Od minulého týdne je v platnosti novela zákona, podle které je možné užívat cyklovozíky na všech komunikacích, na nichž není vyloučena jízda na bicyklu. Dosud hrozila hříšníkům až dvoutisícová pokuta. Policisté ale kolaře s vozíky nepokutovali. „Na komunikacích Žďárska pokuty za kola s přípojnými vozíky nebyly uděleny," vyjádřila se žďárská policejní mluvčí Jana Martincová.

Názor Deníkem oslovených rodičů na dětské cyklovozíky se diametrálně liší. Jedni si je nemohou vynachválit, druzí je považují za nebezpečně. Mezi ně patří i sedmadvacetiletá Kateřina Sobotková z okresního města. Sama se podle svých slov několikrát jako cyklistka dostala do krizových situací, které si nedovede představit s dítětem ve vozíku za kolem.

Za hranicí zákona

„Samozřejmě je to věc rodičů, ale já osobně bych něco takového neriskovala. Dítě máte vzadu za sebou, nevidíte na něho a toho prachu u silnic. Navíc řada motoristů řídí své vozy za hranicí zákona," zdůvodnila své obavy mladá žena.

Novela určuje, že vozík s dítětem musí být označen žlutým nebo oranžovým praporkem či štítkem o rozměru 300 krát 300 milimetrů vztyčeným ve výšce 1200 až 1600 milimetrů nad úrovní vozovky. Člověk může vézt maximálně dvě děti mladší deseti let.

Lidé starší osmnácti let také mohou vézt dítě na dětském kole připojeném k jejich bicyklu spojovací tyčí. V tomto případě však není stanoven nejvyšší přípustný věk dítěte, ani není definováno, co je dětské kolo.

„Dětské přívěsy za kola mám v nabídce asi čtyři roky. Neprodává se jich moc, řekl bych, že tak tři ročně," konstatoval Jan Janíček z Cyklo-Ski-Sport Janíček ve Velkém Meziříčí. Jak uvedl, kupují si je většinou mladé páry, které plánují další dítě, aby jej dostatečně využili. „Nejde totiž o levnou záležitost. Takový vozík přijde na osm až deset tisíc korun, ty ve vyšší vývojové třídě jsou nákladnější. Stojí dvacet tisíc," poznamenal k prodejním cenám podnikatel s tím, že varianta cyklovozíku je podle jeho názoru lepší než sedačka připevněná na kole.

Zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička však v souvislosti s legalizací dětských cyklovozíky na silnicích vyzval rodiče, aby zvážili, na kterých pozemních komunikacích budou přívěsný vozík za jízdní kola používat.

„Vozík je původně navržen na asfaltové cesty v parcích, kde není automobilový provoz a cesty jsou čisté a bezprašné. Na většině našich pozemních komunikací hrozí nebezpeční, že dítě bude vystaveno prachu a výfukovým zplodinám. Nehledě k nebezpečí nárazu jedoucího vozidla," upozornil Špička.
Zásadně proti používání cyklovozíků za jízdními koly i dětských kol připojených k bicyklu rodiče spojovací tyčí na silnicích je žďárská dětská lékařka Marie Košťálová. Podotkla, že dítě je ve vozíku uzavřeno, rodič ho má za zády, nevidí na něho a ani neslyší pláč.

„Dítě rovněž dýchá veškeré zplodiny i prach ze silnice a navíc dospělí nemají vůbec žádné tušení o tom, kdo a jakým způsobem za ním jede v autě. Považuji to za zcela nezodpovědný přístup," podotkla Košťálová. Možnost takové jízdy však připouští po cyklostezkách nebo lesích. „Když už po silnici na kole s dítětem, tak jedině v sedačkách upevněných přímo na kole, a to až když již umí dítě dobře sedět," dodala pediatrička.