Původní „Hadimirška" vznikla v roce 1931, tedy v době hospodářské krize, a byla koncipována jako levný vůz, který měl automobilce pomoci krizi překonat. Tak se také stalo, a populární padesátsedmička, přezdívaná také „žehlička" (díky své přední kapotě ve tvaru tohoto domácího pomocníka), tvořila v té době drtivou většinu výrobního programu značky.

V roce 1935 byla „Hadimrška" zmodernizována. Na první pohled se změnila přední kapota motoru, kde se na rozdíl od „žehličky" objevilo klasické žebrování přivádějící vzduch k motoru. Tatra 57, která nyní nesla navíc označení „A", měla stejně jako její předchůdce plochý čtyřválcový vzduchem chlazený motor a pohon zadních kol. Převodovka zůstala čtyřstupňová. Motoru o objemu 1155 ccm byly mírně zvýšeny maximální otáčky a nyní dosahoval výkonu 20 koňských sil.

Vůz měl pro Tatru typický páteřový rám s centrální nosnou rourou, na němž spočívala karosérie s bukovou či dubovou výdřevou. Pérování dělených náprav bylo zajištěno listovými pružinami, brzdy byly mechanické s ovládáním ocelovými lanky. Tatru 57A nahradila v roce 1939 Tatra 57B.

Vzácný exemplář

Vzácně dochovaný exemplář Tatry 57A, vyrobený v roce 1938 (tedy v posledním roce výroby typu A), máme i u nás na Třebíčsku. Jejím původním majitelem byl pan učitel Koldínský z ulice 9. května.

Tatra doposud neprodělala žádnou renovaci a je stále v takovém stavu, v jakém byla celý svůj život provozována! Vidět jste ji mohli na letošním Otevírání veteránské sezóny, kde si spolu s nynějším majitelem zavzpomínala na časy, kdy se jako jeden z nejprodávanějších automobilů své doby u nás, proháněla po cestách Třebíčska.

JAN KOTLÍK