Už je v Náměšti celá Tygří letka?


Ano, v pondělí 1. září jsme přesun dokončili posledním přeletem, je zde tedy dvacet čtyři bojových vrtulníků Mi-24. A včera 2. září jsme po zemi dopravili výstavní exponát, ten je mimo počty. Je opravdovým symbolem Tygří letky, co se vzhledu týče. Vystavený bude zřejmě někde poblíž vstupu na základnu.


Ve kterých dnech budou vrtulníky cvičit?


Cvičit nezačínáme dříve než v pondělí v deset hodin ráno a končíme v pátek ve 14 hodin. Je celá škála opatření na snížení hlukové zátěže obyvatelstva. Samozřejmě jsou úkoly, které musíme plnit i v sobotu nebo v neděli. Příkladem je tento víkend, kdy je v Brně mezinárodní letecký den. A naše vrtulníky Mi-24 tam létají ukázky, přičemž startují z Náměště. Je to ale výjimka.


Na jak velkém území budou vrtulníky létat?


To vám přesně neřeknu, máme přidělené prostory pro výcvik. Pro některé přelety budeme používat své trasy. Vrtulníky dělaly minulý týden první rekognoskační let, kdy se seznámily s okolím letecké základny v Náměšti. Na základě i tohoto budeme v budoucnu plánovat jejich pohyb. Pokud to tedy shrnu, máme vyčleněny výcvikové prostory a ty budou stejné jako pro L -39.


V jakých letových hladinách se vrtulníky budou pohybovat?


U helikoptér jsou daleko nižší než u proudových letounů, běžně nedosahují víc než tří tisíc metrů. Je to závislé na plnění úkolů. Létají běžně v přízemních výškách několika set metrů.


Co noční lety?


Určitě budou, procento není tak vysoké, ovšem musíme cvičit i v noci.


Co vlastně Tygří letka v Náměšti cvičí, jaké jsou její úkoly?


Cvičí to stejné, co v Přerově, tedy podporu pozemních vojsk.


Je možné mluvit i o tom, že Tygří letka bude létat v Afghánistánu?


To je těžké předjímat. My se potřebujeme cvičit na jakékoliv nasazení. V takovém případě jde o politické rozhodnutí. Pokud vláda rozhodne, že budeme létat v Afghánistánu, budeme tam létat. Samozřejmě po splnění určitých podmínek, záleží na tom, do jaké klimatické oblasti vrtulníky zamíří. Jde o výbavu a podobně. Ovšem naše armáda kromě snad vyloženě extrémních oblastí, musí být schopna takové úkoly plnit. V souvislosti s našimi závazky s NATO a Evropskou unií.


Kolik je nakonec na základně letců?


Tyto počty nezveřejňujeme. Co říct můžu, je fakt, že naše základna navýší počty z pěti set na tisíc lidí, není v tom samozřejmě jen Tygří letka.


V tuto chvíli je tedy přesun z Přerova dokončen?


Určitě pár drobností zbývá, ale drtivá většina materiálu i letecké techniky je přestěhovaná. Postupně sem přichází i personál, oficiálně na nových strukturách začínáme 1. října.


Ale už teď začnete neoficiálně fungovat.


Jak jsem řekl, minulý týden byl první seznamovací let, tento týden ve čtvrtek budeme plánovat zálet. Součástí přesunu je i zkušební provoz nového obřího hangáru. Vrtulník Mi-24 je též nový, čtvrtek tedy bude takový kontrolní, zda vše dobře funguje. Pomalu naběhne nový provoz.


Jak se vám líbí vrtulníky?


Moc. Jsem spokojený. Základnu se nám podařilo vybudovat tak, že je nyní multifunkční, lze provozovat jak křídlaté letouny, tak helikoptéry. Dobře se to ukazuje při vojenských cvičeních, jako je Létající nosorožec vždy zjara. Kolegy z Přerova jsme rádi přijali a už je bereme za své.


Kolik tedy celkově strojů bude z náměšťského letiště startovat?


Dvacet čtyři bojových vrtulníků Mi-24 a desítka proudových letounů L-39. Sami nemáme velké zkušenosti s provozem vrtulníků, které jsou mnohem pomalejší než stíhačky, jsou jiné postupy při přistání a tohle se postupně musíme naučit – organizovat, z věže řídit. Základním prvkem budou oddělené letové akce. To znamená, že jeden den budou ve vzduchu jen L-39 a druhý den jen vrtulníky. A pak teprve zkusíme smíšený provoz, protože se do sebe míchají dva zcela odlišné systémy.