VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První blok získal licenci. Rakousku se to však nelíbí

Dukovany - První a nejstarší blok Jaderné elektrárny Dukovany má od dnešního dne nové a platné povolení k provozu. Vedení elektrárny o něj muselo žádat po 30 letech od spuštění reaktoru. Licenci od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) však polostátní firma ČEZ, která Dukovany provozuje, získala až tři měsíce poté, co původně zamýšlela.

1.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Archív

Středeční rozhodnutí SÚJB o prodloužení povolení na dobu neurčitou se však nelíbí sousednímu Rakousku. Jeho ministr životního prostředí Andrä Rupprechter se chce kvůli němu obrátit na Evropskou komisi. Podle něj předpokladem k prodloužení povolení bylo to, aby byl proveden přeshraniční proces EIA, tedy posouzení vlivu elektrárny na životní prostředí. Že Rakousko na tomto postupu trvá, Rupprechter prý vždy vyzdvihoval i na setkáních se svým českým rezortním kolegou Richardem Brabcem.

Předchozí licence prvnímu bloku skončila k poslednímu dni roku 2015. Několik měsíců předtím shromažďovalo vedení nejstarší jaderné elektrárny v zemi dokumentaci pro SÚJB, ve které hodlalo prokázat, že první blok může být v provozu ještě nejméně dalších deset let.

V polovině září loňského roku však inspektoři Státního úřadu pro jadernou bezpečnost upozornili na nedostatky v předložených materiálech a následná kontrola ČEZu zjistila pochybení u zhruba pět let staré dokumentace, která měla prokazovat bezpečnost svarů na vnitřním zařízení elektrárny. Ale neprokazovala.

Nebylo zřejmé, zda jsou svary v pořádku

Tehdy byl první blok odstavený a kvůli nekvalitním rentgenovým snímkům, ze kterých nebylo zřejmé, zda jsou svary v pořádku, nechalo vedení elektrárny odstavit také bloky číslo 2 a 3.

Následné kontroly kontrol svarů trvaly několik měsíců a celý proces povolování se oproti původnímu plánu značně zpozdil. Za hlavního viníka zpoždění byla ČEZem označena firma Tediko, která měla certifikace k provádění kontrol uvnitř elektrárny. Část viny polostátní firma uznala za vlastní s tím, že měla na kontrolory z externí firmy lépe dohlédnout a na nedostatky se mělo přijít dříve než po pěti letech.

Generální ředitel ČEZu Daniel Beneš poté ohlásil, že kvůli pochybnostem u několika tisíc svarů v Dukovanech dojde k personálním změnám.

„Do konce března bylo plánováno, že interní komise prověří okolnosti kolem záležitostí se svary. Tak se i stalo a dá se očekávat, že brzy budou skutečně, jak bylo avizováno, oznámeny personální změny a opatření, aby k podobným věcem již nedošlo," řekl mluvčí Jaderné elektárny Dukovany Jiří Bezděk.

Nejenže ČEZu vznikla neplánovanými odstávkami a kvůli jejich přílišné délce finanční ztráta, kterou někteří experti odhadovali na více než dvouapůlmiliardovou, ale také nestihl včas doložit dokumentaci, která by inspektorům ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost k vydání povolení pro provoz prvního bloku stačila.

Prodloužení stávajícího povolení

Zpoždění bylo tak velké, že ČEZ musel SÚJB před koncem loňského roku požádat o odložení rozhodnutí o dalším dlouhodobém provozu prvního bloku a prodloužení stávajícího povolení k provozu. Úřad tomu vyhověl, konkrétně o tři měsíce, do včerejška.

První blok byl znovu spuštěn v závěru ledna. Povolení k provozu od SÚJB obdržel ČEZ v úterý v podvečer. „Celý proces žádosti o provoz bloku byl velmi náročný. Získali jsme při něm velmi cenné zkušenosti, které využijeme při přípravě žádosti pro zbývající tři bloky," řekl ředitel Dukovan Miloš Štěpanovský.

O povolení dalšího provozu druhého nejstaršího bloku bude elektrárna žádat letos, u zbylých dvou v příštím roce. Bude přitom mít jistou výhodu. „Některé části dokumentace pro jednotlivé bloky jsou společné," podotkla předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová.

Obdržení hlavního balíku materiálů, které mají prokázat bezpečnost dalšího provozu druhého bloku, očekává letos v létě. Úřad by měl rozhodnout do konce roku.

V případě prvního bloku bylo v úterý vydáno povolení provozu na dobu neurčitou. Podle Dany Drábové to však neznamená, že by nyní třicetiletý blok mohl vyrábět elektřinu donekonečna. „Konstrukce povolení je obdobná tomu předchozímu: Dukovany mají povinnost opět za deset let, tedy v roce 2025, absolvovat stejný proces jako v loňském roce. Navíc jsou tam desítky podmínek, které musejí během provozu splnit a prokazovat nám bezpečnost zařízení," upozornila předsedkyně SÚJB.

Problematika nekvalitních kontrol svarů na všech blocích je v elektrárně stále živá. Tři ze čtyř bloků sice již opětovnými revizemi prošly a několik stovek svarů přitom bylo preventivně opraveno, protože by k tomu tak jako tak muselo dojít v nejbližších letech, kontroly se však ještě uskutečňují na čtvrtém bloku. „Aktuálně probíhá jeho plánovaná odstávka, která by měla skončit koncem dubna. Vedle plánované údržby se provádějí i kontroly svarů," potvrdil dukovanský mluvčí Jiří Bezděk.

Autor: Kamil Černý, ČTK

1.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cvičení Ample Strike.

Nad Vysočinou se budou brzy cvičit vojáci

Ilustrační fotografie.

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

OBRAZEM: Slavnosti tří kápí v Třebíči začaly

Třebíč - Slavnosti tří kápí začaly. Úderem šestnácté hodiny se začali na Podzámeckou nivu scházet první návštěvníci. Sledují vystoupení šermířských skupin a drezůru koní. Na místě je také nepřeberně stánků s občerstvením a suvenýry. Večer jsou na programu koncerty.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Vysočina – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

Třebíč – Napůl úspěšní byli divizní dorostenci HFK Třebíč v derby Vysočiny proti Pelhřimovu. Starší fotbalisté v úvodním utkání nového soutěžního ročníku krajskému rivalovi nakonec podlehli. Mladší dorostenci si naopak otevřeli střelnici a soupeře vyprovodili dvanácti góly.

AKTUALIZOVÁNO

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

Znojemsko, Třebíčsko – Smrtí dvou lidí a velmi vážným zraněním dítěte skončila v pátek odpoledne srážka osobního auta a vlaku na přejezdu u Žerůtek. „Minutu před třetí hodinou odpoledne se u stanice Olbramkostel střetl osobní vlak jedoucí z Okříšek do Znojma s osobním autem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. Podle prvotních informací zahynuli dva lidé, “ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení