Cukrárnu dříve vlastnil někdejší náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD). Dnes cukrárnu provozuje Jouklova bývalá manželka.

Informace o tomto možném střetu zájmů vyšla najevo u hlavního líčení u Okresního soudu v Jihlavě, kde se Libor Joukl a šéf silničářů Jan Míka druhým dnem zodpovídají z údajného zmanipulování a předražení zakázky na nákup sypačů Iveco o 33,2 milionu korun.

„Vím, že jsem s nimi tehdy o tom mluvil," odpověděl na dotaz soudce Libor Joukl. Zda to opravdu byla firma Praga export, to si prý úplně přesně nevybavuje.

U soudu ale nezaznělo, za jakou cenu tehdy dodávku cukrárna získala. Nákup proběhl ještě před tím, než Praga export zakázku pro KSÚSV vyhrál. Jasné zatím není ani to, jak silné vazby měl Joukl na firmu Praga export.

Pozadí, za jakých okolností se Praga export stala vítěznou firmou, se nyní jihlavský soud snaží rozkrýt. Informace, které zazněly u soudu, naznačují, že zakázka mohla být zmanipulována tak, aby ji vyhrála předem vybraná firma, která nabízela sypače značky Iveco. Podle státního zástupce na tom měl mít významný podíl Libor Joukl.

U soudu byla čtena výpověď bývalého zaměstnance KSÚSV Miroslava Olšana. Podle jeho svědectví to byl Joukl, který na setkání hodnoticí komise na jaře 2009, která měla posoudit, jaká auta budou pro Vysočinu nejvhodnější, silně prosazoval značku Iveco.

„Vyhrožoval, že když to tak nebude, tak přijdeme o práci. Tvrdil, že bude stejně po jeho," uvedl do policejního protokolu Olšan, který byl původně pověřen vypracováním technických parametrů vozidel pro danou zakázku. Olšan tehdy prosazoval vozy Tatra, ale to se podle Olšana nelíbilo Jouklovi ani Míkovi, který byl do funkce ředitele KSÚSV dosazen v březnu 2009. Podle Olšana navíc Míka ihned po nástupu do funkce začal razantně prosazovat obměnu vozového parku. Na další schůzku hodnotící komise dorazil člověk ze Ředitelství silnic a dálnic, který taktéž prosazoval vozy Iveco. Joukl a Míka se u soudu hájí tím, že technické parametry navržené Olšanem, obsahovaly jednu diskriminační podmínku, a to vzduchem chlazené motory. Ty tehdy měly pouze vozy Tatra, což znamenalo, že by další firmy neměly šanci ve výběrovém řízení uspět.

Hlavní líčení pokračuje dnes výslechem znalce Pavla Prokše. Jde o svědka obžaloby, podle jehož vyjádření byla zakázka předražena. Libor Joukl v emotivním vystoupení, plného gest, bušení pěstí do pultíku pro svědky, podupávání a zvýšeného hlasu všechna obvinění odmítl.

„Na naší straně je vyjádření a závěry Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který konstatoval, že stanovené podmínky, nebyly pro žádnou firmu diskriminační. Potom se nedivím, že bylo v zakázce pokračováno," zopakoval několikrát Joukl. Také zmínil posudek Ústavu soudního inženýrství, který si nechal vypracovat, ten taktéž hovoří ve prospěch obou obžalovaných.