OBRAZEM: Na mopedech do Tater i na Grossglockner

Jalovec, Vysočina /AKTUALIZOVÁNO/ - Jízda na mopedu, to je životní styl. Majitelé padesát let starých vozítek typu Stadion a Jawetta, které vzešly z Rakovníka, si dali historicky první dostaveníčko o uplynulém víkendu na Jalovci.

11.9.2010

Mopedích veteránů se nakonec sešlo pětašedesátFoto: DENÍK/ Hana Jakubcová

Sešlo se jich tu pětašedesát, počasí jako vymalované měli snad za odměnu. Na své plechové krasavce s motory z Českých Budějovic nedají dopustit.
„Dřív se tyhle mopedy válely po stodolách, dalo se to koupit za pade. Dnes je z toho rarita, která stoupá na ceně. Sehnat zachovalou kostru pod pět tisíc je velký problém. Já jel před časem na čumendu do Pelhřimova, tam jsem viděl sraz mopedistů, úplně mě to vzalo. A tak jsme s klukama z Třebíčska založili spolek tady na Jalovci,“ říká jeho prezident Josef Brabec.

V pátek před mopedím srazem prožil velký stres. Ladil několik strojů, dělal generálky motorů, leštil karoserie. Bylo potřeba se vytáhnout před už zavedenými kluby mopedistů, které sem na víkend mířily.

Největší „mopedí buňky“ jsou v republice pochopitelně v Rakovníku, pak v Žebráku na Berounsku nebo ve Světlé nad Sázavou. Až z Rakovníka přijel na jalovecký sraz už v pátek na svém mopedu sympatický Josef Libra: „Já vyjel ráno v osm, dorazil jsem odpoledne v pět. Paráda, jelo se dobře. Jinak jsem strojvedoucí na banánu, tedy na regionově, té žluté vlakové lokálce. Mopeda mám odjakživa.“

Chlapi mě zblbli

Ze Žebráku přijel padesátiletý Václav Starosta, uznávaný rekordman, dříve klasický motorkář. Doma má devět biků, manželka už podle jeho slov dávno rezignovala. Před dvěma lety měl na velké motorce těžkou havárii, kterou nezavinil, ale následky si nese dodnes. Špatně chodí. A moped mu svým způsobem často nahrazuje nohy.

„Jsem původem Pražák přistěhovaný do Žebráku. Chlapi mě tam úplně zblbli, sehnal jsem si mopeda, dal ho do cajku a vyrážím s ním na daleké cesty,“ vypráví. Za celkový čas 21 hodin tam a zpět ujel trasu Žebrák – rakouský vrchol Grossglockner, podobně udolal trať Žebrák – Tatry.

„Na ten Grossglockner vede motorkáři oblíbená silnice. Jede se skrz bránu a platí se. Když mě viděli na tomhle, spráskli ruce, co tam dělám a ať padám nahoru bez placení, že to stejně nedám. Po chvíli jsem se vracel, oni nevěřili, že jsem vítěz. Až jsem jim to ukázal na kameře, pochopili,“ culí se při vzpomínce.

Smrdělo to dezertérstvím

Na jalovecký sraz přijel rovněž Otakar Braun ze Žebráku. „Víte, já se v roce 1977 rozhod, že na mopedu z Rakovníku objedu republiku. Kolem hranic. No doba na tyhle nápady nic moc. Chlap na mopedu v těch končinách, to smrdělo dezertérstvím a potížemi. A taky že jo.“ V Hartmanicích na Šumavě byl s pohraničáři první problém.

„Tadyhle mezi Bystřicí a Slavonicemi druhý. Jenže se nešlo vymotat, ty silničky člověka pořád držely blízko drátů. Na Slovensku na mě zase v hospodě promluvili maďarsky, já nevěděl, že tam sedláci jinak nemluví, zděsil jsem se, že jsem překročil státní hranici. Nakonec jsem to zapích na Dukle. Tam moped klekl, do vlaku mi ho jako nebezpečný náklad nevzali, tak jsem ho nechal v Žilině a dojel si pro něj autem,“ popsal dávnou anabázi Braun.

Mopedisté z Jalovce vyrážejí na šedesátikilometrovou okružní jízdu Vysočinou. Vozítka „žerou“ dva litry na sto kilometrů, výhled báječný, reakce okolí vesměs příznivé, počasí na jedničku. Zastávky volí v Lukách nad Jihlavou, Horních Radslavicích a Čechtíně. Večer je čeká slivovička, pečené prase a mopedí merenda. Neděle pak slibuje výlet do Znojma. „Záleží už jen na ranní formě jednotlivců mopedistů,“ chechtají se společně.

Autor: Hana Jakubcová

11.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Muž volal o pomoc. Žena ho tloukla lahví od vína

Třebíčsko - Čtvrtek, jedna hodina v noci a na policejní služebně zvoní telefon. O pomoc volá zoufalý muž, kterého doma tluče žena lahví od vína.

Pojišťovací agentku poslal soud do vězení

Vysočina – Pojišťovací agentku Marii Vašíčkovou ze Ždírce nad Doubravou na Havlíčkobrodsku poslal ve středu 16. srpna Krajský soud v Hradci Králové na šest let do vězení. Osmačtyřicetiletá žena podle soudu připravila v letech 2009 až 2016 své klienty ve dvaasedmdesáti případech o více než pětatřicet milionů korun.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.