VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Vlaky měly být na trati otestovány

Vysočina, Praha – S generálním ředitelem AŽD Praha Zdeňkem Chrdlem o problémech na trati mezi Jihlavou a Jihlávkou.

1.12.2012
SDÍLEJ:

Zdeněk ChrdleFoto: archiv

Na trati mezi Jihlavou a Jihlávkou mají problémy nové vlaky švýcarské firmy Stadler. V některých případech si optimálně nerozumí se zabezpečovacím zařízením železničních přejezdů. Vlaky proto v tomto úseku projíždí se zvýšenou opatrností a lidé mají strach o své životy. Deník oslovil k této problematice odborníka na zabezpečovací zařízení železnice Zdeňka Chrdleho, který je generálním ředitelem firmy AŽD Praha. Chrdle vysvětlil, proč problémy vznikají, a nastolil také možná řešení, která by problém dokázala vyřešit.

Vaše firma dodává na tratě zabezpečovací techniku. Týká se to i uvedené tratě, a jaký podíl má technika na problémech?
Společnost AŽD Praha se na zabezpečení tratě nepodílí. Trať a kolejové obvody, které jsou předmětem problému, neprošly řadu let modernizací ani rekonstrukcí. Na trati se nachází přejezdy vzoru Sovětského svazu z šedesátých let a releové systémy 
ze sedmdesátých let. Tak, jak byly nainstalovány, jsou používány dodnes. Naše společnost se podílela pouze na dílčích dodávkách. Například nová světla, výstražníky, závory a břevna.

Jaké konkrétní problémy 
na přejezdech tratě vznikají, kromě již výše uvedeného?
Kolejové obvody, které identifikují přijíždějící vlak 
a uvedou přejezd do výstrahy, jsou natolik zastaralé, že není zaručena stoprocentní spolehlivost. Provozovatel dráhy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), proto provedl administrativní opatření a vlaky jezdí pomalu a houkají. Zabrání se tomu, že by v případě selhání kolejového obvodu vlak projel plnou rychlostí otevřeným přejezdem.

Co je příčinou problému na přejezdech uvedeného úseku?
I když je pravdou, že spínací prvky přejezdů jsou zastaralé a měly být dávno vyměněny, pokládám si otázku, proč na této trati nebyly před nasazením nových vlaků provedeny testy se soupravami Stadler. Testy by mohly prokázat funkčnost či nefunkčnost vazby těchto prvků s novým vozidlem a měli bychom již dříve jasno. Tento problém je známý už od roku 2010.

Mohou za to vlaky zahraniční výroby, na které technika zabezpečení nestačí?
Já si myslím, že chyby jsou na obou stranách. Vlaky byly kupovány pro regionální dráhy, jejichž vybavení je zastaralé. Tam, kde nebyla provedena modernizace či rekonstrukce, může k těmto problémům docházet. SŽDC nemá tolik peněz, aby mohla zrekonstruovat a zmodernizovat všechny regionální tratě najednou. Letité podinvestování železnice zde sbírá pomyslné smutné body. Proto měly být vlaky prověřovány, testovány a schvalovány 
na technické vybavení regionálních tratí, a ne obráceně.

Proč se tyto problémy vyskytují pouze v tomto úseku?
Jak už bylo řečeno, jedná se o úsek trati, který neprošel modernizací nebo rekonstrukcí, a tudíž neodpovídá nárokům na moderní vlaky.

Jaké řešení celého problému byste v tomto případě navrhoval?
Existují tři řešení, která jsme Správě železniční dopravní cesty nabídli. Finančně nejnáročnější je výměna za nové spouštěcí prvky. Šlo by o definitivní řešení. Druhou možností je řešení 
na nižší technické úrovni 
a šlo by o výměnu za jednoduché spouštěcí body. A velmi rychlé a nejlevnější řešení by bylo doplnění spouštěcích prvků elektronickým kontaktem. Nicméně časem by 
se muselo sáhnout po jedné 
z prvních dvou variant, ale toto by pomohlo dočasně alespoň na těch nejpalčivějších místech.

Mají lidé oprávněný strach 
z toho, že jsou přejezdy na této trati momentálně životu nebezpečné?
Neznám výsledky zkoušek ani testů, proto se na tuto otázku těžko odpovídá. Nicméně bych doporučil řidičům opatrnost a respekt 
při přejíždění kolejí. V tomto úseku je dobré jet opatrně, pomalu, ztišit rádio, netelefonovat, hlasitě ve vozidle nekomunikovat a před přejezdem si zastavit. Vlak jede krokem a houká, takže ho nelze přeslechnout.

Potýkají se s problémy tohoto charakteru i železnice jinde 
ve světě? Kde a proč?
Samozřejmě, že i ve světě řeší podobné problémy. Vyvíjí se jak technologie infrastruktury, tak i vozidel. Pokud spolu nedrží krok, vznikají problémy. Podobné problémy byly v sousedním Německu, kde se také stala železniční nehoda, a nebo 
v Itálii. Není to nic výjimečného, ale v těchto zemích reagovali ihned a věci rychle vyřešili. U nás to jde trochu pomaleji. Je to prostě všechno o penězích.

Autor: Jana Kodysová

1.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vysněné dětské postele

Ředitel třebíčské vodárenské společnosti Jaroslav Hedbávný ukazuje na mapě vodní zdroje na Třebíčsku.

Vodaři usilují o propojení hlavních přivaděčů pitné vody

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Jihlava – Výsledek se opakoval. Hokejisté Jihlavy prohráli i na domácím ledě s Olomoucí 1:2. Stejné skóre se totiž v přípravě obou extraligových celků zrodilo i před třemi týdny na Hané. Dukla po bezbrankové první třetině vedla díky Zemanovi, ale o pět minut později srovnal Řípa a na začátku třetí periody udeřil Sundher.

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Humpolec – První letošní vražda na Vysočině se stala na začátku týdne v Humpolci na Pelhřimovsku. V pondělí časně ráno bylo na ubytovně v Pražské ulici nalezeno tělo pětačtyřicetiletého cizince bez známek života. Muž ležel na chodbě ubytovny. Pomoci mu nedokázali ani lékaři rychlé záchranné služby.

Požár zastavil výrobu v Kronospanu. Firma tvrdí, že šlo o zkrat

Jihlava – Více než deset milionů korun. Taková je bilance sobotního rozsáhlého požáru v jihlavské společnosti Kronospan v ulici Na Hranici v Jihlavě-Bedřichově. Hořela hala, ve které se zpracovávají OSB desky, dokonce musel být vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. Oheň proto na několik dní odstavil výrobu ve firmě.

Děti si ve žďárském parku hrají v balících slámy

Žďár nad Sázavou - Na šest desítek balíků ze slámy tvoří bludiště na okraji žďárského parku Farská humna. Dočasnou venkovní hernu pro děti tam vybudoval žďárský výtvarník Michal Olšiak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení