VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Internet slouží zločincům ke klamání žen i k podvodům

Vysočina – Tomáš Ochodnický z Českobudějovicka je protřelý devětadvacetiletý podvodník, který se jako ryba ve vodě pohybuje i na internetu. Dokáže využít svých přesvědčovacích schopností a dosáhnout svého za každou cenu.

19.4.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Před časem se jeho obětí stala žena z Jihlavy. Pod falešnou záminkou oddlužení se mu od ní podařilo vylákat téměř šest set tisíc korun. Podvedená žena Ochodnického navíc nikdy osobně neviděla. Seznámila se s ním na internetové seznamce a také s ním po celou dobu komunikovala pouze přes různé internetové kanály. Poprvé se s ním setkala tváří tvář až u jihlavského soudu na konci března. Ochodnického nakonec soud poslal na dva půl roku do vězení. Trest zatím není pravomocný.

Tento případ je typickým příkladem internetových podvodů, kterých je podle policie v posledních letech stále více. Oproti roku 2015, kdy policisté na Vysočině evidovali 285 případů spojených s internetovou kriminalitou, se tento počet vloni zvýšil o rovných sto případů.

„Nejčastěji se jedná o majetkovou trestnou činnost, kdy hlavním cílem podvodníků je obohacení. Těchto případů bylo vloni 182, což je o sedmdesát více než předloni," upozornila policejní mluvčí Stanislava Miláčková.

V poslední době se podle policie velmi často objevují případy, kdy si podvodník na sociální síti vytipuje oběť a na základě informací z jejího profilu se na ni zaměří, osloví ji a naváže s ní přátelský vztah.

To byl i případ ženy, kterou si vyhlédl několikrát odsouzený recidivista Ochodnický. Žena tehdy podlehla jeho přesvědčovacím schopnostem. Peníze mu posílala v různě vysokých částkách na účet, poštovní poukázkou, nebo mu dobíjela kredit na jeho mobilním telefonu. Peníze použil na úhradu dluhů a pro vlastní potřebu. Ochodnický, který ženě mimo jiné sliboval společnou budoucnost, se nakonec k podvodu u soudu přiznal.

„Pro tyto pachatele je cílem získání důvěry, vzbuzení lítosti, soucitu a získáním peněz, které jim jejich oběť sama pošle na jejich bankovní účet. Nejprve se může jednat o malé částky, ty se však postupem času zvyšují nebo se zvyšuje četnost intervalů zasílání peněz," popsala Miláčková.

K navazování kontaktu a získání důvěry používají podvodníci různé historky. Někdy i mnohdy bizarní.

„V mnoha případech funguje historka o raněném vojákovi, který potřebuje peníze na léčbu a zpáteční cestu do své země. Dále pak jde o historky o vážně nemocných rodinných příslušnících, v některých případech se snaží navázat i platonický vztah a slibují jim společnou budoucnost," upozornila Miláčková.

Podle psycholožky Marcely Langové Šindelářové takovýmto podvodníkům snáze podlehnou například ženy, kterou jsou dlouhodobě samy a nedokážou navazovat kontakty s muži. „Když je pak někdo přes internet osloví a vystupuje nadmíru vřele, říkají si, co kdyby," popisuje psycholožka a zdůrazňuje, že podvodníci dokážou být nesmírně věrohodní.

Další častou fintou podvodníků jsou různé inzeráty na prodejních portálech, kde nabízejí k prodeji zboží, ve velké míře pocházející ze zahraničí a za velmi příznivou cenu. Používají například legendy o nutné potřebě financí na uhrazení nákladů spojených s přepravou zboží, jeho proclením a v případě zvířat jejich vyšetřením. „Kupující ale neobdrží zakoupené zboží, ani mu nejsou vráceny peníze," upozorňuje policejní mluvčí Miláčková.

Velmi častými jsou také různé žádosti na sociálních sítích o zpřístupnění osobních údajů, včetně telefonního čísla. Podvodník ve většině případů vytvoří podobný nebo totožný profil osoby, kterou uživatel profilu zná a má ji již uloženou v přátelích. Následně zašle žádost o hlasování v nějaké anketě nebo soutěži a zaslání hlasovací SMS.

„Po zaslání údajů zadá pachatel na internetu platební příkaz pomocí m-platby, prostřednictvím které je možné provádět platby na internetu pomocí mobilních telefonů. Hlasovací zprávou dojde k potvrzení platebního příkazu. Zaplacená částka za zboží nebo služby se následně objeví ve vyúčtování za poskytnuté telefonické služby odesilatele potvrzující SMS zprávy," popsala podrobně Miláčková.

Podle psycholožky Langové Šindelářové lidé také často podléhají různým slevovým a výhodným nabídkám u obchodníků i bank. „Řadu lidí zajímají jen momentální potřeby a nedomýšlejí, co bude potom. Snad se situace i díky osvětě zlepší a budou více přemýšlet o tom, co je pro ně správné," přeje si psycholožka.

Autor: Roman Martínek

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Opilec budil veřejné pohoršení v Okříškách

Nový útulek pro opuštěná zvířata v Třebíči.
30

Nový útulek pro psy a kočky je moderní a velký. Podívejte se

Koulař Vilímek je juniorským mistrem

Třebíč, Jablonec nad Nisou – Měl našlápnuto. Stříbro z halového šampionátu a hlavně vedení v republikových tabulkách od samého začátku dráhové sezony předurčovalo koulaře Tomáše Vilímka z třebíčského Spartaku do role favorita jabloneckého mistrovství ČR juniorů a dorostu. Tabulkové předpoklady jsou věc jedna a konkrétní závod druhá. Někdy vystraší soupeře, jindy favoritovi svážou nohy.

Zemanovi v Třešti odpůrci vystavili dvě červené karty. Ty jim zmokly

Třešť – Poděkování od svých příznivců, ale i vystavení dvou červených karet. Toho se ve středu v podvečer dočkal prezident republiky Miloš Zeman na své oficiální návštěvě Třeště.

Zastupitel vyzval Zemana k tomu, aby držel bobříka mlčení

Jihlava – Prezident Miloš Zeman začal svou třídenní návštěvu na Vysočině návštěvou krajského úřadu Kraje Vysočina. Zde se opět po roce setkal s krajskými zastupiteli a představiteli měst a obcí z celého kraje. Ti měli možnost se hlavy státu zeptat na to, co je zajímá, případně trápí.

Auto se samo rozjelo, skončilo v Máchových sadech

Třebíč - Tu scénu možná znáte z filmů, v Třebíči se teď odehrála ve skutečnosti. Řidič nechal stát auto na svažité ulici, a to se pak samo dalo do pohybu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies