VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den udělal Corvette

Třebíč /SERIÁL/ - Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den stvořil Corvette! Alespoň tak to tvrdí skalní vyznavači tohoto kultovního sportovního vozu.

13.2.2015
SDÍLEJ:

Chevrolet Corvette Stingray 1979 připomíná hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky.Foto: Jan Kotlík

Vše začalo v roce 1953. Tehdy General Motors představil vůz, kterým chtěl konkurovat evropským sportovním vozům. Corvette první generace, tak jako i všechny další, měla karoserii z umělé hmoty sklolaminátu. Pod kapotou byl řadový šestiválec Blue Flame s obsahem necelé čtyři litry, který však příliš velkými výkony nevynikal. Nový sportovní vůz se začal prodávat poměrně rozpačitě. Konkurence za stejné peníze mohla nabídnout mnohem živější vozy.

Zlom nastal až s příchodem roku 1955, kdy do Corvette začaly být montovány osmiválcové motory V8. Dá se říci, že od té doby získala Corvette na oblibě, která trvá dodnes. V roce 1963 následovala druhá generace, která se jako první v řadě vyznačovala předními vyklápěcími světlomety. Typická u verze kupé byla člunovitá záď, zpočátku i s děleným zadním oknem po vzoru naší Tatry 603. Třetí generaci představenou v roce 1968 mnozí považují za nejzdařilejší. Tvary karoserie byly inspirovány žralokem Mako. Corvette nesla název Stingray a zpočátku nebyla svými fanoušky přijata vůbec dobře. Nutno přiznat, že nová verze ještě nebyla v době uvedení na trh zcela dořešena, stížnosti byly zejména na stísněný interiér a další detaily. V průběhu změn pro následující modelové ročníky však výrobce všechny nedostatky vychytal a ze Stingray se stalo plnohodnotné sportovní auto hodné amerického rozmlsaného zákazníka. Jak by také ne, když šla poměrně malá a lehká Corvetta objednat i s vidlicovým osmiválcem o obsahu sedm litrů a výkonem 420 koní!

Změna přišla v průběhu první poloviny sedmdesátých let s příchodem emisních limitů. Vzhledem k nutnosti omezení spotřeby paliva a přechodu na bezolovnatý benzín, klesl výkon Corvette na polovinu. To ale nic nemění na faktu, že Corvette zůstávala dále rychlým a atraktivním vozem, i když se s „muscle cars" z éry šedesátých let nemohla svými výkony rovnat.

Z Kalifornie do Třebíče

V Třebíči se můžeme potkat s bílým Chevroletem Corvette Stingray model 1979. Je poháněn vidlicovým osmiválcem o obsahu 350 cui (5700 ccm), který je spojen s automatickou převodovkou. K nám do Třebíče doputoval až ze slunné Kalifornie. Zde měl dlouhá léta pouze jednoho majitele. Od něho vůz zakoupil příznivec značky a zcela Corvettu zrenovoval. Těšil se z ní však jen dva roky. Poté se už Stingray pohupoval na vlnách Atlantiku uzavřený v kontejneru na nákladní lodi. To už v jeho dokladech byla cílová adresa malé zemičky ve středu Evropy a město, o kterém v rodné Americe nikdo nikdy neslyšel.

Když stojíte před Corvette Stngray, připadá vám, jako by někdo zvětšil hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky. Její tvary vám připadají neskutečné. Tak neskutečné, že si musíte sáhnout. Skutečnost, že u amerických aut je vše jinak než jsme zvyklí, zde platí dvojnásob. Až morbidními tvary počínaje a horizontálními klikami dveří konče. Proporce vozu jsou ryze sportovní, extrémně dlouhá příď a zadní náprava ihned za kabinou, kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti. Když sedíte uvnitř, máte pocit, že zadní kola téměř brousí o vaše lokty. Interiér, díky nízkému posedu a vysokým spodním hranám oken působí opravdu poněkud stísněně. Pocit vzdušnosti zde mají na starosti odnímatelné panely střechy zvané „targa", které alespoň částečně posádku zbaví případné klaustrofobie.

Zkrátka, tak jako v každém sportovním voze, kde jsou na prvním místě jízdní vlastnosti, je zde vše podřízeno více technice, nežli posádce. Ale s tím každý řidič Corvette počítá. Ve srovnání s evropskými sportovními vozy je však znát, že Corvette vznikla v Americe, kde zákazníci vyžadují více komfortu, na který jsou zvyklí. Typickým znakem je například fakt, že podvozek je naladěn trochu pohodlněji, nežli by tomu mělo u sportovního auta být. Trochu nejistoty při rychlých průjezdech zatáčkami však „Vette" bohatě vynahradí zrychlením, celkovým výkonem a zvukem svého motoru. A proč si pořídit právě Corvette? Je silná, je výstřední, je prostě jiná!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Slet čarodějnic na sokolském stadionu v Třebíči.
26

OBRAZEM: K vatře v Třebíči míří zástupy lidí. Jste tam také?

Ilustrační foto.

Policie hledá sprejera, který tvoří obrazce dámského přirození

Cyklistický maraton je tu, na přihlášení zbývají poslední dny

Třebíč – Počátek května je tradičním datem konání jedné z největších cyklistických akcí na Třebíčsku, veřejného závodu horských kol Čez MTB Maratonu. Jinak tomu není ani letos, kdy pořadatelé ze Sportovního klubu SHS Třebíč zvolili pro konání jubilejního X. ročníku závodu neděli 7. května.

O dovolené pomáhá, kde je třeba. Petr Šimon dostal Cenu Ď

Myslibořice - Cenu Ď, která je oceněním pro dobrodince, převzal Petr Šimon. Každoročně v rámci své letní dovolené dojíždí do Diakonie ČCE v Myslibořicích a pomáhá, kde je potřeba. Doveze si dokonce i svoje nářadí, pracuje v parku, pomáhá při údržbě budovy a v odpoledních a večerních hodinách věnuje svůj čas klientům.

Čarodějnice v Náměšti upraví v salónu krásy, i jinde je program bohatý

Třebíčsko – Velké ohně během poslední dubnové noci symbolizují oblíbenou českou tradici – pálení čarodějnic. I letos si různé spolky připravily na tuto noc zajímavý program jak pro malé tak velké návštěvníky.

Rampušáci se přetahovali s Řevnickými, letos rekord slaví deset let

Vysočina - Nejvyšší změřená hořící hranice, u níž se odehrával čarodějnický program, oslaví v neděli 30. dubna desáté narozeniny. Hranici měřící 16,999 metru postavil klub Rampušáků ze středočeských Mnichovic v dubnu 2007. Zahořela, jak jinak, 30. dubna onoho roku.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies