F 126 byl čtyřmístný se vzduchem chlazeným řadovým dvouválcovým motorem v zádi a měl poháněna zadní kola. Nejmenší Fiat se mohl pochlubit novými bezpečnostními prvky, jako třeba palivovou nádrží v bezpečnostní zóně pod zadním sedadly.

Přední kola byla odpružena příčným listovým perem, zadní pak vinutými pružinami. Obsah motoru, necelých 0,6 l, se v průběhu výroby zvýšil na 0,65 l; tyto vozy nesly dodatečné značení 650.

Nás ale bude zajímat, že od roku 1973 se začalo v Polsku vyrábět dvojče „stodvacetšestky" pod názvem Polski Fiat 126 P. Polský „maluch" se téměř beze změn vyráběl až do roku 2000! V průběhu let na „maluchovi" přibyly například plastové nárazníky a ochranné lišty na bocích či moderní přístrojová deska. Základ však zůstával stále stejný. První Fiaty 126 P byly do tehdejšího Československa dovezeny v roce 1977, a stejně jako v Polsku, se okamžitě staly nedostatkovým zbožím, které se získávalo za pomocí nemalých úplatků.

S vodním chlazením

V roce 1987 byl představen vylepšený typ 126 Bis. Nejvýraznější změnou bylo umístění řadového dvouválce naležato, čímž nad motorem vznikl větší prostor po zavazadla. Praktičnost umocňovalo zadní nahoru výklopné víko.

Stejně výraznou změnou bylo i chlazení motoru kapalinou, čímž Fiat získal i účinnější vodní topení. Fiat 126 Bis byl určen výhradně pro západní trhy. Vyráběl se však v malých počtech a poslední opustil výrobní linku v roce 1991. Původní „stošestadvacítka" však sjížděla z výrobních pásů v nemalých počtech dále. V roce 1997 se dokonce přezdívka „maluch" stala oficiálním označením vozu. Na konci milénia byla vyrobena poslední série Fiatu 126 P s názvem Happy End.

Vozy této poslední série byly nastříkány výhradně pouze červenou nebo žlutou barvou. Zajímavostí také je, že Fiat 126 byl vyráběn i v Jugoslávii a to pod označením Zastava 126.

Ačkoliv ve své době na našich silnicích jezdilo poměrně velké množství „maluchů", kvůli zimním prosoleným silnicím jich drtivá většina podlehla korozi. Ještě dnes je však možno na silnicích Třebíčska nalézt sem tam nějakého toho „malucha".

Jedním z nich je i Fiat 126 P Michala Hlinky. Jeho Maluch byl vyroben v roce 1988, disponuje motorem se zvětšeným objemem na 650 ccm a plastovými nárazníky. Před třemi roky prodělal kompletní opravu a dnes slouží k potěše jeho majitele.

Setkat jsme se s ním mohli na loňském Otevírání veteránské sezóny na Karlově náměstí v Třebíči, odkud také pocházejí naše fotografie.

JAN KOTLÍK