VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatrovka vždy byla světové auto, říká sběratel

Vysočina – Nastartovat Miroslav Remeš najednou všechna auta, která si opečovává ve své prostorné garáži, byl by to svým způsobem jedinečný koncert.

13.7.2011 1
SDÍLEJ:

Symfonie pro osm kol, dvanáct válců. Cena tajná, hodnota nedozírná. Takoví jsou dva angličtí šviháci od Miroslava Remeše. Černý Jaguar Mark II 340, vínový Lea–Francis.Foto: DENÍK/Michal Vítů

Filharmonie pro osmnáct automobilových veteránů. Řada z nich se v odborných kruzích vyvažuje zlatem, proto záměrně neuvádíme, ve které vesničce u Pelhřimova sběratel bydlí. Nemálo exponátů jeho čtyřicetileté sbírky pamatuje ještě prvního českého prezidenta.

Koketovat se staršími auty začal Remeš, když sloužil lidu jako pétépák. „Kamarád měl starou tatrovku. Okamžitě jsem se do toho zamiloval a jednu si také pořídil. Tenkrát to nebyl až takový problém, těch aut jezdilo dost,“ vzpomíná Remeš na svoji Tatru 12. Vzduchem chlazený dvouválec, výkon dvanáct koní, šestatřicet mazacích míst. Jednoduchý fešák, který dodnes nemá chybu.

Jak vidno, u jednoho kousku nezůstalo. Tatrovek stojí v garáži dohromady jedenáct. A ne náhodou. „Tahle značka byla vždycky o kus napřed. Třeba její supersport z roku 1937 má hřebenové řízení, na které škodovka přišla až v osmašedesátém,“ hladí sběratel pohledem svého velkého „mazlíka“, dvousedačkovou tatru 57. Mimochodem také jedno z aut, které každý den na silnicích nepotkáte.

Drezínou po zahradě

Ještě mizivější naději skýtá starobylá tatrovka, která nemá žádný volant. Je to totiž drezína. Vypadá jako auto, není to auto. Veliká vzácnost. Jeden ze čtyř vyrobených kusů. Když Tatra slavila stoleté výročí, jezdil s ní Miroslav Remeš po rakouských kolejích. Pokoj si nedá ani doma. Na zahradě má natažených dvacet metrů kolejí!

Drezína oplývá na svou dobu technickou vychytávkou. „Má pod sebou hever, kterým se nechá o pražec jednoduše otočit a může jet zpátky. Jednoduché, dokonalé,“ rozplývá se Remeš, který odmítá posoudit, které auto má nejraději. Každé má podle něho něco do sebe. „Je fakt, že se všemi auty najednou nejezdím. Na sezonu si jich pokaždé připravím tak čtyři, pět,“ míní sběratel. Hned za dveřmi garáže čeká na otočení klíčkem v zapalování Jaguar Mark II 340 z roku 1968. Nádherný šestiválec. Dvě stě koní, dvě stě rychlost. Vnitřek v červené kůži, dokonce má i podélně stavitelný volant.

Žízeň leze do peněz

Jak se s ním točí? Parádně. „Nedávno jsem s tím autem jel pět set mil po republice, celou dobu skoro na plný knedlík. Ten motor je prostě dokonalý,“ povídá Remeš. Jediné mínus dotyčného jaguaru je spotřeba. Sedmnáct litrů na sto kilometrů, žádná láce.

A to čeká na šanci i americký plymouth, dvouapůltunový pradědeček dnes oblíbených „esúvéček“. Ten si vezme klidně přes dvacet litrů.
I proto Remešovi častěji vytahují na denní světlo některý z modelů Škody Popular. Ta jezdí „za sedm“. Na ní lze dobře posoudit předválečné poměry na automobilovém trhu.

Škodovka byla levná, rozhodně tedy ve vztahu k Tatře. Zatímco ta stála 28 tisíc korun, boleslavský elegán sotva polovičku. Pro srovnání se současností je ale třeba částku vynásobit dvaceti. „Autem tenkrát jezdili příslušníci střední vrstvy,“ přikyvuje.

Už tehdy ale automobilky kladly důraz na příplatkovou výbavu. Třeba verze Remešových má originální mlhovku značky bosch, bezpečnostní táhlo na zavírání kapoty či hledací světlomet.

Úplně jiná liga je Lea Francis, konkurent tehdejšího Rolls Royce. Po světě jezdí limuzín z Coventry devět. Miroslav Remeš nezapírá, že věnovat se autoveteránům v takovém rozsahu vyžaduje dvě věci. Čas a peníze. „Teď už jsem naštěstí v důchodu. My nyní máme každý den sobotu,“ usmívá se muž, který dlouhé roky podnikal ve stavebnictví.

Autor: Michal Vítů

13.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cvičení Ample Strike.

Nad Vysočinou se budou brzy cvičit vojáci

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

OBRAZEM: Slavnosti tří kápí v Třebíči začaly

Třebíč - Slavnosti tří kápí začaly. Úderem šestnácté hodiny se začali na Podzámeckou nivu scházet první návštěvníci. Sledují vystoupení šermířských skupin a drezůru koní. Na místě je také nepřeberně stánků s občerstvením a suvenýry. Večer jsou na programu koncerty.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Vysočina – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

Třebíč – Napůl úspěšní byli divizní dorostenci HFK Třebíč v derby Vysočiny proti Pelhřimovu. Starší fotbalisté v úvodním utkání nového soutěžního ročníku krajskému rivalovi nakonec podlehli. Mladší dorostenci si naopak otevřeli střelnici a soupeře vyprovodili dvanácti góly.

AKTUALIZOVÁNO

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

Znojemsko, Třebíčsko – Smrtí dvou lidí a velmi vážným zraněním dítěte skončila v pátek odpoledne srážka osobního auta a vlaku na přejezdu u Žerůtek. „Minutu před třetí hodinou odpoledne se u stanice Olbramkostel střetl osobní vlak jedoucí z Okříšek do Znojma s osobním autem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. Podle prvotních informací zahynuli dva lidé, “ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení