Manželé Gottliebovi spolu pracují již desátý rok a natěšeným lyžařům nabízejí vše potřebné od prodeje nového zboží přes půjčování vybavení až po servis, jako je seřizování a montáž vázání, broušení hran, oprava skluznic a mnoho dalšího. Otevřeno mají od začátku října a dveře se definitivně zavřou až zjara.

Amigoski se od ostatních prodejen liší i tím, že zde najdete nové produkty pouze jedné firmy, a to Rossignolu. „Jsme s nimi velice spokojení, líbí se nám i designově, zboží od nich bereme už asi sedm let," říká Miroslav Gottlieb.

Pokud nevěříte jemu, vězte, že autor texu na lyžích řečené firmy, zakoupené v Amigoski absolvoval bezpočet kilometrů v bílé stopě a s plnou důvěrou se s nimi chystá i na Jizerskou padesátku. A pokud ani on pro vás není důvěryhodným hlasem, třeba jím budou Martin Fourcade, Michal Šlesingr, Pietro Piller Cottrer, Didier Defago nebo Christof Innerhofer a mnoho dalších aneb světová špička v biatlonu, klasickém i sjezdovém lyžování. To by však samo o sobě nestačilo. Veledůležitým prvkem příjemnosti celého obchůdku Amigoski je lidský faktor. Deník proto majiteli a zároveň servismanovi Miroslavu Gottliebovi položil pár otázek:

Co všechno ve vaší prodejně nabízíte?

Prodáváme nové lyže, potom použité z druhé ruky, poskytujeme servis a dobře nám funguje půjčovna, kde především zásobujeme školy. Nové věci prodáváme od firmy Rossignol a nabízíme především sjezdovky a běžky, snowboardy jenom okrajově, plus veškeré vybavení.

Když půjčujete lyže školním výletům, kolik dětí jste schopni vybavit lyžemi a příslušenstvím?

Snažíme se nikoho neodmítnout. Pokud dojdou věci z půjčovny, tak vytahujeme nové pěkné vybavení, aby se za ně děti nemusely stydět. Zkrátka uspokojíme každého. (úsměv)

Co když si někdo zlomí lyži nebo hůlku? Pojišťuje se půjčené vybavení?

Dnes je vybavení natolik kvalitní, že se to nestává, ale pojištění je problém. Stane se například, že se lyže zapomenou před autobusem nebo v lyžárně. Když jde o staré ojeté věci, jedná se o pár stovek, ale stalo se nám, že jsme půjčili úplně nové dražší boty a onen člověk je někde ztratil. Potom je musí zaplatit, to se nedá nic dělat.

Samozřejmostí je v lyžařském obchodě servis, jak funguje vám?

Seřízení lyží uděláme většinou na počkání, do hodiny. Servis bývá do druhého dne, protože dílnu nemáme v obchodě, ale o kousek dál. Když to moc spěchá, tak ho uděláme i hned, ale jenom výjimečně.

Zvláště mezi mladými lidmi jsou čím dál tím populárnější snowboardy. Jak se na věčný spor lyžaři versus prknaři díváte?

Řeknu to ze svého pohledu patriota lyžaře. Snowboard je každopádně nebezpečnější. Stává se, že školnímu zájezdu půjčíme pět výbav a dvě děti se vrátí s rukou v sádře. Na snowboard každopádně doporučuji helmu, páteřní chránič i speciální rukavice.

Kupování lyžařské výbavy dětem je pro mnohé rodiče noční můrou. Vše vydrží jen chvíli, jak se to dá řešit?

Jsou dvě možnosti. Kdo lyžuje s dětmi ročně více než čtrnáct dní, tomu se vyplatí koupit si vlastní výbavu. Ušetřit se dá na nákupu z druhé ruky. Pokud se lyžuje týden nebo i míň, tak doporučuji výbavu si půjčit. U nás stojí týdenní půjčovné devět set korun, na den okolo dvou stovek. Spousta dětí samozřejmě výbavu dědí, pokud se lyže kupují nové, většinou vydrží dva roky, záleží, jak moc rychle dítě roste. (úsměv)

Neuvažujete o rozšíření sortimentu na letní výbavu, třeba na kola?

Neuvažujeme. Jednak jsem čerstvý důchodce, takže už to nemám příliš zapotřebí. V kolech je navíc veliká konkurence, a když člověk něco dělá, tak by tomu měl rozumět a mít k tomu vztah. Já kolům nerozumím, jsem lyžař. Navíc v sezoně děláme od rána do večera, takže jsem rád, že přes léto můžu odpočívat. (úsměv)

Jaké máte plány s obchodem do budoucna? Je ještě něco, čeho byste rád dosáhl?

Rád bych vydržel nějakou dobu na stejném místě, protože když jsme se stěhovali, sezonu trvalo, než si nás lidi našli. Taky bych chtěl obchod rozšířit do patra, aby bylo víc místa, ale jak říkám, hlavní je tady ještě chvíli vydržet (úsměv).

TADEÁŠ MAHEL