Zatímco v Evropě dlouho platilo, že jízda ve voze bez střechy byla výsadou jen těch bohatších, v Americe byla situace úplně jiná. Convertible, jak jsou kabriolety v Americe nazývány, byly součástí výrobního programu každého automobilového výrobce. Ve verzi convertible byly nabízeny téměř všechny typy vozů, od sportovních až po luxusní. Zejména v šedesátých letech byl pohodlný kabriolet na rovné nikde nekončící silnici symbolem nespoutané Ameriky. Zlom nastal počátkem 70. let, kdy díky novým stále přísnějším bezpečnostním předpisům v USA začali američtí výrobci od vozů bez střechy ustupovat. Jako první ze svého výrobního programu zcela vyřadil kabriolety Chrysler. Posledním kabrioletem vyrobeným v sedmdesátých letech v USA byl Cadillac Eldorado v roce 1976. Výroba kabrioletů byla v USA znovu vzkříšena až počátkem 80. let. Do té doby výrobci nahrazovali tento deficit karoseriemi typu „targa", tzn. karoserie se střechou s odnímatelnými panely.

Poslední svého druhu

Také Petr Kroupa zatoužil po kouzlu kabrioletu. Bohužel, při pátrání po vhodném veteránu zjistil, že všechna inzerovaná evropská auta bez střechy schopná provozu, se pohybují v příliš vysokých cenových relacích. A pak narazil na velký silný a pohodlný kabriolet, s názvem Ford LTD Convertible. Cena byla vzhledem k celkovému stavu velice příznivá, a tak bylo rozhodnuto.

Petrův LTD byl vyroben v roce 1971, je tedy jeden z posledních svého druhu. Jeho první majitelka v USA byla učitelkou. Tenkrát, v roce 1971, zatoužila po větru ve vlasech a u dealera Fordu si zakoupila nejnovější zlatý kabriolet LTD s interiérem v bílé kůži. Pod kapotou hřměl osmiválcový motor o obsahu 5752 ccm a byl doplněn automatickou převodovkou. Kromě dalších doplňků lze uvést například elektricky skládanou střechu. Paní učitelka a zlatý Ford LTD spolu strávili podstatnou část svých životů. Když nadešel čas, o LTD projevil zájem sběratel z Anglie, který ho také zakoupil. Náš Ford podstoupil lehkou renovaci, součástí které bylo i přestříkání karoserie na červeno. Poté byl vystaven u dealera Ford v Anglii až do doby, kdy si ho na internetu vyhlédl zájemce z Čech. Ten ho do srdce Evropy dopravil po vlastní ose! Zde s ním mimo jiné podnikl i rodinnou cestu do Řecka. Od tohoto majitele už Ford doputoval k nám do Třebíče, kde je dodnes.

Petr svého Forda s láskou opatruje. Odměnou mu jsou jedinečné zážitky z jízdy pohodlným šestimístným kabrioletem, svědkem bezstarostných motoristických let Ameriky své doby. Až ho uvidíte v třebíčských ulicích, vzpomeňte si na jeho zajímavou historii.

Jan Kotlík