VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Internet slouží zločincům ke klamání žen i k podvodům

Vysočina – Tomáš Ochodnický z Českobudějovicka je protřelý devětadvacetiletý podvodník, který se jako ryba ve vodě pohybuje i na internetu. Dokáže využít svých přesvědčovacích schopností a dosáhnout svého za každou cenu.

19.4.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Před časem se jeho obětí stala žena z Jihlavy. Pod falešnou záminkou oddlužení se mu od ní podařilo vylákat téměř šest set tisíc korun. Podvedená žena Ochodnického navíc nikdy osobně neviděla. Seznámila se s ním na internetové seznamce a také s ním po celou dobu komunikovala pouze přes různé internetové kanály. Poprvé se s ním setkala tváří tvář až u jihlavského soudu na konci března. Ochodnického nakonec soud poslal na dva půl roku do vězení. Trest zatím není pravomocný.

Tento případ je typickým příkladem internetových podvodů, kterých je podle policie v posledních letech stále více. Oproti roku 2015, kdy policisté na Vysočině evidovali 285 případů spojených s internetovou kriminalitou, se tento počet vloni zvýšil o rovných sto případů.

„Nejčastěji se jedná o majetkovou trestnou činnost, kdy hlavním cílem podvodníků je obohacení. Těchto případů bylo vloni 182, což je o sedmdesát více než předloni," upozornila policejní mluvčí Stanislava Miláčková.

V poslední době se podle policie velmi často objevují případy, kdy si podvodník na sociální síti vytipuje oběť a na základě informací z jejího profilu se na ni zaměří, osloví ji a naváže s ní přátelský vztah.

To byl i případ ženy, kterou si vyhlédl několikrát odsouzený recidivista Ochodnický. Žena tehdy podlehla jeho přesvědčovacím schopnostem. Peníze mu posílala v různě vysokých částkách na účet, poštovní poukázkou, nebo mu dobíjela kredit na jeho mobilním telefonu. Peníze použil na úhradu dluhů a pro vlastní potřebu. Ochodnický, který ženě mimo jiné sliboval společnou budoucnost, se nakonec k podvodu u soudu přiznal.

„Pro tyto pachatele je cílem získání důvěry, vzbuzení lítosti, soucitu a získáním peněz, které jim jejich oběť sama pošle na jejich bankovní účet. Nejprve se může jednat o malé částky, ty se však postupem času zvyšují nebo se zvyšuje četnost intervalů zasílání peněz," popsala Miláčková.

K navazování kontaktu a získání důvěry používají podvodníci různé historky. Někdy i mnohdy bizarní.

„V mnoha případech funguje historka o raněném vojákovi, který potřebuje peníze na léčbu a zpáteční cestu do své země. Dále pak jde o historky o vážně nemocných rodinných příslušnících, v některých případech se snaží navázat i platonický vztah a slibují jim společnou budoucnost," upozornila Miláčková.

Podle psycholožky Marcely Langové Šindelářové takovýmto podvodníkům snáze podlehnou například ženy, kterou jsou dlouhodobě samy a nedokážou navazovat kontakty s muži. „Když je pak někdo přes internet osloví a vystupuje nadmíru vřele, říkají si, co kdyby," popisuje psycholožka a zdůrazňuje, že podvodníci dokážou být nesmírně věrohodní.

Další častou fintou podvodníků jsou různé inzeráty na prodejních portálech, kde nabízejí k prodeji zboží, ve velké míře pocházející ze zahraničí a za velmi příznivou cenu. Používají například legendy o nutné potřebě financí na uhrazení nákladů spojených s přepravou zboží, jeho proclením a v případě zvířat jejich vyšetřením. „Kupující ale neobdrží zakoupené zboží, ani mu nejsou vráceny peníze," upozorňuje policejní mluvčí Miláčková.

Velmi častými jsou také různé žádosti na sociálních sítích o zpřístupnění osobních údajů, včetně telefonního čísla. Podvodník ve většině případů vytvoří podobný nebo totožný profil osoby, kterou uživatel profilu zná a má ji již uloženou v přátelích. Následně zašle žádost o hlasování v nějaké anketě nebo soutěži a zaslání hlasovací SMS.

„Po zaslání údajů zadá pachatel na internetu platební příkaz pomocí m-platby, prostřednictvím které je možné provádět platby na internetu pomocí mobilních telefonů. Hlasovací zprávou dojde k potvrzení platebního příkazu. Zaplacená částka za zboží nebo služby se následně objeví ve vyúčtování za poskytnuté telefonické služby odesilatele potvrzující SMS zprávy," popsala podrobně Miláčková.

Podle psycholožky Langové Šindelářové lidé také často podléhají různým slevovým a výhodným nabídkám u obchodníků i bank. „Řadu lidí zajímají jen momentální potřeby a nedomýšlejí, co bude potom. Snad se situace i díky osvětě zlepší a budou více přemýšlet o tom, co je pro ně správné," přeje si psycholožka.

Autor: Roman Martínek

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava Přátelé v Galerii Ladislava Nováka.
21

Jiří Kolář a Ladislav Novák byli přátelé, dokládá nová výstava v Třebíči

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Velká radost. Třebíč má bronz z mistrovství republiky v požárním sportu

Třebíč, Pardubice – Obrovský úspěch zaznamenali třebíčští středoškolští studenti, když se jim na mistrovství republiky v požárním sportu podařilo obsadit výsledné 3. místo.

Sezona byla lepší než ta loňská, hodnotí trenér basketbalistů

Třebíč – O poznání poklidnější sezonu mají za sebou třebíčští basketbalisté. Svěřenci Vladimíra Smitala brzy nahráli potřebné body, a tak se jich záchranářské boje v podstatě netýkaly. Třešničkou na dortu byl po herní stránce povedený dvojzápas v play-off proti favorizovanému Slovanu Černá Pole, byť celek z Vysočiny ve čtvrtfinále vypadl.

Zámek v Dukovanech zahájil novou éru, otevře expozici o bydlení

Dukovany - Krémovou fasádu zdobí výrazné zelené okenice. Přesto, že se na své místo vrátily po více než čtyřiceti letech teprve loni v létě, jsou právě ony jedním z nejvíce charakteristických znaků zámku Dukovany.

Sprejer tvořil obří obrazce, policisté ho dopadli

Třebíč - Třebíčští policisté dopadli sprejera z Táborské ulice. Koncem loňského roku tam nasprejoval na stěnu prodejny dva výrazné obrazce, jeden čtyřmetrový a druhý dokonce bezmála devítimetrový.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies