Rozhodnutí není náhlé. Tomuto kroku předcházelo deset let diskuzí v odborných kruzích a poslední rok také v širší veřejnosti. Nejdříve byla etická výchova zahrnuta do Rámcového vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia, následně do téhož dokumentu pro základní vzdělávání. Obsažena zatím ještě není v dokumentu pro vzdělávání předškolní.


„Tím, jak etická výchova rozvíjí mravnost, ale i sociální vztahy a osobnost dítěte celkově, mi v lecčem připomíná kurzy, kam svoje zaměstnance posílají bohaté, prosperující firmy. Prostě se jim vyplatí, když jejich lidé umějí spolupracovat, komunikovat a žít ve společenství,“ říká Linda Taláčková, učitelka a členka občanského sdružení Etické fórum ČR. „Etická výchova je vlastně výchova k pro-sociálnosti,“ dodává.


Na Vysočině se etická výchova už učí například na Gymnáziu v Pelhřimově a ve Žďáře nad Sázavou na Střední škole obchodní a služeb SČMSD. V Jihlavě tradičně na ZŠ Křesťanská a na ZŠ Křížová. Výchovný styl etické výchovy s úspěchem používají také na prvním stupni dvě učitelky z jihlavské ZŠ Nad Plovárnou, které absolvovaly dvouletý akreditovaný kurz etické výchovy.


Kurzy etické výchovy pro učitele obvykle v krajských městech organizuje občanské sdružení Etické fórum ČR podle původního projektu barcelonského univerzitního profesora R. R. Olivara. „Nyní jsou však konečně podmínky, aby se etické výchovy postupně chopily také pedagogické fakulty,“ tvrdí Taláčková. Největší úsilí v tomto směru vyvíjí hradecká univerzita.


Etické fórum ČR po domluvě s konkrétní školou může výuku Etické výchovy předvést přímo u žáků na škole.


Na Gymnáziu Jihlava a na základní škole Havlíčkova v Jihlavě, kde ukázkové hodiny etické výchovy zažili loni zjara a na podzim, uvažují, že nový předmět zavedou. „Na naší škole uvažujeme o zavedení volitelné etické výchovy v sedmém až devátém ročníku, jakmile v ní budeme mít odborně proškoleného učitele,“ prozradil Ladislav Březina, ředitel na ZŠ Havlíčkova v Jihlavě. Přesvědčivý je pohled samotných žáků, kteří ukázkovou hodinu etické výchovy absolvovali. „Uvědomila jsem si, jak mám mluvit s rodiči,“ napsala čtrnáctiletá studentka loňské kvarty Gymnázia Jihlava. Její spolužák uvedl: „Dříve mi to téma ,Respekt a úcta k sobě a ke druhým´ nepřišlo tak důležité.“

Nové obory

Proč etická výchova?


Smyslem etické výchovy má být systematicky a metodicky rozvíjet sociální dovednosti u žákyň a žáků, a to především na základě zážitkových metod. „Má jít o čistě praktický pedagogicko-psychologický nástroj, jak u dětí vytvářet pozitivní sociální návyky. Dnes a denně se přesvědčujeme, že naše společnost něco takového naléhavě potřebuje,“ zdůraznila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová.
Etická výchova je koncipována převážně jako interaktivní program. Součástí výuky bude používání inscenačních metod a dramatizace událostí z každodenního života. Cílem je pozitivní ovlivňování postojů, motivací a hodnotového systému.

Proč finanční gramotnost?

Nejen výsledky průzkumu uskutečněného Ministerstvem financí, ale i závěry Světové banky ukázaly na vysokou zadluženost našich domácností a zároveň potřebu zvýšit úroveň finančního vzdělávání. Finanční gramotnost má být v tomto smyslu účinným nástrojem prevence opakování minulých chyb.
Do škol nyní přichází nová publikace z dílny Národního ústavu odborného vzdělávání (organizace přímo řízené MŠMT): Finanční gramotnost - úlohy a metodika. V loňském roce již školy obdržely příručku: Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. „Ministerstvo je i nadále připraveno poskytovat školám pro výuku etické výchovy i finanční gramotnosti všestrannou podporu,“ potvrzuje ministryně Kopicová.

Zdroj: MŠMT