Na stejné trati přitom došlo k neštěstí již loni v říjnu, kdy se s jedoucím vlakem střetlo osobní vozidlo. „Zrovna při poslední loňské nehodě jsem upozorňovala hasiče, zda by nebylo možno přejezd nějak lépe zabezpečit. Podle mého je zajištěn nedostatečně. Bojím se tudy jít s dětmi. Bývám tam často svědkem, že auta to tam dobržďují na poslední chvíli,“ líčila své zkušenosti Věra Zimová, obyvatelka Horního Újezdu. „Navíc, když jedete autem od Kojetic ráno, svítí vám přímo do očí slunko a odpoledne vás ve stejném prostoru oslňuje zase zapadající slunce. I to může řidičům způsobit potíž s viditelností,“ objasnila.


Podle ní by mohl přejezd být vybaven závorami. „Chtělo by to výrazné cedule a označení daleko před přejezdem,“ přidala názor. K situaci se vyjádřil i starosta obce Stanislav Renát: „Nebránil bych se doplnit přejezd o další bezpečnostní prvky. Na mysli mám závory a případně i značku na snížení rychlosti. Těsně před přejezdem by mohla být značka Stop.“


Podle informací drážní inspekce byla výstražná světla v době nehody v činnosti. Zda si řidič, vezoucí láhve s pivem, nevšiml červeného světelného signálu, nebo jej prostě ignoroval, to už se nejspíše nedozvíme.


Není ojedinělá

Obdobná nehoda nákladního vozu s vlakem se odehrála předloni na nechráněném železničním přejezdu na výpadovce z Moravských Budějovic na Vranín.


Otázka bezpečnosti železničních přejezdů tak zůstává stále více než aktuální.


„V únoru jsme měli dvě dopravní akce právě na železničních přejezdech. Zhruba u čtrnácti z nich naše hlídky kontrolovaly, zda řidiči zastavují na červenou. Žádná porušení jsme v tomto směru nezaznamenali,“ sdělil nadporučík Petr Dobeš z třebíčského dopravního inspektorátu Policie ČR.


Podle Dobeše bývá většinou u nehod na kolejišti na vině řidič, který se pečlivě nerozhlédne. „Za nebezpečný přejezd považuji třeba ten z Přibyslavic na Číchov, je tam velmi špatný rozhled. Špatně se přejíždí také na nechráněném přejezdu u Březníka,“ zmínil Dobeš.


Ponuře vyhlížející místo nehody prohledávali v pátečním dopoledni policisté spolu s drážní inspekcí a hasiči. Policisté dopravu odkláněli. „Pro cestující na trati z Okříšek do Jemnice během dne funguje náhradní autobusová doprava. Trať bude zprovozněná během odpoledne,“ informoval včera odpoledne Deník Viktor Počuch, vrchní inspektor RIBŽD Brno. „Podle ověřené skutečnosti lze konstatovat, že veškerou odpovědnost nesl řidič,“ sdělil.


Prostranstvím přejezdu se linulo výrazné pivní aroma z všude přítomných rozbitých lahví a soudků, které nákladní vůz převážel. Jeho podvozek skončil pod železničním náspem kousek od přejezdu, kabina vozidla byla při nehodě vlečena před vykolejeným vlakem.


Odhadnutá škoda činí podle mluvčího drážní inspekce 1,25 milionu korun, z čehož škoda na vlaku je 750 tisíc korun, na nákladním vozidle 200 tisíc a 300 tisíc je škoda na trati. Proti loňským smrtelným nehodám tohoto druhu je těch letošních podle Drážní inspekce o 175 procent více .

LETOŠNÍ TRAGÉDIE:
V lednu a únoru 2010 se odehrálo celkem 67 střetnutí vlaků s uživateli komunikace.
Zahynulo 11 osob, 21 zraněno.
Ve srovnání s předchozím rokem jde o 175 % nárůst v počtu usmrcených.
zdroj: Drážní inspekce