O přípravách k zavedení systému rozhodla rada města. Přehledné panely v autobusech i na zastávkách budou sloužit všem, zvláště však pomohou starším osobám.


„Asi by to bylo dobré, bez brýlí se už neobejdu a taky se mi v těch jízdních řádech už hůř hledá,“ svěřila se 72letá důchodkyně z Třebíče. Oba s manželem už prý jezdí jenom městskou dopravou.


S nabídkou na zavedení systému v Třebíči přišlo občanské sdružení Metropolis. Předseda představenstva Aleš Kratina představil jednu z výhod: „Na hlavních zastávkách budou umístěny elektronické informační panely, které cestujícím poskytnou údaje nejen o číslu linky, směru, příjezdu či odjezdu, ale například také o aktuálním zpoždění.“


Důležité zastávky a veřejné budovy


Prozatím se uvažuje o patnácti důležitých zastávkách. Kromě Karlova a Komenského náměstí to budou většinou sídlištní stanice a konečné. Zařízení bude na označnících provedeno v úpravě zcela odolné proti vandalismu. Elektronické panely lze umístit i do některých veřejných budov, například do hal autobusového nebo vlakového nádraží nebo do vestibulu polikliniky na Vltavínské ulici.


Každý autobus bude podle Aleše Kratiny vybaven GPS modulem, který umožní dopravci sledování jeho přesné polohy. Lidé čekající na zastávce se tak například dozvědí, že kvůli dopravní zácpě se odjezd konkrétního autobusu opozdí třeba o pět minut.


Výhody celého systému ocení také slabozrací a nevidomí. Dostanou do užívání ovladače, u kterých po zmáčknutí tlačítka zastávka „sama“ nahlásí, který autobus právě přijíždí.


Rychlejší výjezdy z křižovatek


Do budoucna bude dobré zavést také preferenci výjezdu autobusů z křižovatek. Na semaforech by tak přednostně dostávaly zelenou.
Pokud vše půjde hladce, mohl by se systém takzvaných inteligentních zastávek objevit v provozu na podzim 2010.


Podle mluvčí městského úřadu Ireny Syrové rozhodla rada města zahájit práce na přípravě projektu včetně studie proveditelnosti. Studie pak poslouží jako jeden z podkladů pro žádost o dotaci z Evropské unie. Celkové náklady na pořízení systému se počítají kolem 10 milionů korun, evropská dotace by mohla pokrýt kolem 90 procent.


Dopravněinformační systémy, podobné tomu, který plánují radní v Třebíči, už léta fungují ve větších městech Česka i Evropy. Kromě všech druhů městské dopravy zahrnují v rámci integrovaných služeb také například příměstské vlaky. Prvním svého druhu u nás bylo hlášení stanic v pražském metru.