VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Československý rodinný vůz, věrná Škoda 120

Třebíč - V polovině šedesátých let minulého století, těsně po náběhu výroby zcela nového automobilu Škoda 1000 MB, už bylo plánováno, že ho v průběhu sedmdesátých let nahradí nástupce s motorem vpředu a zřejmě i s pohonem předních kol.

13.2.2016
SDÍLEJ:

Škoda 120 Arnošta Dvořáka z Pyšela.Foto: Jan Kotlík

Již na přelomu šedesátých a sedmdesátých let však bylo zřejmé, že v podmínkách reálného socialismu se jedná o neuskutečnitelný krok. A tak padlo rozhodnutí opět zmodernizovat vůz koncepce s motorem vzadu. Úpravy karoserie se však nemohly omezit jen na výměnu vrchních panelů na stávajícím skeletu, tak, jako tomu bylo u následníka „embéčka", v tu dobu vyráběné Škody řady 100/110. Zejména vzhledem ke zpřísňujícím se evropským bezpečnostním předpisům, bylo nutné skelet Škodovky přepracovat. Výsledkem byl vůz, který měl na dalších několik let nést jméno značky Škoda a plnit úlohu československého rodinného vozu.

Nová Škodovka modelového roku 1976 měla novou hranatější karoserii s podstatně většími zasklenými plochami. Její tvary pocházely z prototypů zhotovených italským karosářským studiem Ital Design. Zvláštností vozu této koncepce bylo umístění chladiče motoru v přídi. Další neobvyklostí bylo odklápění přední kapoty směrem do strany. Palivová nádrž se přestěhovala do bezpečnostní zóny pod zadní sedadla a při vývoji bylo vůbec věnováno více pozornosti pasivní i aktivní bezpečnosti. Základní mechanické části však zůstaly téměř beze změn.

Nová Škodovka měla na výběr dva motory, které se lišily svým objemem. Vůz s označením Š 105 měl motor o obsahu 1046 cm3, tedy 1,05 litru, Š 120 pak motor o obsahu 1174 ccm3, zaokrouhleno 1,20 litru. Škodovky se dále lišily výbavou dle označení písmeny „S" a „L". Nejlevnější Škoda 105 S například neměla ani vnitřní madla dveří, musela se spokojit pouze s visícími textilními oky, které sloužily k přitažení a zavření dveří zevnitř vozu.

Jeden z posledních vozů této první série, takzvaně „úzkých" škodovek řady 105/120 (někdy také přezdívaných „úžovka") používá Arnošt Dvořák z Pyšela. Jeho škoda 120 L byla vyrobena v roce 1977 a v současnosti má na svém kontě 150 tisíc kilometrů. Pan Dvořák ji zakoupil před sedmi lety od jejího prvního majitele. Přesto, že jeho „stodvacítka" nevyniká zrovna muzejním stavem, stále věrně slouží k účelu, ke kterému byla v sedmdesátých letech vyrobena.

Příště si představíme vrchol československého luxusu socialistických sedmdesátých let, příkladně udržovanou Škodu 120 GLS. Také si prozradíme několik zajímavostí, které neminuly ani starou známou „stodvacítku".

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Jak reklamovat koupený dům či byt

Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského
40

OBRAZEM: Od folku k baroku a tanci. Takový byl festival

Tvrdohlavě kráčím proti proudu

Vysočina /ROZHOVOR/ – Ještě během vysoké školy začala rodačka ze Žďáru nad Sázavou Michaela Horáková (25) budovat své sny, oprostila se od stereotypní společnosti a založila vlastní architektonické studio. K tomu přišla tento rok s vlastní módní značkou Mishe.

Běh Matyáše Žďárského bude v jubilejním ročníku mezinárodní

Kožichovice – Veřejný přespolní běh nesoucí jméno zakladatele alpského lyžování a kožichovického rodáka Matyáše Žďárského se letos „dožívá“ čtvrtstoletí.

Nad Vysočinou se budou brzy cvičit vojáci

Sedlec, Vysočina – Od středy 23. srpna až do září budou nad Krajem Vysočina častěji létat vojenská letadla. V té době se bude totiž konat mezinárodní letecké cvičení Ample strike 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

Vysočina – Plné ruce práce měli přes noc hasiči i policisté na Vysočině kvůli bouřce doprovázené silným větrem. „V průběhu noci a časného rána zasahovali hasiči na Vysočině u více než 120 událostí v souvislosti s počasím,“ informovala mluvčí hasičů Petra Musilová. Šestadvacet oznámení obdrželi také vysočinští policisté.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení