VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letadlo doplachtilo do lesa, protože mu odešly motory

Biskupice – Pulkov – U vesničky Pulkov, která je mimo veškeré frekventované trasy, bylo v pátek mimořádně rušno. Místní lidé, linkové autobusy i pošťačky měli co dělat, aby projeli. Všude byla zaparkovaná vojenská auta. Ve čtvrtek navečer totiž pár set metrů od posledního domu spadlo do lesa armádní letadlo L–39 Albatros z domovské vojenské letecké základny u Náměště.

17.12.2010 4
SDÍLEJ:

Místo nehody cvičného letounu L-39 Albatros nedaleko Biskupic.Foto: DENÍK/ Hana Jakubcová

Oba piloti se stihli katapultovat, z nehody vyvázli bez zranění. V pátek se na místo vypravil vojenský vyšetřovatel leteckých havárií. Rovněž přijela těžká technika, která okolo poledne začala zdevastovaný stroj nakládat, odpoledne jej převezla do hangáru na základnu k Náměšti. Zde nějaký čas pobude a pak ho vojáci převezou k expertízám do Prahy. „Po dobu vyšetřování příčin neštěstí stroje typu L–39 Albatros přerušily výcvik,“ informovala mluvčí letecké základny Sedlec – Vícenice u Náměště Štěpánka Skřipská.


Dopad z nízké výšky


Podle toho, jak místo havárie vypadá, musel být dopad z velmi nízké výšky při minimální rychlosti. Tomu odpovídají svědectví lidí z nedalekých Biskupic. Podle nich stroj letěl potichu, bez motorů opravdu velmi nízko nad vsí směrem k místní části Pulkov. Pak se letoun naklonil, ozvaly se rychle po sobě záblesky a na obloze se objevili oba piloti na oranžových padácích.


Albatros ulomil jen několik špic stromů a dosedl na mýtinku v lese, několik desítek metrů od silnice, drátů vysokého napětí a asi dvě sta metrů od Pulkova.


Podle zaměstnance letiště, který si přál zůstat v anonymitě, měl stroj při katapultáži výšku asi jen 300 metrů. Nějakou dobu už ale plachtil oblohou poté, co mu při manévru ve vysoké výšce několika kilometrů vysadily motory. Ani po opakované snaze se je pilotům nepodařilo nahodit. A tak se připravili na nouzové řešení. Klouzali vzduchem, navedli stroj nad neobydlenou zónu a jeden po druhém se katapultovali. Letoun měl rok výroby 1982, motory pak 1986. Právě měl za sebou kompletní revizi, tři měsíce na něm mechanici pracovali. Oba letci jsou piloti 1. třídy, tedy velmi zkušení.


Otázkou zůstává, kolik paliva zůstalo v nádržích, že se letoun při dopadu nevzňal.


„Mohu zatím říct, že se nejednalo o chybu pilotů, ale technickou závadu, konkrétně selhání motorů,“ konstatoval velitel sedlecké základny Libor Štefánik.
Zdevastovaný letoun ležel v lese „čumákem“ směrem k biskupicím, tedy tam, odkud přiletěl.


„Piloti, když se katapultují, vyletí rychlostí 80 metrů za sekundu. Před tím odletí kryty kokpitu. V tu chvíli samozřejmě letadlo dostává úplně jiné vlastnosti, jde do turbulence. Je neovladatelné,“ popsal včera Václav Vlček, syn legendárního konstruktéra L–39 Jana Vlčka. Letadlo zná naprosto detailně, protože pracuje jako servisní technik Albatrosů zejména v zámoří. Podzvukových letadel se v Aeru Vodochody vyrobilo na 2800, stala se velmi oblíbenými po celém světě.


V USA je vlastní řada soukromníků a Vlček se jim o ně pravidelně stará. „Samozřejmě o té nehodě vím, sleduji to ve zpravodajstvích, nyní jsem v Chicagu, kde právě dělám pravidelnou údržbu letounu L–39. Jde o velmi spolehlivé stroje, mechanici musejí zapátrat v paměti, co a jak bylo před nehodou. Ale v žádném případě nechci být konkrétnější, protože jsem ten motor neviděl,“ pouze podotkl.


Podle jeho slov pilot, kterému odejdou motory v nízké výšce při manévru, nemá šanci na záchranu. Ve vysoké výšce ale normálně dojde k plachtění, klesavost je určena poměrem 1:8 v ideálních podmínkách. To znamená, že z výšky jednoho kilometru doklouže osm kilometrů. Armáda České republiky má deset Albatrosů na letecké základně u Náměště nad Oslavou a další stroje jsou v Pardubicích. Jeden je pak u nás v soukromých rukách.

L-39 Albatros je proudový podzvukový cvičný letoun vyvinutý v šedesátých letech 20. století v československém Aeru Vodochody týmem vedeným konstruktérem Janem Vlčkem. Jedná se o první typ cvičného proudového letadla druhé generace a jeden z prvních typů s dvouproudovým motorem. L-39 se stal jednotným výcvikovým letounem armád Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska), v 70. a 80. letech 20. století byl v počtu 2 800 kusů součástí leteckého parku letectev tří desítek států a zůstává nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. Maximální rychlost je750 km/h ve výšce 5 000 metrů. Dolet je 1 000 km v 5 000 m. Poprvé vzlétl v roce 1968, vyráběl se od roku 1970 do roku 1997. Zdroj: Army

Autor: Hana Jakubcová

17.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici D1 zemřel po nehodě další řidič

Bratři Ebenové.
3

Bratři Ebenové budou na zámku ve Valči jako na plovárně

Majitel hledal Kukiho u Vyskytné. Zatím ho nenašel

Vysočina – Klokan Kuki, který už možná několik týdnů běhá po lesích Jihlavska, byl naposledy spatřen v zatáčkách mezi Vyskytnou nad Jihlavou a místní částí Jiřín. V noci z úterý na středy ho tam byl dokonce hledat i majitel Radek Helekal. Bohužel bez úspěchu.

Mejzlík je s přístupem mladíků spokojen

Třebíč – Kolotoč přátelských zápasů se naplno rozeběhl i mladším dorostencům Horácké Slavie. Třebíčští hokejisté stihli suchou letní přípravu ještě do konce prázdnin, aby mohli stejně jako ostatní družstva v klubu vyjet na led.

Dorostenci ladí formu na ledě

Třebíč – Příprava na suchu a neoblíbené letní galeje už mají hokejisté dávno za sebou. Týmy v Třebíči se už od poloviny prázdnin na novou sezonu připravují na ledě a ne jinak je tomu i v případě staršího dorostu Horácké Slavie.

Z reklamního banneru někdo vyřízl logo

Třebíč - Někdo zvláštním způsobem poškodil reklamní banner na plotě v ulici Cyrilova v Třebíči. Z banneru vyřízl reklamní logo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení