„Zákon hovoří jasně. Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí od prvního listopadu do jednatřicátého března, a to v případě, že je vozovka pokrytá vrstvou sněhu, ledu nebo námrazy, případně lze-li tuto situaci očekávat," uvedl vedoucí žďárského dopravního inspektorátu Zdeněk Kubík.

Při používání zimních pneumatik platí takzvané pravidlo třikrát čtyři. „Znamená to přezouvat všechna čtyři kola, gumy po čtyřech letech vyměnit a hlídat čtyřmilimetrovou hloubku dezénu," vysvětlil Kubík.

S přezutím by řidiči také neměli čekat na první sníh. „Klesají-li ranní teploty pod sedm stupňů, už je namístě auto přezout," poradil vedoucí pneuservisu firmy Zdar Zbyněk Uhlíř.

Poslední říjnové dny jsou pro pneuservisy nejkritičtější. „Práce máme v těchto dnech nad hlavu, každý rok je to stejné. Dokonce musíme najímat i posily. Funguje u nás objednávkový systém, plno máme minimálně týden dopředu," popsal situaci Zbyněk Uhlíř.

V novoměstském pneuservisu Jurman a syn vnímají říjnovou situaci klidněji. „Postupně se to zlepšuje, lidé přezouvání nenechávají tolik na poslední chvíli, a auta vozí už od začátku října," konstatoval spolumajitel servisu Josef Jurman. „I přesto máme práce dost. Zákazníky zásadně objednáváme, je to potom mnohem klidnější. Dříve se nám stávalo, že se tu dokonce strhávaly hádky," popsal Josef Jurman.

Někteří řidiči starosti s přezouváním kol nemají. „Na automobilu mám celoroční pneumatiky. Vyjdou sice o dost dráž, ale nemusím pak myslet na to, že musím auto přezouvat," sdělila řidička ze Žďáru nad Sázavou Lucie Ptáčková.

Ať už lidé zvolí obutí jakékoli, měli by si uvědomit svoji zodpovědnost a možné postihy za nedodržení zákona. „Při běžné silniční kontrole může dostat řidič v blokovém řízení pokutu až dva tisíce korun, ve správním řízení se pak jedná o vyšší částky," upozornil Kubík. Jízda na nevhodných gumách však může řidiče vyjít ještě dráž. „Při dopravní nehodě se nevhodné pneumatiky zaznamenají do protokolu. Pojišťovna pak může vymáhat i padesát procent pojistného plnění," doplnil Zdeněk Kubík.