Před soudem to už v pondělí prozradil bratr Březiny Tomáš a potvrdil to i Březinův blízký spolupracovník Lubomír Kaláč, na něhož byl areál ve Stojčíně oficiálně napsán a celou dobu se o něj staral. Skutečným majitelem byl ale Radek Březina.

Přestože rozlehlou nemovitost několik let opravovali a budovali tam tajné sklady, na lihovar nakonec nedošlo. „Nepodařilo se zprovoznit kotelnu, obec byla proti tomu a tak Radek od celého záměru ustoupil. Areál byl plný barelů s lihem. Vše se zakonzervovalo a nelegální líh jsme pak vozili do dalšího skladu ve Valašském Meziříčí a do bývalých sladoven v Olomouci," řekl u soudu Lubomír Kaláč.

Po provalení metanolové kauzy objevila policie ve Stojčíně v prosinci 2012 největší sklad nelegálního lihu v historii. Areál ukrýval 1,3 milionu litru nezdaněného lihu. Barely odvážela celní správa několik týdnů.

Kaláč se bál o život

Lubomír Kaláč tehdy Deníku řekl, že o ničem nevěděl. „Samotného mne to překvapilo, neměl jsem o tom ani tušení," řekl tehdy Lubomír Kaláč z Bílovic na Uherskohradišťsku. Lidé ve Stojčíně ale jeho slovům nevěřili. „Byli jsme přesvědčeni, že se tam děje něco protizákonného," namítl starosta Stojčína Jiří Peltan.

Kaláč tehdy odkázal na svého právního zástupce, vzdáleného příbuzného Jaromíra Kaláče. Ale i on tvrdil, že jeho klient nemá s objeveným lihem nic společného. „O lihu nic nevěděl. Můj klient byl pouze vyslechnut jako svědek. Vyjádřil se v tom směru, že to, co se tam našlo, není jeho a on ani neví, komu alkohol patří. Proto se necítí vinen," řekl advokát Jaromír Kaláč.

V úterý už ale obhájce mluvil jinak. „Jestli jsem tehdy mlžil, tak to bylo v době, kdy měl můj klient strach o život svůj i rodiny. Šéf organizace tehdy z vazby organizoval zastrašování svědků. Už na začátku roku 2013 jsme ale plně spolupracovali s vyšetřovateli a můj klient řekl vše, co věděl. Jako spolupracující obviněný je klient veden od letošního ledna," uvedl právník.

Lubomír Kaláč se nakonec rozhodl promluvit a doufá, že dostane mírnější trest, protože figuruje jako obviněný v související kauze, v níž je obžalováno patnáct lidí. Kaláč soudu poskytl informace o ovlivňování svědků, okolnostech kolem budování ukrytých skladů i o obchodech s nelegálním lihem.

Tisíce na úplatky

Kaláč podrobně popsal, že byl hlavním řidičem kamionů, které navážely do utajených skladů nelegální líh. S sebou prý vozil zhruba padesát tisíc korun na úplatky pro celníky. „Líh jsme vozili z Morávia-Chem v noci. Tuto taktiku určil Radek Březina. Souběžně se Stojčínem vozili i do Valašského Meziříčí. Poté následovaly návozy Duchcova a od roku 2008 do bývalé sladovny v Olomouci," uvedl Kaláč. Podotkl, že bylo ve firmě veřejným tajemstvím, že se měl líh denaturovat, ale že se to neděje.

Obhájce Jaromír Kaláč rezolutně odmítl, že by jeho klient dával úplatky. „Můj klient to nedělal. Jsem ale na sto procent přesvědčen, že policie už v souvislosti s tímto případem vyšetřuje konkrétní příslušníky celní správy pro braní úplatku," řekl obhájce Jaromír Kaláč.

Policie nezasáhla

Deník už tehdy zjistil, že Lubomír Kaláč oficiálně pracoval pro Březinu jako obchodní zástupce s autokosmetikou a směsmi do ostřikovačů. Areál ve Stojčíně si pronajal asi před dvanácti lety. V roce 2007 se areál začal plnit přepravními paletami. Už tehdy ale vedení obce upozorňovalo na podezřelé okolnosti.

„Několikrát jsme kontaktovali policii, aby areál prověřila. Bylo nám divné, že do areálu jezdí kamiony zásadně v noci. To nebylo normální," řekl starosta Peltan. Podle něj ale policie nikdy nic nezjistila nebo nechtěla zjistit. „Vždycky se jen otočili před branou a zase odjeli," vzpomíná Peltan. Starosta si pamatuje i na asi desetičlennou partu Ukrajinců, kteří v areálu pracovali a pouze chodili do místního obchodu na svačinu. „Teď je mi jasné, co tam dělali zazdívali líh," míní starosta. Podle něj je divné, že i přes opakované upozornění policie ani celní správa na nic nepřišly, stačilo zkontrolovat jediný kamion.

Lubomír Kaláč podezření lidí z obce potvrdil, když u soudu detailně popisoval, jak se statisíce litrů nelegálního lihu vozily po nocích speciálními kamiony, které kvůli možným policejním kontrolám doprovázela osobní auta. „Po každé dokončené jízdě jsme faktury za náklad a přepravu museli spálit. Používali jsme speciální mobilní telefony, dalo se z nich volat jen mezi sebou," řekl Kaláč.