VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Berlínská zeď padla, Wartburg jezdí spolehlivě dál

Třebíč – V šedesátých letech minulého století proběhla rozsáhlá modernizace východoněmecké automobilky v Eisenachu. Cílem změn měla být výroba zcela nového vozu Wartburg, který měl nést typové označení 353.

24.4.2015
SDÍLEJ:

Wartburg 353 z osmdesátých let. Vůz dodnes pečlivě opatruje majitel z Třebíčska.Foto: Jan Kotlík

To vše zahrnovalo i nejednu zajímavost. Jednou z nich byla výroba mezitypu, který nesl označení Wartburg 312/1. Měl kulatou karoserii pocházející z padesátých let, pod kterou se ale již skrýval výrazně zmodernizovaný podvozek z připravovaného typu 353. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena a odpružena vinutými pružinami. Teto mezityp, který se vyráběl v letech 1965 – 1966, byl na první pohled k rozeznání podle menších třináctipalcových kol, namísto patnáctipalcových, která nesla původní 312-ku.

Další zajímavostí byl fakt, že na modernizaci výrobních zařízení se podílela francouzská automobilka Renault a firma Dür ze západoněmeckého Stuttgartu. Wartburg 353 byl také první automobil východního bloku, jehož karoserie byla chráněna proti korozi namáčením do elektroforézní lázně.

Trhák kombi

A tak se v roce 1966 veřejnosti mohl představit Wartburg 353. Vůz měl novou, dnes již můžeme říci i nadčasovou karoserii hranatých tvarů. Její předností byla velká prosklená plocha, prostorná kabina a objemný zavazadlový prostor. Pod přední kapotou se nacházel podélně uložený tříválcový dvoudobý motor o obsahu necelého litru, spojený se čtyřstupňovou převodovkou s řadící pákou pod volantem. Nový Wartburg měl také hřebenové řízení a dvanáctivoltovou elektroinstalaci, namísto šestivoltové použité u předešlého typu. Dosahoval maximální rychlosti okolo 125 km/hod. V roce 1967 vzniklo kombi, které bylo označeno Tourist a stalo se doslova trhákem. Svoji přednost měl Wartburg 353 Tourist opět v nadmíru objemném kufru, ale především v rozměrech nakládacího otvoru. Ten nebyl ničím rušen, protože zadní světlomety byly namontovány na zadních dveřích. Práh těchto dveří byl navíc nízko, až těsně nad nárazníkem, a tak nakládání těžkých a rozměrných předmětů nebylo problémem.

V průběhu výroby prodělal Wartburg 353 několik změn a vylepšení. Ovšem jen takových, jaké automobilka východního bloku mohla zvládnout bez velkých investic. Mezi ně patřil například upravený motor se zesíleným blokem, kliková hřídel s vyvažovacími kotouči, nové sání a karburátor, modernější přístrojová deska, volant s bezpečnostním sloupkem, kotoučové brzdy na předních kolech, zdokonalené odvětrání interiéru nebo montáž bezdušových pneumatik. Na přání, bohužel však ne pro československý trh, mohl Wartburg 353 dostat přední anatomická sedadla, posuvnou střechu (tzv. šíbr) nebo řadící páku umístěnou na podlaze mezi sedadly.

Wartburgový 
klan z Třebíčska

Rok 1988 se stal milníkem ve výrobě vozů Wartburg. Tehdy spatřil světlo světa typ 1.3. Jak už jeho název napovídá, pod kapotou již „nedrndal" typický dvoudobý tříválec, ale licenčně vyráběný čtyřdobý čtyřválec o obsahu 1300 ccm pocházející z VW Golf a Polo, tentokrát však uložený napříč. Z tohoto důvodu musela být celá příď Wartburgu mírně rozšířena. Čtyřtaktní Wartburg dostal vytažené lemy blatníků, rozměrné plastové nárazníky a vetší přední i zadní světlomety. Jeho kariéra však netrvala dlouho. Po pádu Berlínské zdi se zcela změnila situace. Vzhledem k novým možnostem západního trhu přestal být zastaralý Wartburg pro kupce zajímavým, a tak byla jeho výroba na jaře roku 1991 zastavena. Poslední exempláře se ze skladů doprodávaly ještě na podzim.

Do Československa přišla poslední zásilka Wartburgů v roce 1985. V průběhu jeho výroby k nám bylo dovezeno přes 127 000 těchto velice oblíbených a nenáročných a prostorných vozů. Jedním z nich je i Wartburg 353 na našich obrázcích, kterého jeho majitel opatruje v jedné vesničce nedaleko Třebíče. Náš vůz ve svém životě zažil několik zahraničních dovolených, kdy plně naložený spolehlivě ukrajoval stovky letních kilometrů, a dodnes slouží v každodenním provozu. Jeho účelnost a spolehlivost je potvrzena skutečností, že v uvedené rodině slouží ještě další dva Wartburgy 353! Vždyť všichni příslušníci tohoto „Wartburgového klanu" na tyto vozy nedají dopustit! 

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Muž volal o pomoc. Žena ho tloukla lahví od vína

Třebíčsko - Čtvrtek, jedna hodina v noci a na policejní služebně zvoní telefon. O pomoc volá zoufalý muž, kterého doma tluče žena lahví od vína.

Pojišťovací agentku poslal soud do vězení

Vysočina – Pojišťovací agentku Marii Vašíčkovou ze Ždírce nad Doubravou na Havlíčkobrodsku poslal ve středu 16. srpna Krajský soud v Hradci Králové na šest let do vězení. Osmačtyřicetiletá žena podle soudu připravila v letech 2009 až 2016 své klienty ve dvaasedmdesáti případech o více než pětatřicet milionů korun.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení