VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den udělal Corvette

Třebíč /SERIÁL/ - Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den stvořil Corvette! Alespoň tak to tvrdí skalní vyznavači tohoto kultovního sportovního vozu.

13.2.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Chevrolet Corvette Stingray 1979 připomíná hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky.Foto: Jan Kotlík

Vše začalo v roce 1953. Tehdy General Motors představil vůz, kterým chtěl konkurovat evropským sportovním vozům. Corvette první generace, tak jako i všechny další, měla karoserii z umělé hmoty sklolaminátu. Pod kapotou byl řadový šestiválec Blue Flame s obsahem necelé čtyři litry, který však příliš velkými výkony nevynikal. Nový sportovní vůz se začal prodávat poměrně rozpačitě. Konkurence za stejné peníze mohla nabídnout mnohem živější vozy.

Zlom nastal až s příchodem roku 1955, kdy do Corvette začaly být montovány osmiválcové motory V8. Dá se říci, že od té doby získala Corvette na oblibě, která trvá dodnes. V roce 1963 následovala druhá generace, která se jako první v řadě vyznačovala předními vyklápěcími světlomety. Typická u verze kupé byla člunovitá záď, zpočátku i s děleným zadním oknem po vzoru naší Tatry 603. Třetí generaci představenou v roce 1968 mnozí považují za nejzdařilejší. Tvary karoserie byly inspirovány žralokem Mako. Corvette nesla název Stingray a zpočátku nebyla svými fanoušky přijata vůbec dobře. Nutno přiznat, že nová verze ještě nebyla v době uvedení na trh zcela dořešena, stížnosti byly zejména na stísněný interiér a další detaily. V průběhu změn pro následující modelové ročníky však výrobce všechny nedostatky vychytal a ze Stingray se stalo plnohodnotné sportovní auto hodné amerického rozmlsaného zákazníka. Jak by také ne, když šla poměrně malá a lehká Corvetta objednat i s vidlicovým osmiválcem o obsahu sedm litrů a výkonem 420 koní!

Změna přišla v průběhu první poloviny sedmdesátých let s příchodem emisních limitů. Vzhledem k nutnosti omezení spotřeby paliva a přechodu na bezolovnatý benzín, klesl výkon Corvette na polovinu. To ale nic nemění na faktu, že Corvette zůstávala dále rychlým a atraktivním vozem, i když se s „muscle cars" z éry šedesátých let nemohla svými výkony rovnat.

Z Kalifornie do Třebíče

V Třebíči se můžeme potkat s bílým Chevroletem Corvette Stingray model 1979. Je poháněn vidlicovým osmiválcem o obsahu 350 cui (5700 ccm), který je spojen s automatickou převodovkou. K nám do Třebíče doputoval až ze slunné Kalifornie. Zde měl dlouhá léta pouze jednoho majitele. Od něho vůz zakoupil příznivec značky a zcela Corvettu zrenovoval. Těšil se z ní však jen dva roky. Poté se už Stingray pohupoval na vlnách Atlantiku uzavřený v kontejneru na nákladní lodi. To už v jeho dokladech byla cílová adresa malé zemičky ve středu Evropy a město, o kterém v rodné Americe nikdo nikdy neslyšel.

Když stojíte před Corvette Stngray, připadá vám, jako by někdo zvětšil hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky. Její tvary vám připadají neskutečné. Tak neskutečné, že si musíte sáhnout. Skutečnost, že u amerických aut je vše jinak než jsme zvyklí, zde platí dvojnásob. Až morbidními tvary počínaje a horizontálními klikami dveří konče. Proporce vozu jsou ryze sportovní, extrémně dlouhá příď a zadní náprava ihned za kabinou, kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti. Když sedíte uvnitř, máte pocit, že zadní kola téměř brousí o vaše lokty. Interiér, díky nízkému posedu a vysokým spodním hranám oken působí opravdu poněkud stísněně. Pocit vzdušnosti zde mají na starosti odnímatelné panely střechy zvané „targa", které alespoň částečně posádku zbaví případné klaustrofobie.

Zkrátka, tak jako v každém sportovním voze, kde jsou na prvním místě jízdní vlastnosti, je zde vše podřízeno více technice, nežli posádce. Ale s tím každý řidič Corvette počítá. Ve srovnání s evropskými sportovními vozy je však znát, že Corvette vznikla v Americe, kde zákazníci vyžadují více komfortu, na který jsou zvyklí. Typickým znakem je například fakt, že podvozek je naladěn trochu pohodlněji, nežli by tomu mělo u sportovního auta být. Trochu nejistoty při rychlých průjezdech zatáčkami však „Vette" bohatě vynahradí zrychlením, celkovým výkonem a zvukem svého motoru. A proč si pořídit právě Corvette? Je silná, je výstřední, je prostě jiná!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Mladý řidič pil a boural, řidičské oprávnění nevlastní

Malé návštěvníky uchvátilo například Povídání o pejskovi a kočičce v podání Říše loutek z Kroměříže.
16

Loutkové divadlo je zážitkem. Podívejte se

Havel pomohl srovnat stav semifinálové série hattrickem

Moravské Budějovice – Hokejisté Moravských Budějovic zvládli druhý semifinálový zápas druholigového play-off, když doma porazili Havlíčkův Brod.

Soudce neuspokojil šalamounským rozhodnutím nikoho

Zahrádka, Třebíč – Po více než roce padl ve sporu soukromého zemědělce Pavla Buriana ze Zahrádky na Třebíčsku a Zemědělského družstva ze sousedních Naloučan rozsudek. Třebíčský soudce Jan Kolba rozhodl šalamounsky a ani jedna ze stran tím není nadšena.

Nejlépe třídí odpad obyvatelé Valdíkova, Tavíkovic a Mohelna

Třebíč - Které obce nejlépe třídí odpad? Svazek obcí pro komunální služby zveřejnil aktuální výsledky za rok 2016.

OBRAZEM: Hokejisté Jihlavy se stali posledními účastníky baráže

Vysočina – Je dobojováno! Posledním účastníkem baráže se stali hokejisté jihlavské Dukly. V nervydrásajícím sedmém semifinálovém utkání play-off první ligy porazili srdnatě vzdorující kladenské Rytíře 1:0. Jak tedy série začala, tak i skončila. V obou případech si brankář Svoboda připsal nulu na svém kontě. „Za to jsem strašně rád, ale kromě euforie pociťuju i ohromnou únavu a led nechci aspoň dva dny vidět," přiznal Svoboda.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies