V tu chvíli vstoupí v platnost omezení pro pohyb „náklaďáků“ a kamionů centrem Budějovic. Už nebudou mít volný vjezd na obě náměstí – ČSA a Míru. Ve městě vznikne značkami vyhrazený koridor pro pohyb těžké tranzitní dopravy směr Třebíč.

Kudy, na to odpovídal na budějovických webových stránkách vedoucí odboru investic tamní radnice Josef Macháček: „Nákladní vozidla, sjíždějící z obchvatu směrem na Třebíč, budou vedena na sjezd na silnici II/152 od Jemnice ke kruhovému objezdu, dále do ulic Fibichova, K Háji, Havlíčkova, Pražská, 1. Máje, Palackého a Jaroměřická.“ Je to jediná vhodná varianta vzhledem k tomu, že pohyb jinými ulicemi omezuje podjízdná výška železničních mostů v ulicích Pražská a Husova.

Asi nejslabším bodem trasy je ulice Havlíčkova, kvůli základní škole, která se tam nachází. Sice tam měří stacionární silniční radar a platí tam omezená rychlost na čtyřicet kilometrů v hodině, ovšem podle mínění zástupce vedoucího dopravního inspektorátu v Třebíči Jana Šrutky je velmi diskutabilní umístění radaru. Je dost daleko za školou u výjezdu z garáží. „Smysl ne pro vybírání pokut, ale pro ochranu dětí ze školy by mělo, kdyby byl radar výš u školy,“ upozornil Šrutka. A dodal, že v těchto dnech probíhá dolaďování definitivní verze, kudy a za jakých podmínek budou nákladní auta po městě jezdit, kde bude platit jaká přednost v jízdě a podobně.

Víc než tisíc denně

Ulicí Jaroměřickou, tedy výpadovkou na Třebíč, při posledním sčítání dopravy před pěti lety proudilo denně dohromady v obou směrech 1 127 těžkých vozidel – nákladních a kamionů. Všech aut včetně motocyklů, osobních vozů a traktorů pak 4 212. Je to jistě nezanedbatelný počet. Nové sčítání probíhá v těchto dnech, přičemž je patrné, že provoz tam za posledních pět let spíše zhoustl.

Na radnici od loňska leží studie na úplně novou silnici, která by stahovala tranzitní dopravu z obchvatu, mířící na Třebíč, za Lažínkami. Vedla by okolo zemědělského družstva a na výpadovku na Jaroměřice, krajskou silnici II/152, by se napojila za městem. Jde o úsek dlouhý 2,5 kilometru, kterému nestojí v cestě žádný objekt či terénní překážka.

Nebylo by potřeba nákladných konstrukčních řešení. Autorem je Karel Špaček z Dopravoprojeku Ostrava, který projektoval i obchvat. „Říkám tomu východní spojka, stala by se součástí severojižního propojení kraje Vysočina, investovala by se převážně z dotačních zdrojů. Diskuzi s krajem na toto téma musí vyvolat nový starosta města,“ naznačil projektant Karel Špaček.