VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatrovka vždy byla světové auto, říká sběratel

Vysočina – Nastartovat Miroslav Remeš najednou všechna auta, která si opečovává ve své prostorné garáži, byl by to svým způsobem jedinečný koncert.

13.7.2011 1
SDÍLEJ:

Symfonie pro osm kol, dvanáct válců. Cena tajná, hodnota nedozírná. Takoví jsou dva angličtí šviháci od Miroslava Remeše. Černý Jaguar Mark II 340, vínový Lea–Francis.Foto: DENÍK/Michal Vítů

Filharmonie pro osmnáct automobilových veteránů. Řada z nich se v odborných kruzích vyvažuje zlatem, proto záměrně neuvádíme, ve které vesničce u Pelhřimova sběratel bydlí. Nemálo exponátů jeho čtyřicetileté sbírky pamatuje ještě prvního českého prezidenta.

Koketovat se staršími auty začal Remeš, když sloužil lidu jako pétépák. „Kamarád měl starou tatrovku. Okamžitě jsem se do toho zamiloval a jednu si také pořídil. Tenkrát to nebyl až takový problém, těch aut jezdilo dost,“ vzpomíná Remeš na svoji Tatru 12. Vzduchem chlazený dvouválec, výkon dvanáct koní, šestatřicet mazacích míst. Jednoduchý fešák, který dodnes nemá chybu.

Jak vidno, u jednoho kousku nezůstalo. Tatrovek stojí v garáži dohromady jedenáct. A ne náhodou. „Tahle značka byla vždycky o kus napřed. Třeba její supersport z roku 1937 má hřebenové řízení, na které škodovka přišla až v osmašedesátém,“ hladí sběratel pohledem svého velkého „mazlíka“, dvousedačkovou tatru 57. Mimochodem také jedno z aut, které každý den na silnicích nepotkáte.

Drezínou po zahradě

Ještě mizivější naději skýtá starobylá tatrovka, která nemá žádný volant. Je to totiž drezína. Vypadá jako auto, není to auto. Veliká vzácnost. Jeden ze čtyř vyrobených kusů. Když Tatra slavila stoleté výročí, jezdil s ní Miroslav Remeš po rakouských kolejích. Pokoj si nedá ani doma. Na zahradě má natažených dvacet metrů kolejí!

Drezína oplývá na svou dobu technickou vychytávkou. „Má pod sebou hever, kterým se nechá o pražec jednoduše otočit a může jet zpátky. Jednoduché, dokonalé,“ rozplývá se Remeš, který odmítá posoudit, které auto má nejraději. Každé má podle něho něco do sebe. „Je fakt, že se všemi auty najednou nejezdím. Na sezonu si jich pokaždé připravím tak čtyři, pět,“ míní sběratel. Hned za dveřmi garáže čeká na otočení klíčkem v zapalování Jaguar Mark II 340 z roku 1968. Nádherný šestiválec. Dvě stě koní, dvě stě rychlost. Vnitřek v červené kůži, dokonce má i podélně stavitelný volant.

Žízeň leze do peněz

Jak se s ním točí? Parádně. „Nedávno jsem s tím autem jel pět set mil po republice, celou dobu skoro na plný knedlík. Ten motor je prostě dokonalý,“ povídá Remeš. Jediné mínus dotyčného jaguaru je spotřeba. Sedmnáct litrů na sto kilometrů, žádná láce.

A to čeká na šanci i americký plymouth, dvouapůltunový pradědeček dnes oblíbených „esúvéček“. Ten si vezme klidně přes dvacet litrů.
I proto Remešovi častěji vytahují na denní světlo některý z modelů Škody Popular. Ta jezdí „za sedm“. Na ní lze dobře posoudit předválečné poměry na automobilovém trhu.

Škodovka byla levná, rozhodně tedy ve vztahu k Tatře. Zatímco ta stála 28 tisíc korun, boleslavský elegán sotva polovičku. Pro srovnání se současností je ale třeba částku vynásobit dvaceti. „Autem tenkrát jezdili příslušníci střední vrstvy,“ přikyvuje.

Už tehdy ale automobilky kladly důraz na příplatkovou výbavu. Třeba verze Remešových má originální mlhovku značky bosch, bezpečnostní táhlo na zavírání kapoty či hledací světlomet.

Úplně jiná liga je Lea Francis, konkurent tehdejšího Rolls Royce. Po světě jezdí limuzín z Coventry devět. Miroslav Remeš nezapírá, že věnovat se autoveteránům v takovém rozsahu vyžaduje dvě věci. Čas a peníze. „Teď už jsem naštěstí v důchodu. My nyní máme každý den sobotu,“ usmívá se muž, který dlouhé roky podnikal ve stavebnictví.

Autor: Michal Vítů

13.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek

Šikula srazil rozhodčího, přijela i policie

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Opilý muž prořízl pneumatiku u auta

Třebíč - Proříznutá pneumatika a poškozená poštovní schránka zůstaly po nezvané návštěvě v neděli večer u jednoho z domů na Nových Dvorech v Třebíči.

Detaily jaderné elektrárny si nově může kdokoli prohlédnout ve 3D aplikaci

Dukovany - Díky nové aplikaci „Jaderné elektrárny 3D“ teď může kdokoliv vyrazit do jaderky na prohlídku nejzajímavějších částí.

Dobrovolníci nasbírali patnáct pytlů nepořádku za dvě hodiny

Třebíč – Téměř třicet dobrovolníků využilo krásného sobotního počasí a vyrazila do údolí mezi MŠ Dukovanská a prodejnou Albert v Třebíči. V rámci celorepublikového projektu 72 hodin, který pořádá Česká rada dětí a mládeže, se rozhodli tomuto krásnému kousku města pomoci a vyčistit ho od nepořádku.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení