Krásná a čistá příroda. Desítky památek. To vše nabízí turistům Kraj Vysočina. Podle mnohých podnikatelů, kteří se v oboru cestovního ruchu pohybují, by však šlo z jeho potenciálu „vyždímat“ mnohem víc. Vždyť jenom třeba na Havlíčkobrodsku jsou krásných míst a zákoutí desítky, možná stovky.

„Namátkou hrad Lipnice nad Sázavou a zdejší památník Jaroslava Haška, hrad v Ledči nad Sázavou, skanzen v Pohledi, určitě i další muzea a galerie na Havlíčkobrodsku. Také nesmíme zapomenout na turisticky zajímavé přírodní památky, jako je údolí Doubravky a mnoho dalších,“ zamyslel se ředitel havlíčkobrodského Muzea Vysočiny, Jiří Jedlička.
Co však prý Vysočině chybí, je samotná infrastruktura cestovního ruchu a propagace.

„To tu chybí jednoznačně. Je tu tolik památek a míst, která stojí za to navštívit, ale prostě a jednoduše se o nich neví,“ podotkl restauratér René Kotěra z Okrouhlice. Podle něj byla hlavně loňská sezona, co se návštěvnosti týče, slabá. S tím sice nekorespondují statistiky jiných institucí, jako je lipnický hrad, nebo havlíčkobrodské muzeum, ale to, že je nutné propagaci zlepšit, se takřka jednohlasně shodují všichni oslovení.

Je třeba spolupráce
„Pro zvýšení atraktivity našeho regionu je především důležitá spolupráce mezi krajem, městy a poskytovateli služeb. Je velmi důležité, aby jednotlivá města podporovala podnikání v tomto oboru a svou prezentací se sama snažila turisty nalákat a poté prostřednictvím informačních center nabídnout kvalitní ubytovací a restaurační služby. Vysočina sama je velmi atraktivní svou čistou přírodou, ale známá velmi malou nabídkou služeb. Podpora kraje a měst by se tedy měla ubírat tímto směrem, myslím tím vytváření podmínek pro rozvoj podnikání v cestovním ruchu a jeho propagace,“ vyjmenovala některé aspekty provozovatelka hotelu Brixen Lenka Čeplová.

S ní souhlasil i kastelán hradu Lipnice nad Sázavou a místostarosta tohoto městečka Marek Hanzlík. „Co zde chybí? Budování infrastruktury cestovního ruchu a další propagace,“ řekl. „Možná by byla třeba také větší podpora kulturních, ale i jiných podniků. Festivalů a podobně,“ zamyslel se Hanzlík.