Tam odlétali v pondělí ráno za úsvitu společně s dalšími dvěma letouny – z Moravské Třebové a Slovenské republiky.

Důkladné přípravy třebíčského týmu probíhaly ještě v pátek u hangárů na jejich domácím letišti Západomoravského aeroklubu. „Pracovali jsme na vyčištění chlazení, protože ve Španělsku budeme na základně ve výšce kolem 940 metrů nad mořem. A řídký vzduch v kombinaci s vysokými teplotami, které se tam přes den pohybují kolem čtyřiceti stupňů Celsia, to je pro motory hodně zatěžující. I když létat se bude hlavně ráno a navečer," líčil pilot Ondřej Šilhan.

Letadlo musí ještě „odtučnit"

Společně s navigátorem Martinem Dalajkou nejsou na světové soutěži v kategorii dvoumístných ultralehkých letounů žádnými nováčky. Kupříkladu Ondřej Šilhan má za sebou tři účasti na Mistrovství světa a tři na Mistrovství Evropy. Přitom v roce 2009 tato dvojice získala stříbro na MS světa. Za letošního velmi silného soupeře považuje Ondřej Šilhan španělský tým. „Španělé jsou skvělí v přesných přistáních. České posádky ale zase bývají hodně silné v navigaci," poznamenal.

Zamýšlel se přitom, jak by se dal jejich letoun ještě více „odtučnit". Při soutěži se totiž provádí přesné vážení letadla včetně posádky, přičemž celková vzletová hmotnost s posádkou a palivem může být maximálně 472,5 kilogramů. „Naše posádka váží 160 kilogramů, s letadlem je to 452 kilo. Tím nám vychází dvacet kilo rezervy na palivo," počítal Šilhan. Podle něj je pro některé disciplíny lépe mít rezervu na palivo vyšší o tři až čtyři kilogramy.

To znamená ubrat kupříkladu na výbavě. „Navigátor už hubnout nechce, tak budu muset asi začít hubnout já," konstatoval Šilhan. Pokud dojde na disciplínu, při které bude třeba mít hodně paliva do rezervy, neváhá prý klidně odložit na zem sluchátka a boty. „Už jednou se nám při světové soutěži vyplatilo, že navigátor nechal na zemi boty, abychom mohli raději přibrat víc paliva," tvrdil se smíchem Šilhan.