Prodej trati pokračuje druhým kolem. „My jsme rádi, že po letech, kdy se nic nedělo, to stát posunul dál," poznamenal místostarosta Jemnice Petr Novotný.

Na začátku roku byla trať poprvé nabídnuta k prodeji. Ovšem za odhadní cenu, u které se ani moc nemohlo předpokládat, že by ji někdo opravdu zaplatil. „Odhadní cena trati číslo 243 Moravské Budějovice Jemnice byla 108 milionů korun," informoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. To odpovídá více než pěti tisícům korun za metr. „Bohužel za odhadní cenu o trať neprojevil zájem žádný kupec," dodal Illiaš.

Před měsícem náměstek vysočinského hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD) oznámil, že kraj tratě využívat nebude, a umožnil tak státu pokračovat v prodeji. V těchto dnech by mělo být vypsáno nové kolo prodeje za ceny takzvaně obvyklé v místě. Přesnou částku mluvčí SŽDC nechtěl prozradit. „Mohu už teď říci, že pokles ceny je v řádech stovek procent," nastínil.

Například podobně dlouhou trať z Kopidlna do Dolního Bousova v Královéhradeckém a Středočeském kraji SŽDC prodávalo původně za 98 milionů korun a nyní by měla stát 1,38 milionu. V řádu jednotek milionů korun by se tak mohla pohybovat i cena za Jemničku, jak trati říkají místní. „Nepředpokládáme, že za, byť zbytkovou, cenu by o trať někdo projevil zájem," řekl místostarosta Novotný.

Pro případ, že by se ani v tomto kole nenašli zájemci o nevyužívané tratě, může SŽDC cenu snížit ještě o polovinu a teprve poté je nabídnout bezplatně obcím a krajům. „To by byl případně náš okamžik, kdy bychom na to rádi reagovali," uvedl místostarosta Jemnice. Muselo by to podle něj ale být za podmínky, že by ten, který objednává dopravu, mohl čerpat finance na údržbu trati ze státního fondu dopravní infrastruktury.

Pokud by se přeci jen nějaký zájemce o koupi našel, musel by se zavázat k tomu, že bude dráhu provozovat alespoň pět let.

„My to nepředpokládáme, ale kdyby se někdo takový našel, tak by to bylo dobré. Snažili bychom se ho podpořit. Ale hodně by nás to překvapilo, kdyby se za tuto cenu do toho někdo odhodlal," podotkl místostarosta Novotný.

Na trati je možné i dnes stále potkat vlaky. Několikrát do roka se na ni vydává jemnický výletní vlak a nyní o prázdninách se mohou turisté i obyvatelé tamních obcí svézt třemi páry vlaků o víkendech. I proto by měla být trať zachována.

„Tahle doba není připravená na to likvidovat poselství našich předků a bezhlavě ho ničit a stavět cyklostezky. Když to porovnám s tratí Polná Dobronín, tak tam je stav úplně jiný a neudržovaný. My tady máme plně sjízdnou trať, což dokazují výletní vlaky i prázdninový víkendový provoz. Kdyby přijely bagry a chtěly trať vyrvat, tak budu první, kdo se tam připoutá řetězem," namítl Novotný.

Přestože Jemnice leží na geografickém okraji okresu i kraje, cítit se tak tamní obyvatelé nechtějí. „Ani se tak cítit nehodláme. Budeme dělat všechno pro to, aby nám tady zůstávaly pošty, jezdily autobusy, investovalo se zde a aby nám tady jezdila železniční doprava," dodal Novotný.