj snadno našel.

„Je otázkou, kde bychom vzali peníze na nákup nových autobusů. To je nějakých 100 milionů korun. Pochopitelně bychom museli shánět dotaci, která by byla k mání,“ dumá Mašek. Má oporu ve starostovi, prosazujícím jednotné jízdné za korunu pro každého cestujícího.


Co říká opozice


Celá situace se nelíbí opozičním zastupitelům, cítí se zaskočeni návrhem v nevhodnou dobu.


Zastupitelka Marie Černá uvažuje: „Tu situaci budeme ještě dnes probírat s kolegou Číhalem. V tuto chvíli se mi to moc nelíbí. Ty požadavky měly být ukotveny už před výběrovým řízením. Domnívám se, že právě kvůli nárokům se do výběrového řízení přihlásila jen jedna firma.“


A co míní o vytvoření vlastního dopravního podniku města? „Kde vezme město počáteční vklad za současné situace,“ ptá se. K tomu přiřazuje spoustu otázek - kde vzít na platy řidičů, parkování, jaká by byla návaznost na integrovanou dopravu.


„Čekám, že na zítřejším zastupitelstvu vznese někdo odborný názor a nikoliv jen politický,“ zdůrazňuje Černá. Představy starosty Uhra o jízdném pro cestující za korunu nevidí nikterak reálně.


Rozhořčením se netají zastupitel Pavel Heřman: „Je to takový výkřik - trumf před volbami. Navíc by zastupitelé museli rozhodnout, že chtějí, aby město takový podnik provozovalo. Měli by mít jasno, zda po ekonomické a organizační stránce je takový podnik město vůbec schopno provozovat a musí mít sestaven nějaký model. Současné zastupitelstvo ale směřuje k volbám. Nemá čas dotáhnout věci do úspěšného konce.“


Odpověď na otázku, zda město v příštím roce bude počítat se ztrátou přes 40 milionů korun skrze městskou dopravu budeme znát už zítra.

Autor: Eva Bártíková

17.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Ilustrační foto

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Požár zastavil výrobu v Kronospanu. Firma tvrdí, že šlo o zkrat

Jihlava – Více než deset milionů korun. Taková je bilance sobotního rozsáhlého požáru v jihlavské společnosti Kronospan v ulici Na Hranici v Jihlavě-Bedřichově. Hořela hala, ve které se zpracovávají OSB desky, dokonce musel být vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. Oheň proto na několik dní odstavil výrobu ve firmě.

Děti si ve žďárském parku hrají v balících slámy

Žďár nad Sázavou - Na šest desítek balíků ze slámy tvoří bludiště na okraji žďárského parku Farská humna. Dočasnou venkovní hernu pro děti tam vybudoval žďárský výtvarník Michal Olšiak.

Sáblíková bude pokračovat i po Pchjongčchangu

Žďár nad Sázavou – Odchod do sportovního důchodu? Ale kdeže. Láska ke sportu zvítězila. Martina Sáblíková přehodnotila své plány po olympijských hrách v Pchjongčchangu a hodlá se na dlouhém oválu se svými konkurentkami potkávat i nadále. Její fanoušci tak mohou mít radost.

Začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Náměšť nad Oslavou - Mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike začíná. Uskuteční se od středy 23. srpna do úterý 12. září na základně vrtulníkového letectva u Náměště nad Oslavou a na dalších místech v zemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení