Po silnici mezi Golčovem Jeníkovem a Chotěboří na Havlíčkobrodsku by se mohli řidiči projet už na začátku srpna. Deníku to řekla mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. „Úsek bude průjezdný v režimu předčasného užívání stavby od 1. srpna. Řidiči by neměli být zásadně omezeni," slíbila mluvčí.

Definitivně by měl být celý úsek hotový do 29. září.

Zatímco dělníci už pomalu práce dokončují, kriminalisté stále pokračují ve vyšetřování tragédie, jež se loni 4. zá- ří přihodila na opravovaném úseku ve Vilémově na Havlíčkobrodsku.

Most, který se dělníci chystali rozebrat, se zřítil na šest z nich. Čtyři nepřežili.

Jeden dělník stačil před padajícími sutinami včas utéct. Dalšího se podařilo záchranářům z trosek mostu vyprostit.

Krajská policejní mluvčí Dana Čírtková před časem informovala, že v polovině července by mohla mít k dispo-zici první informace o posu-nu ve vyšetřování. Kriminalisté by měli sdělit, zda budou trestně stíháni konkrétní odpovědní pracovníci.

Okresní státní zástupkyně z Havlíčkova Brodu Zdeňka Tománková ale Deníku řekla, že zatím nikdo obviněn nebyl.

„Předpokládám, že informace toho druhu budeme moci zveřejnit nejdříve na konci léta," uvedla dozorující státní zástupkyně.

Na výsledky policejního vyšetřování netrpělivě čeka- jí i právní zástupci jednotlivých firem. Zakázku na opravu úseku mezi Golčovem Jeníkovem a Chotěboří vyhrá- lo konsorcium firem Strabag a M Silnice. Jako subdodavatelé se na opravách například podílely firmy Silnice Čáslav či firma Bögl a Krýsl, jejíž pracovníci most ve Vilémově opravovali.

„Vím, že se uskutečnilo několik výslechů, ale i my čekáme, s čím policie přijde. Zatím jsme jako poškození, protože to byli naši lidé, kteří pod mostem zemřeli," řekl Radek Ondruš, právní zástupce firmy Bögl a Krýsl.

Ten má jako právník se spadlými mosty zkušenosti. Kriminalisté totiž v roce 2008 obvinili dva stavební inženýry firmy Bögl a Krýsl, která jako subdodavatelská firma zajišťovala vysouvání mostu ve Studénce na Novojičínsku. Most se tehdy 8. srpna zřítil do kolejiště a do trosek narazil vlak. Výsledkem bylo osm mrtvých a téměř sto zraněných lidí. Soudy dosud nedokázaly kauzu pravomocně rozhodnout. Případ je odročen na neurčito.

Již v květnu Deník informoval o tom, že firmy na mostě ve Vilémově závažným způ-sobem podle inspektorů na bezpečnost práce porušily bezpečnostní předpisy.

Správní řízení nakonec vedou s firmami Strabag a Bögl a Krýsl. Postih hrozí i koordinátorce bezpečnosti práce, Ma-rii Hubkové z Pelhřimova.

Podle inspektorů byl hlavní problém v tom, že firmy spolu navzájem při pracích na mostě nekomunikovaly a neinformovaly se o možných rizicích.

Názor inspektorů na bezpečnost práce by ale mohl být směrodatný i pro závěry policie. Ta si sice nechala vypracovat své vlastní znalecké posudky, ale v potaz bere i ty od inspekce na bezpečnost práce. Především je zajímá, kdo konkrétně pochybil a v čem. Obviněno by tak mohlo být i několik lidí od stavbyvedoucích po koordinátory a technický dozor.

„My máme zákaz dvojího postihu za tutéž věc, takže pokud by policie obvinila někoho, proti komu jsme zahájili správní řízení, tak jej budeme muset zastavit," vysvětlila ve-doucí právního oddělení Oblastního inspektorátu práce v Českých Budějovicích Dagmar Plocková Mahrová.

Pořádně nevěděli, co mají dělat

Podle informací Deníku na mostě ve Vilémově pracoval organizační chaos. Dělníci byli na most povoláni na posledních chvíli. Většina z nich se vrátila z Německa a měli mít volno. Dělníci pořádně nevěděli, co mají dělat. Ve stavebních denících se stále častěji objevovaly zápisky, že jsou práce ve skluzu. Od začátku nebylo jasné, jak se co bude dělat. Stavbyvedoucí údajně kreslil plány na koleně a snažil se situaci nějak vyřešit, a výsledkem byli čtyři mrtví.

Otázkou také zůstává, kolik na opravu mostu ve Vilémově existuje projektových dokumentací. Radek Ondruš upozorňuje, že zatím našli jen projektovou dokumentaci na rekonstrukci mostu.

„Vycházeli jsme z toho, že když se staví úplně nový most, tak musí existovat i projektová dokumentace na demolici toho starého, tu jsme ale zatím nenašli," podotýká Radek Ondruš.

Měl se tedy skutečně původní most zbourat a na jeho místě postavit nový, nebo měl být most pouze rekonstruován? Dělníci měli za úkol most postupně rozebrat, nikoli zbourat, a to pouze za pomoci lehké mechanizace.

„Most se měl postupně rozebrat kvůli tomu, aby nebyl v případě demolice těžkou technikou zahrazen vodní tok pod mostem," vysvětlil Deníku hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

Když se ale most zřítil, ukázalo se, že sutiny byly za několik málo hodin odstraněny, aniž by hrozilo zvednutí hladiny potoka.

Pokud by se ukázalo, že skutečně existuje více projektových dokumentací, mohli by obhájci ve prospěch některých případných obviněných argumentovat tím, že se do situace mohli dostat nějakým zlým úmyslem někoho jiného, protože sami tím pádem neměli přesné informace. Jejich odpovědnost by pak mohla být mnohem menší nebo žádná. Podle informací Deníku si někteří z odpovědných zaměstnanců s odstupem času uvědomují, že spíše měli most pouze rekonstruovat, nikoli zbourat. Některé projektové dokumentace byly podle informací Deníku vyhotoveny až poté, co most spadl.

Rekonstrukce mostu ve Vilémově je součástí projektu II/345 Golčův Jeníkov Chotěboř, na který celý má investor, tedy Kraj Vysočina, uzavřenu smlouvu o poskytnutí dotace z ROP Jihovýchod. Čerpání dotace vychází z finančního harmonogramu projektu daného touto smlouvou. „Pokud projekt úspěšně zrealizujeme, čemuž pevně věříme, dostaneme i dotaci. Ačkoli jde o velice smutnou a tragickou událost, nemáme informace o tom, že by byla překážkou při proplacení dotace," uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová. Opravy by měly přijít na 160 milionů korun.