Najeli přitom bezmála čtyři sta tisíc kilometrů a zaplatili za to přes sto třicet milionů korun. O dva roky dříve však zima stála o více než sto milionů víc a silničáři spotřebovali dvojnásobek materiálu.

„Poslední dvě zimy byly ve srovnání s předchozími roky velmi mírné. Kapacity našich skladů ale pokrývají i potřeby zimy, která je náročnější," popsal ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka.

Projedete za tři, ale i za dvanáct hodin

Na podobně tuhou zimu, jaká byla například na přelomu let 2008 a 2009, nebo v letech 2012 a 2013, budou mít krajští silničáři, pečující o pět tisíc kilometrů silnic první, druhé i třetí třídy, připraveno na sto padesát sypačů, na strojích bude namontováno více než dvě stovky radlic, více než stovku traktorů s radlicemi si silničáři mohou povolat od externích firem. „V této době školíme posádky sypačů a ostatního personálu a dokončujeme se prohlídky techniky před zimou," vysvětlil Míka.

V prvním pořadí důležitosti jsou všechny silnice první třídy na Vysočině a téměř tři stovky kilometrů silnic druhé třídy. Tyto cesty by měly být zprůjezdněny do tří hodin od chvíle, kdy je pokryl sníh nebo led. Do šesti hodin by měli silničáři ošetřit dvanáct set kilometrů silnic, na zprovoznění více než dvou tisíc osmi set kilometrů silnic pak mají podle tabulek až dvanáct hodin.

Oproti minulým rokům přibyly letos v zimě udržované silnice i úseky na Havlíčkobrodsku. Přibližně třetinu všech silnic mají silničáři v úmyslu ošetřovat chemicky, zbývající část budou pouze prohrnovat a sypat drtí. U šesti desítek kilometrů budou stát sněhové zábrany. „S jejich instalací musíme být opatrní, aby nám je někdo neukradl ještě dříve, než začne zima. Kradou se ale třeba i sněhové tyče zatloukané do krajnic," popsal náměstek hejtmana Libor Joukl.

Na dálnici řidiči předjíždějí i sypače

O bezmála padesát kilometrů dálnice D1 od Humpolce po Velké Meziříčí se stará Středisko správy a údržby dálnic ve Velkém Beranově na Jihlavsku. Zdejší dálniční silničáři mají k dispozici dvanáct sypačů a dva víceúčelové stroje unimog. „Pokud si počasí vyžádá posílení směn, může vyjet najednou osm sypačů," popsal vedoucí střediska Jiří Varhaník.

Nejvíc práce dá silničářům v zimě udržení sjízdného povrchu mezi Humpolcem, Větrným Jeníkovem a Jihlavou. „Je to dáno hlavně tím, že jde o úsek s nejvyšší nadmořskou výškou na celé dálnici," popsal Varhaník.

Pokud vytrvale sněží nebo vozovka namrzá, jezdí podle Varhaníka vozy údržby nezřídka vedle sebe tak, aby najednou obsáhly celou šíři dálnice. „I tak se stává, že nás řidiči předjíždějí nebo třeba zablokují odstavný pruh. Potom nezbývá nic jiného než zastavit dopravu v protisměru a k neprůjezdnému místu se komplikovaně dostávat z druhé strany," popsal Varhaník.

Na zimní sezonu se chystá i policie. Už od prvního listopadu by měli mít řidiči zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem, pokud je na silnici sníh nebo led, nebo pokud lze očekávat zhoršení sjízdnosti.

Kdo má letní gumy, může platit pokutu

„Při silničních kontrolách se zaměříme především na komunikace, kde by mohly letní pneumatiky ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Po zkušenostech z předešlých zimních období víme, kde nám řidiči s nevyhovující zimní výbavou často úplně zablokovali provoz," popsala mluvčí krajského policejního ředitelství Dana Čírtková.

Podle mluvčí mohou policisté dát za nevyhovující pneumatiky až dvoutisícovou pokutu. „Pokud by řidič další jízdou na nevhodných pneumatikách ohrožoval bezpečnost a plynulost silničního provozu, mohou policisté řidiči jeho další jízdu zakázat," popsala Čírtková.
Budou-li řidiči na sněhu nebo ledu bourat, policisté také posoudí, zda na vznik karambolu nemohly mít vliv třeba špatné pneumatiky. „Do protokolu o dopravní nehodě se bude zapisovat také informace o použitých pneumatikách na zúčastněných vozidlech. Tento protokol pak bude předán České kanceláři pojistitelů," uvedla Čírtková.

Hodí se řetězy, jídlo i nabíječka

Na některých úsecích silnic, zejména na Žďársku, Jihlavsku a Havlíčkobrodsku navíc budou muset nákladní vozy mít sněhové řetězy. „Řetězy je však kromě povinné výbavy vhodné mít i v osobním voze. Zároveň bychom měli s sebou vozit startovací kabely, lopatku na případné odklizení sněhu, škrabku na led a hodí se nám také smetáček na ometání sněhu," radí policejní mluvčí Čírtková.

Pro ty, kterým hrozí uvíznutí v koloně je podle policie vhodné mít i deku na zahřátí, jídlo a nápoje. „V kalamitní situaci se může stát, že posádka vozidla uvízne na několik hodin v koloně. V zimě se také určitě vyplatí udržovat dostatečnou hladinu paliva v nádrži. Vyplatí se také vozit s sebou i cestovní nabíječku mobilních telefonů," uzavřela policejní mluvčí Dana Čírtková.