VYBERTE SI REGION

Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den udělal Corvette

Třebíč /SERIÁL/ - Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den stvořil Corvette! Alespoň tak to tvrdí skalní vyznavači tohoto kultovního sportovního vozu.

13.2.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Chevrolet Corvette Stingray 1979 připomíná hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky.

Chevrolet Corvette Stingray 1979 připomíná hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky.Foto: Jan Kotlík

Vše začalo v roce 1953. Tehdy General Motors představil vůz, kterým chtěl konkurovat evropským sportovním vozům. Corvette první generace, tak jako i všechny další, měla karoserii z umělé hmoty sklolaminátu. Pod kapotou byl řadový šestiválec Blue Flame s obsahem necelé čtyři litry, který však příliš velkými výkony nevynikal. Nový sportovní vůz se začal prodávat poměrně rozpačitě. Konkurence za stejné peníze mohla nabídnout mnohem živější vozy.

Zlom nastal až s příchodem roku 1955, kdy do Corvette začaly být montovány osmiválcové motory V8. Dá se říci, že od té doby získala Corvette na oblibě, která trvá dodnes. V roce 1963 následovala druhá generace, která se jako první v řadě vyznačovala předními vyklápěcími světlomety. Typická u verze kupé byla člunovitá záď, zpočátku i s děleným zadním oknem po vzoru naší Tatry 603. Třetí generaci představenou v roce 1968 mnozí považují za nejzdařilejší. Tvary karoserie byly inspirovány žralokem Mako. Corvette nesla název Stingray a zpočátku nebyla svými fanoušky přijata vůbec dobře. Nutno přiznat, že nová verze ještě nebyla v době uvedení na trh zcela dořešena, stížnosti byly zejména na stísněný interiér a další detaily. V průběhu změn pro následující modelové ročníky však výrobce všechny nedostatky vychytal a ze Stingray se stalo plnohodnotné sportovní auto hodné amerického rozmlsaného zákazníka. Jak by také ne, když šla poměrně malá a lehká Corvetta objednat i s vidlicovým osmiválcem o obsahu sedm litrů a výkonem 420 koní!

Změna přišla v průběhu první poloviny sedmdesátých let s příchodem emisních limitů. Vzhledem k nutnosti omezení spotřeby paliva a přechodu na bezolovnatý benzín, klesl výkon Corvette na polovinu. To ale nic nemění na faktu, že Corvette zůstávala dále rychlým a atraktivním vozem, i když se s „muscle cars" z éry šedesátých let nemohla svými výkony rovnat.

Z Kalifornie do Třebíče

V Třebíči se můžeme potkat s bílým Chevroletem Corvette Stingray model 1979. Je poháněn vidlicovým osmiválcem o obsahu 350 cui (5700 ccm), který je spojen s automatickou převodovkou. K nám do Třebíče doputoval až ze slunné Kalifornie. Zde měl dlouhá léta pouze jednoho majitele. Od něho vůz zakoupil příznivec značky a zcela Corvettu zrenovoval. Těšil se z ní však jen dva roky. Poté se už Stingray pohupoval na vlnách Atlantiku uzavřený v kontejneru na nákladní lodi. To už v jeho dokladech byla cílová adresa malé zemičky ve středu Evropy a město, o kterém v rodné Americe nikdo nikdy neslyšel.

Když stojíte před Corvette Stngray, připadá vám, jako by někdo zvětšil hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky. Její tvary vám připadají neskutečné. Tak neskutečné, že si musíte sáhnout. Skutečnost, že u amerických aut je vše jinak než jsme zvyklí, zde platí dvojnásob. Až morbidními tvary počínaje a horizontálními klikami dveří konče. Proporce vozu jsou ryze sportovní, extrémně dlouhá příď a zadní náprava ihned za kabinou, kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti. Když sedíte uvnitř, máte pocit, že zadní kola téměř brousí o vaše lokty. Interiér, díky nízkému posedu a vysokým spodním hranám oken působí opravdu poněkud stísněně. Pocit vzdušnosti zde mají na starosti odnímatelné panely střechy zvané „targa", které alespoň částečně posádku zbaví případné klaustrofobie.

Zkrátka, tak jako v každém sportovním voze, kde jsou na prvním místě jízdní vlastnosti, je zde vše podřízeno více technice, nežli posádce. Ale s tím každý řidič Corvette počítá. Ve srovnání s evropskými sportovními vozy je však znát, že Corvette vznikla v Americe, kde zákazníci vyžadují více komfortu, na který jsou zvyklí. Typickým znakem je například fakt, že podvozek je naladěn trochu pohodlněji, nežli by tomu mělo u sportovního auta být. Trochu nejistoty při rychlých průjezdech zatáčkami však „Vette" bohatě vynahradí zrychlením, celkovým výkonem a zvukem svého motoru. A proč si pořídit právě Corvette? Je silná, je výstřední, je prostě jiná!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výstava Pavla Hlaváče Panelákové blues.
12

Pavel Hlaváč hraje a maluje. Podívejte se

AZ Havířov - SK Třebíč.
34

OBRAZEM: Třebíčští hokejisté vyloupili notně frustrovaný Havířov

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Pokud jste někdy nasazovali klasické sněhové řetězy, určitě vás napadlo, že by jejich montáž mohla být o trochu snadnější a rychlejší. Nový český vynález naštěstí splňuje obojí zmíněné.

Měl jsem na krajíčku, přiznal Dolníček po zápase číslo 700

Třebíč - Jubileum se povedlo na jedničku. Třebíčský hokejový útočník David Dolníček odehrál v sobotu proti Benátkám sedmistý prvoligový zápas, který ve druhé třetině vyšperkoval dvěma důležitými góly.

Na Třebíčsku zemřeli minulý týden na chřipku další dva lidé

Třebíčsko, Vysočina - Na Vysočině zemřeli v minulém týdnu na komplikace způsobené chřipkou další dva lidé. „Od začátku chřipkové epidemie evidují lékaři v kraji už deset úmrtí," řekla Alena Dvořáková z Krajské hygienické stanice v Jihlavě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies