Mezi maskami nechyběla Sněhurka a sedm trpaslíků. Tuto skupinku vytvořily členky družstva dobrovolných hasičů. „Byl to kolektivní nápad," shodly se.

V průvodu nechyběl malý kat, klaun, gejša, včelař se sklenicí medu nebo dobrovolný strážce hranice. Namísto muzikantů, o které bývá v masopustním období nouze, vyhrávaly z tlampačů, umístěných na kapotě stařičkého vojenského vozidla značky Gaz, nahrávky lidových písní. „Auto máme půjčené od jednoho místního pána, který ho opečovává. Gazík pochází z roku 1961, za ním táhneme ještě o asi třicet let starší hasičskou stříkačku, kterou si hýčkáme my," popsal za Sbor dobrovolných hasičů v Hrotovicích Lukáš Svoboda.

Vyjíždí jen výjimečně

Právě místní hasiči masopust v Hrotovicích každoročně pořádají a svůj ojedinělý vozový park používají jen při výjimečných příležitostech. „Gazíka si půjčujeme pouze na masopust, s mašinou vyjíždíme jen několikrát do roka. Vždy se s ní pochlubíme když pořádáme hasičské závody," řekl Lukáš Svoboda.

Masky prošly celým městem. Své sousedy zvaly na další slavnost, takzvané pochovávání basy. „To se bude konat hned další sobotu," podotkl Petr Svoboda. Ve většině domů se skupinky masek setkaly s vlídným přijetím. Kromě toho často obdržely nějakou pochutinu, většinou v tekuté podobě, a peněžní příspěvek.

Zatímco teď nastává doba veselí, pochovaná basa věstí klid a začátek přípravy na postní dobu před blížícími se Velikonocemi. Zvlášť po Popeleční středě, která letos připadá na 10. února, by se neměly konat veselice, plesy nebo taneční zábavy. „Skutečnost je bohužel taková, že tento fakt nerespektuje zhruba třetina obcí. Ukazuje to na velkou míru ateismu v naší společnosti," zamýšlela se vedoucí pracoviště tradiční lidové kultury Muzea Vysočiny Třebíč Eva Tomášová. „Tento trend neodpovídá naší křesťanské tradici," připomněla.