Automechanik podle něj patří dnes do rodiny, stejně jako lékař. Proč si to myslí, jak se proměnila péče o naše auta a je lepší koupit dětskou autosedačku v kamenné prodejně než na internetu? Nejen o tom jsme si povídali s Martinem Rigó.

Martine, jste vystudovaný chemik. Jak a kdy se to ve vás zlomilo a laboratoř jste vyměnil za autodílnu?

Své rozhodnutí být automechanikem jsem svému tátovi řekl už ve třinácti. On však ze mě chtěl mít chemika v bílém plášti a s čistýma rukama. Pracoval jsem několik roků v Jaderné elektrárně Dukovany. Láska k autům byla silnější a proto, když jsem měl v elektrárně třeba odpolední směnu, tak jsem jel ráno za kamarádem, který měl autoopravnu, převlékl jsem se do montérek a celé dopoledne jsem opravoval auta. Ve dvanáct hodin jsem se převlékl, umyl ruce a jel do elektrárny. Auta mě přitahovala víc, a tak jsem v Třebíči otevřel specializovanou prodejnu s autodíly na značku Fiat. Postupně jsem se začal zaměřovat na více značek. Zavedl jsem rozvozy autodílů po Vysočině dvakrát denně. Tenkrát to opravdu byla revoluce. Automechanici nám říkali, že to není potřeba, že stačí jenom jednou. Nastavil jsem systém, že když zavolají dopoledne, tak jim díly odpoledne dovezeme, ať chtěli, nebo ne. Moc dobře jsem z autodílny věděl, že je dobré mít připravené díly a auto opravovat v klidu.

Co se za za těch dvacet let změnilo? Jak moc jsou zákazníci nároční a proměnila se práce automechaniků?

Doba se zrychlila. Vzpomínám si, že když tenkrát přišel zákazník a ptal se na autodíl, který jsme zrovna neměli, tak přišel za týden. Před dvaceti lety dodání náhradního autodílu trvalo třeba až tři týdny. A bylo to v pořádku, nikdo se nerozčiloval. Dnes se lidé neptají, jestli umíte ten a ten autodíl sehnat. Přijde, zeptá se, a když nemáte, odchází jinam. Auta musí jezdit a lidé nechtějí čekat několik dní, nebo dokonce týdnů na opravu. Je potřeba se přizpůsobovat době. Dneska něco opravit není jednoduché, auta jsou prošpikované elektronikou. Dnes není problém, aby auto s obsahem 1200 nebo 1400 cm3 mělo výkon jako tehdejší motory s objemem válců 2000 cm3. Trendem je snižování obsahu válců, resp. emisí a k tomu je zapotřebí elektronika. Vše je přesnější a výkonnější. Ale o to složitější je pak zjistit příčinu poruchy. Proto je tak důležitá autodiagnostika. Z mechaniků se stávají více diagnostici než opraváři.

O automechanicích říkáte, že patří do rodiny, stejně jako lékař. Z čeho tak usuzujete?

Bez auta si většina z nás nedovede svůj život představit. Firmy potřebují, aby jim auta jezdila a vydělávala peníze. Maminky i tátové potřebují auto, aby mohli odvézt děti do škol a k lékaři. Automechanik je většinou první, komu voláme, když se nám cokoliv stane s autem. Dobrý automechanik umí zajistit odtah a vyřešit váš problém s autem. Často se stará o všechna auta v rodině, protože dnes mají rodiny dvě i tři auta. Stojím si za tím, že dobrý automechanik patří dnes do rodiny, stejně jako lékař.

Máte pravdu, bez auta si většina rodin dokáže těžko představit fungování. V Meteoru jste se zaměřili na dětské autosedačky. Nejen, že je prodáváte, ale také radíte při výběru a učíte rodiče, jak je správně upevnit do auta. Na čem při výběru sedačky záleží a proč je lepší ji koupit v kamenné prodejně?

Většina lidí si mylně myslí, že tím hlavním aspektem výběru je váha. Při výběru je však nejdůležitější velikost dítěte. Váha dítěte je pouze orientační. Podle těchto parametrů se vybírají takové sedačky, aby byly pro dítě bezpečné a zároveň pohodlné. Nově vyrobená auta mají na sedadlech kotevní body pro nový způsob upínání sedaček, tzv. isofix. Tento systém minimalizuje chybné upínání autosedaček. Naše kamenné prodejny Meteor mají tu výhodu, že tam máme fyzicky velký výběr autosedaček. Dítě tedy můžete do sedačky posadit a společně s našimi specialisty na prodejně správně vybrat. Proto je lepší zajít do prodejny, kde vám ji nabídneme s kompletním servisem za „internetovou" cenu, než kupovat sedačku na internetu.