Pivo se sice v Jihlavě, tak jako ve většině měst, vařilo již ve středověku, moderní průmyslový pivovar byl v sousedství centra slavnostně otevřen 4. dubna 1861.

Podnět k vybudování pivovaru vzešel od cechu jihlavských sladovníků, který se na počátku roku 1859 usnesl na zrušení posledních čtyř ze svých pivovárků a po domech roztroušených sladoven. Místo nich zahájili výstavbu průmyslového pivovaru. Majitelé právovárečných domů upsali celkem 541 podílů po stovce zlatých. Vybraný kapitál umožnil zahájení výstavby ještě v témže roce a otevření pivovaru o necelé dva roky později. Hospodářská společnost byla založena již v roce 1860, který je tak někdy udáván za datum vzniku pivovaru.

Rakouská mezihra

Iglauer Mälzerschaft Brauerei, jak se pivovar v tehdy převážně německé Jihlavě nazýval, si brzy získal dobré jméno, pivo se hojně pilo v celém regionu, vozilo se i na jižní Moravu i do Rakouska.

Po druhé světové válce byl pivovar jako převážně německý majetek konfiskován a svěřen do národní správy. Po znárodnění se stal součástí národního podniku Horácké pivovary, po změně krajů v roce 1960 byl zařazen pod Jihomoravské pivovary.

Po pádu komunistického režimu se pivovar nejprve v roce 1990 osamostatnil a v roce 1994 byla tehdejší společnost Pivovar a sodovkárna Jihlava privatizována. Většinovým majitelem se stala rakouská firma Privatbrauerei Zwettl Karl Schwarz. Majitel pivovaru z rakouského Zwettlu Karl Schwarz, jehož pradědeček byl sládkem v Třebíči, do modernizace podniku investoval téměř 300 milionů korun. Pivovar tak získal moderní technologii, opravené budovy i novou pivovarskou restauraci.

Společnosti však v té době klesal výstav, její pivo se netěšilo dobré pověsti a také se potýkala s nevymahatelností pohledávek. Koncem roku 1997 proto Schwarz, údajně z důvodů zachování dobrého jména své firmy ve Zwettlu, řešil situaci předluženého jihlavského pivovaru převodem akcií na management společnosti v čele s ředitelem Janem Kylbergerem.

Sázka na patrioty

Svízelnou hospodářskou situaci se Kylberger, který se stal majoritním vlastníkem, pokusil řešit nejprve žádostí o půjčku od města, kde však neuspěl, a poté sázkou na lokální patriotismus. V emotivní kampani se obrátil na obyvatele Jihlavska, aby nákupem piva pomohli tradiční místní firmě. Kampaň se setkala s kladnou odezvou a podpora konzumentů byla, vedle řady úsporných opatření, jedním z momentů, který pomohl odvrátit hrozící krach. Firma tak koncem roku 1999 poprvé po třech letech poklesu vykázala nárůst výroby a dosáhla zisku.

V roce 2000 získala zbývající Schwarzův podíl v pivovaru (asi 19 procent) belgická obchodní společnost Bockhold, která se po navýšení jmění stala majoritním vlastníkem společnosti. Díky spolupráci s Belgičany pivovar, jehož výstav se pohyboval kolem sta tisíc hektolitrů piva ročně, vyrobil v roce 2006 rekordních 280 tisíc hektolitrů, avšak díky produkci levných exportních piv. O rok později Bockhold Jihlavu opustil a Ježek přišel prakticky o veškerý export.

Novým majitelem firmy, jejíž výroba se propadla pod 100 tisíc hektolitrů, se stala česká pivovarnická skupina K Brewery Group. Pod jejím vedením se firma opět vrátila k růstu, loni vystavila zhruba 140 tisíc hektolitrů piva.

K Brewery, která ohlásila návrat k výrobě dle tradičních receptur, v současnosti v Jihlavě stáčí 15 druhů piv. Nový vlastník také zahájil modernizaci, loni byla zprovozněna nová stáčecí linka na lahvové pivo, letos modernizací projde stáčírna sudového piva a sklady.

PETR SATRAPA (ČTK)