Proč jsou letošní oslavy výročí školy směrem k veřejnosti poněkud menšího rázu?

Jednak nás k tomu vedou ekonomické důvody, a také proto, že číslovka 140 není až natolik významná. A protože se narozeniny mají slavit především doma u oslavence, zaměřili jsme se hlavně na akce směrem dovnitř školy – tedy směrem k našim studentům a pedagogům. Větší akci plánujeme až ke 150. výročí školy, to by měl vyjít i nový almanach.

Třebíčské gymnázium prošlo za 140 let spoustou změn. Za které z těch největších jste svým předchůdcům v ředitelském křesle dnes vděčný?

Je těžké zmínit jen jedno jméno z celé řady sedmnácti respektive osmnácti předchůdců nebo jeden osud. První ředitel pan Alois Vaníček to určitě neměl jednoduché, střední škola v Třebíči dosud nebyla. Pan ředitel Jan Reichert v roce 1889 uvedl do provozu školu v její nové budově. Osud sedmého ředitele pana Jana Štěpána byl tragický, neboť zemřel v ředitelně několik dní po jmenování. Mimořádným ředitelem jmenovaným in memoriam byl   v roce 1945 pan profesor Oldřich Pokorný, který byl umučen 31. března 1942 v Osvětimi. Velký význam pro školu měl pan ředitel Josef Raček, který se zasloužil  o návrat Gymnázia do historické budovy z jedenáctiletky, nyní Základní školy na Václavském náměstí. Pan ředitel Ludvík Burian otvíral v roce 1995 novou budovu s tělocvičnou.

Jeden čas mívala vaše škola detašované pracoviště v prostorách bývalé zdravotnické školy. Jak jste na tom s prostory pro výuku dnes? Plánujete nějaká zlepšení?

Je to jedna z osudových budov školy, protože v počátcích do roku 1889 se tam a v budově, kde je nyní sídlo městské policie, konala výuka. V současné době díky organizačním opatřením a omezením zaplníme všechny volné prostory školy. Je pouze několik hodin týdně, kdy máme komfort volné učebny. Návrh na řešení situace přístavbou jsem několikrát i s komentářem předával zřizujícímu krajskému úřadu.

Co vám pomáhá udržet na škole kvalitní učitele?

To je tajemství…

Jak nahlížíte na současnou mládež ve škole a čím se vám ji daří motivovat k lepším studijním výsledkům?

Myslím si, že mládež je pořád stejná, my jsme chodili do parku a do lesa a dnes se chodí na facebook a na Google (úsměv). Současné možnosti jsou velké, to je pro šikovné lidi vždycky motivující.

Co říkáte na názory, které prosazují zrušení víceletých gymnázií?

Někdy u mě propuká dojem, že víceletá gymnázia jsou nejzávažnějším problémem českého školství, ale realita mě vždycky přesvědčí o tom, že to není pravda.

Studenti z gymnázia s maturitou v kapse byli odjakživa považováni  za lidi s širokým všeobecným přehledem. Je tomu tak i dnes? A domníváte se, že by státní maturity měly pokračovat i nadále? Co by se na nich dalo zlepšit?

Právě státní maturity mají potenciál vrátit maturitě vážnost. Cílem vzdělávání na gymnáziu bylo a je připravit absolventy na další úspěšné studium, do společenských i pracovních pozic. Představa politiků, že čím bude vyšší počet maturantů, tím bude společnost vzdělanější, jaksi nefunguje. Nyní doplácejí  na špatně nastavený školský systém i žáci. Mohli být šikovní a spokojení kuchaři i bez maturitní zkoušky, ale teď se mohou dostat do skupiny těch, kteří neodmaturovali. Dle mého názoru je státní maturita cesta správným směrem a může pomoci nastavit správná kriteria pro středoškolský systém oborů. Je nezbytné udělat další kroky - revizi v oborové nabídce.

Ze kterých úspěchů Vašich učitelů a studentů za posledních pět let máte největší radost?

Výsledky vzdělávání jsou pro nás prvořadé a jaksi se předpokládá, že ve studijních záležitostech nebudou mít naši žáci problémy. To se ukázalo například u maturitních zkoušek. Další naší snahou je zapojovat žactvo do oborových soutěžích, proto je výčet úspěšných olympioniků opravdu dlouhý. Samozřejmě, že se raduji z dobře vykonané práce a z úspěchů žáků i pedagogů, nicméně pořád ještě jsou věci, ze kterých budu mít teprve radost až se konečně stanou!

Jaká přání gratulantů ke 140. výročí školy by vás potěšila?

To je pěkná otázka! Přál bych si, aby škole přáli další prostory pro výuku, stabilní a účelný školský systém a štědrého zřizovatele.