VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ford Explorer versus Dodge Durango. Kdo zvítězí?

Třebíč - Naskytla se nám jedinečná možnost. Můžeme na vlastní kůži porovnat dva největší konkurenty kategorie off-road v Severní Americe. Jedním je dlouhodobě nejprodávanější vůz tohoto segmentu Ford Explorer. Druhým jeho konkurent, kterým zareagoval koncern Chrysler, a to Dodge Durango.

26.1.2015
SDÍLEJ:

Ford Explorer versus Dodge Durango. Který vůz je lepší?Foto: Jan Kotlík

Pojďme si nejdříve zkráceně shrnout historii obou z nich.

Historie

Ford Explorer se začal vyrábět v roce 1990 jako nástupce malého Forda Bronco II. V USA se těší přídomkem nejprodávanějšího SUV. 130 000 prodaných Explorerů hned v prvním roce výroby hovoří za vše. V roce 2000 se dokonce prodejní čísla téměř dotkla hranice 450 tisíc prodaných vozů za rok. Dodge Durango byl představen v roce 1998. Durango bylo postaveno na základě lehkého nákladního trucku Dodge Dakota a dodnes jeho prodejní čísla neohrozila výsadní postavení Exploreru na americkém trhu.

Motorizace

My máme možnost porovnat soudobé modelové řady obou uvedených rivalů konce devadesátých let. Ford Explorer je osazen vidlicovým šestiválcem s rozvodem SOHC a objemem 4.0 litrů, výkonem 205 koní, pětistupňovou automatickou převodovkou a automatickým elektronickým přiřazováním pohonu přední nápravy. Dodge Durango má pod kapotou vidlicový osmiválec 318 Magnum s obsahem 5.2 litrů a výkonem 240 koní, čtyřstupňovou automatickou převodovkou a mechanicky přiřaditelný pohon kol přední nápravy. Ideální by samozřejmě bylo porovnávat vozy s přibližně shodnou motorizací, což by znamenalo u Forda motor V8 o obsahu 5.0 litrů a výkonu 210 koní nebo u Dodge motor V6 o obsahu 3.9 a výkonu 180 koní. Srovnatelné konkurenty však budeme v našich podmínkách těžko hledat, protože Explorer se v Evropě s motorem 5.0 nenabízel a Durango se zde neprodávalo vůbec. Jízdní výkony tedy ponecháme stranou, nebo je budeme řešit individuálně.

Karoserie

Začněme tedy karoserií. Na první pohled je patrno, že karoserie Duranga působí v porovnání s konzervativnějším Explorerem moderněji. Důvodem je, že vznikla později a je součástí nového stylu značky Dodge, který spolu s Durangem a Dakotou sdílel i Dodge Ram. Přídi dominuje mohutná maska na kterou navazují snížené blatníky po vzoru amerických nákladních automobilů. Durango je také o několik centimetrů do všech stran větší, což také nabízí možnost umístění tří řad sedadel. Durango je tedy sedmimístné. Maska Exploreru je chromovaná po celé šíři a její tvar i žebrování odkazuje na staré klasické trucky Ford z padesátých let minulého století. Explorer v sobě skrývá spousty příjemných maličkostí, které výrazně ulehčují jeho používání. Řeč už byla o samočinném zapínání pohonu přední nápravy při prokluzu zadních kol, zanedbatelný není ani přínos samosvorného zadního diferenciálu, praktické je i otevírání okna pátých dveří nebo zdvojené sluneční clony.

Jízdní vlastnosti

Ford Explorer určitě zvolí ti, kteří mají rádi rychlejší jízdu. Jeho tužší podvozek a přesné hřebenové řízení ve spojení s kotoučovými brzdami na všech kolech umožňují jistější průjezdy zatáčkami a účinné zpomalení vozu. Také nezvykle hladce řadící převodovka zaslouží pochvalu. Přeřazení se neprojevuje ani znatelným cuknutím. Motor 4.0 Cologne s dvojitým rozvodem OHC, zkonstruovaný v Německu, uděluje Exploreru opravdu slušné jízdní výkony a z pohledu řidiče mu nic nechybí na síle a hbitosti.

Dodge Durango si koupí ti, kteří chtějí jezdit velkým truckem a nechtějí se vzdát možnosti přepravit až sedmičlennou rodinu. Na Durangu je znát, že vzniklo z „náklaďáku". Vyniká robustnější stavbou a na nějakou přesnost detailu se zde příliš nehledělo. Přesto, že bylo zkonstruováno později, nežli jeho konkurent, mnoho moderních prvků na něm nenalezneme. Řízení je klasické se šroubem a maticí, na zadních kolech si Durango vystačí s bubnovými brzdami a motor má osvědčený a nenáročný rozvod OHV. Jízdu si v něm užijí především ti, kteří mají rádi pohodlí a nikam nespěchají. Podvozek Duranga je podstatně měkčí než u Explorera. Samostatnou kapitolou je osmiválec 5.2 Magnum. Tento již historický motor se většinu času svého provozu jen líně převaluje v lehce zvýšených volnoběžných otáčkách. Díky svému kroutícímu momentu 400 Nm není třeba při běžné jízdě téměř šlapat na plynový pedál. Naproti tomu při jeho pořádném sešlápnutí se z Duranga stává doslova krvelačná bestie, která, při své váze přes dvě tuny a vláčných jízdních vlastnostech, může být nebezpečná i pro svého řidiče. Plných 240 koní v kombinaci s obřím kroutícím momentem opravdu vyžaduje sebeovládání.

Na závěr shrnutí

Po krátkém seznámení už je zřejmé, proč drtivá většina kupujících volí Explorera. Explorer je univerzálnější a vhodnější pro každodenní používání. Je mnohem snadnější si představit mladou maminku, která ráno veze své děti do školy právě Explorerem. Také hledání místa na zaparkování před supermarketem a víkendový rodinný výlet po dálnici v plném provozu bude vhodnější úkol pro Explorera. Durango je určeno spíše pro individualisty nebo lovce kladoucí pasti někde v lesích Colorada, pro které je auto jakýmsi pracovním nástrojem od kterého vyžadují pouze prostor, výkon a spolehlivost.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

26.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Houbaření v okolí Vojnova Městce.
11

Už rostou. Vysočina se stává rájem pro všechny houbaře

Ilustrační foto

Úvěrového podvodníka z Jihlavy poslal soud do vězení na šest let

Začíná čas václavek, rostou ke konci září

Vysočina – Houbaři už domů nosí také václavky, oblíbené houby se světlehnědými kloboučky, které si většina lidí spojuje právě s koncem září. Kolem svátku svatého Václava totiž rostou nejhojněji.

Jestli se nestihne včas opravit hlavní bazén na Polance, bude muset areál zavřít

Třebíč – Unikátní plavecký areál pro letní oddych v údolí řeky Jihlavy. To je třebíčská Polanka. V poslední době se ukazuje, že pokud město zavčas nezainvestuje do generální opravy hlavního padesátimetrového bazénu, bude Polanka na zavření. Jedná se o investici v desítkách milionů korun.

OBRAZEM: Brtničtí poutníci došli do Santiaga de Compostela

Brtnice - Odkud jsi? Tuto otázku na té cestě uslyšíte velmi často. A odpovědi se různí. Ze Španělska. Z USA. Z Francie. Z Filipín. Ze Švýcarska. A mnoha a mnoha dalších zemí. A občas také zazní: Z České republiky. I am from the Czech Republic. Soy de la República Checa. Ale ať už je odpověď jakákoli, vždy na ni uslyšíte kouzelnou formulku: „Buen camino!“ „Buen camino!“

Nováček zaspal úvod, obrana Dukly byla až příliš prostupná

Pardubice, Jihlava - Další obrat se nepovedl. Jihlavští hokejisté doplatili v dalším extraligovém kole v Pardubicích na tragický vstup do utkání. Během sedmi minut inkasovali čtyři branky, a i když dokázali tříbrankové manko v úvodu třetí třetiny vymazat, psychické výhody nad protivníkem nedokázali využít a po opakovaných selháních v obraně odjížděli domů bez bodu po porážce 5:7.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení