Mnohem citelněji šoféry postihnou dvě úplné uzavírky státní silnice I/38, důležité spojnice Jihlavy se Znojmem. Předběžně zhotovitel obchvatu dojednal uzavření frekventovaného tahu na první dva víkendy v září.


První zářijový víkend se budou asfaltovat nájezdy na nově vznikající obchvat u Lažínek. 11. a 12. září proběhnou hlavní dokončovací práce nájezdu u Litohoře. „Objížďky budou jednosměrně vedeny po okolních komunikacích a obcích. Pokud by bylo vyloženě špatné počasí, posunuli bychom termíny uzavírek do druhé poloviny září, vždy o 14 dní,“ informoval ředitel stavby Karel Liška z firmy Strabag. Dopravní omezení semafory, které jsou od jara na dvou místech u Lažínek a před Litohoří, potrvají až do zprůjezdnění obchvatu, tedy do 27. října. Termín stále platí.


Otevření 27. října


„Lidé z Ředitelství silnic a dálnic ČR a zhotovitelských firem přestřihnou pásku a před polednem by měla doprava začít proudit mimo město po nové silnici,“ doplnil Liška. Už nyní se občas stane, že nějaký místní zvědavec zkouší projet nově budovaný šestikilometrový úsek. Má ovšem smůlu, ještě není úplně hotové propojení mostní estakády a silnice u Litohoře takzvaným dilatačním závěrem. Je to konstrukčně složité místo, ve kterém má půl kilometru dlouhý most prostor pro roztahování vlivem okolní teploty až 32 centimetrů na každé straně. Dělníci na něm budou pracovat ještě v průběhu září.


Celkově zbývá dokončit poslední vrstvu asfaltu, protihlukovou stěnu, svodidla, zábradlí, dopravní značení a vysázet zeleň. Stavba trvá dva roky, za tu dobu dělníky nejvíc potrápilo počasí a zloději.  „Ztrácelo se tu pořád něco. Asi nejvíc nás dostalo, když zmizelo dvacet halogenových světel těsně před nočním betonováním mostu včetně všech kabelů – těch se ztratilo za celou dobu stavby celkem asi 800 metrů. Spěchali jsme, museli jsme shánět jiné halogeny po celé republice,“ zmínil ředitel Liška. Největší silniční stavba Vysočiny posledního desetiletí spolyká 1,2 miliardy korun, 80 procent tvoří evropské zdroje.

HANA JAKUBCOVÁ