Jsou zbytečné a kontraproduktivní. Takový názor má Ministerstvo dopravy na značky, jež vytyčují úseky, v němž městští policisté mohou měřit projíždějící řidiče.
Povinnost označit místa, kde strážníci kontrolují rychlost, platí od 1. ledna 2009 a vyžádali si ji poslanci.
„My jsme tyto značky nechtěli. Přijde nám to jako absolutně zbytečná věc. Za ten rok, co platí, nepřinesly vůbec žádné výsledky. Řidiči před cedulí vždy zpomalí a když daným úsekem projedou, stejně znovu šlápnou na plyn. Proto bychom chtěli, aby byly značky zrušeny,“ řekl reportérům Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Stejný názor zastávají městští policisté v kraji Vysočina. „Značky jsme měli v Jihlavě od února do konce listopadu na osmi místech. Přijde mi to ale jako absolutní nesmysl. Jednou ve městě platí maximální rychlost padesát, takže nechápu, proč smíme její dodržování kontrolovat pouze na vytyčených úsecích. V obchodech taky nemáte u jednotlivých regálů, že se v nich nesmí krást. Platí to přece v celém objektu,“ vyjádřil se Jan Frenc, vedoucí jihlavských strážníků.
Značky policisté v krajském městě na zimu odstranili kvůli špatným klimatickým podmínkám. „Chceme tím předejít brzdění provozu,“ vysvětlil Frenc.
To ve Žďáře nad Sázavou cedule vůbec nenakoupili, a tím pádem nemohli po celý letošní rok dodržování rychlosti kontrolovat.
„Vezměte si, že by čtyři policisté dohlíželi po celý týden na vytyčený úsek například v Neumannově ulici. Pochybuji, že by někoho nachytali při rychlé jízdě. Je všeobecně známo, že řidiči před značkami vždycky zpomalí,“ uvedl šéf žďárské městské policie Martin Kunc.
Tuto zkušenost mají například městští policisté v Třebíči. „V září jsme si pořídili dvě cedule a ty jsme přesouvali na různá místa po městě tak, jak jsme uznali za vhodné. Za celou dobu jsme nachytali při přestupku pouze dva řidiče, a to když překročili povolenou ‚čtyřicítku‘. Cedule jsou absolutně neefektivní. Je to směšné nařízení, jak pro řidiče, tak i pro nás,“ domnívá se Lucie Molčanová, mluvčí třebíčských strážníků.
Zavádění značek provázely problémy
Už zavádění cedulí do praxe provázely na začátku roku velké problémy. V zákoně totiž vyšel pouze slovní popis, jak má upozornění na radar vypadat.
Řada měst proto čekala na doplňující vyhlášku s obrázkem značky. Nechtěla totiž riskovat případné stížnosti od šoférů, že cedule nebyla v daném úseku přesně podle předpisů.
Než značky vešly v platnost, mohli strážníci kontrolovat dodržování rychlosti kdekoliv po městě, místních částech nebo na komunikacích mezi nimi.
„Pokud řidiči překročili rychlost v obci o více než dvacet kilometrů a mimo obec o více než třicet, předávali jsme to na odbor dopravy. Pokud to bylo méně, řešili jsme to blokovou pokutou na místě. To však nyní už není možné. Pokud bychom chtěli rychlost měřit, můžeme jen za asistence státní policie, nebo již na zmíněných úsecích označených cedulemi,“ vysvětlil zástupce šéfa žďárských strážníků Luboš Skřivánek.
Kdy a zda vůbec přestanou značky Měření rychlosti platit, je zatím ve hvězdách. „Je pět měsíců do voleb. Kdybychom podali návrh na jejich zrušení, mohlo by se stát, že by se nestihl projednat a po volbách by se musel sestavovat znovu. Proto s tím zatím počkáme,“ vysvětlil Karel Hanzelka.