Nechybí na něm obiloviny obsahující lepek, vejce, mléko, oxid siřičitý nebo třeba také korýši, celer a hořčice. Nedodržení nových pravidel by majitele restaurací mohlo vyjít draho. Kromě pokuty jim také mohou hrozit žaloby od hostů, kterým by alergeny ublížily. Provozovatelé tak mají tři možnosti, jak informace o alergenech v jídle zákazníkům zprostředkovat.

„Třeba rychlá občerstvení mohou alergeny přidat na tabule s popisem jídel. Druhá možnost je uvést je v jídelním lístku a třetí informace poskytnout na vyžádání," řekl Václav Stárek, prezident asociace hotelů a restaurací. V každém případě musí být zákazníkovi vždy prokazatelně, viditelně a zřetelně sděleno, že informace o obsažených alergenech obdrží po dotázání u obsluhy.

Nové nařízení vzbuzuje velké emoce. Zatímco alergici a velká část zákazníků si jej pochvalují, restauratéři se k němu stavějí rezervovaně či rovnou negativně. „Je to naprostý nesmysl. Dobrá polovina restaurací u nás totiž nemá ponětí, co vlastně vaří. Ono není problém seznam alergenů vypsat, ale když nevíte, co vám vlastně dodavatel doveze, nebude to nikdy stoprocentní," konstatoval Luděk Ondračka, majitel třebíčské restaurace Don.

Alergická kuchařka

S technickou stránkou nařízení problém nemá. „Pro hospodu, která slušně funguje, to velký problém nebude, prostě použijeme v tiskárně o trochu více inkoustu," glosoval Ondračka. Největší zodpovědnost však podle něj zůstává na alergicích. „Oni sami musejí vědět, co jíst mohou a co už ne. Já alergik nejsem, tak nevím, třeba tohle nařízení někomu pomůže, ale moc tomu nevěřím," doplnil.

Radek Kühweg, majitel restaurace Coqpit, má pro myšlenku lepší informovanosti zákazníků pochopení. Velké výhrady však má k její realizaci. „Já to chápu, do dnešní doby něco podobného patří a lidé by měli být informovaní. Otázka je, jestli to patří do jídelního lístku. Nevím, jestli je dobře udělat z hezkého jídeláku alergickou kuchařku," podotkl.

Vše by podle něj vyřešil obyčejný dotaz hosta na číšníka. „Lidé se dnes spolu baví čím dál méně, esemeskují si i dvě děti, které v restauraci sedí naproti sobě. Takhle akorát půjde o další informaci, kterou si lidé přečtou. Přitom tam mají číšníka, který je od toho, aby s hosty mluvil. Ten by jim všechno potřebné mohl říct sám," myslí si Kühweg.

Největší Kühwegova výtka však směřuje k celému načasování. „Logiku by takové nařízení mělo od začátku roku. Pokud je to ale nastavené na půlku prosince, je to neúcta k lidské práci," nekompromisně říká. „Před Vánoci máme strašně moc práce, jsou samé večírky, dodělává se účetnictví a teď tohle. Beru to jako velkou podpásovku," dodal.

Zákazníci se však většinou na novinku těší. „Myslím, že je to docela dobrá změna," míní Mirka Kotrbová, majitelka obchodu se zdravou výživou a odbornice na zdravé stravování. Podle ní to nyní bude pro hosta jednodušší. „Personál často netuší, co do kterého jídla v kuchyni dávají. Už se mi stalo, že číšník nevěděl, co v tom je a musela jsem se jít ptát přímo do kuchyně," doplnila.

TADEÁŠ MAHEL
FILIP BROŽ