VYBRAT REGION
Zavřít mapu

StarDance na festivalu Petra Dvorského! Martin Kumžák vybral filmové hity

Jaroměřice nad Rokytnou - Se skupinou Pajky Pajk Martin Kumžák doprovázel Superstar, s orchestrem Moondance Orchestra živě hraje ve StarDance.

29.7.2017
SDÍLEJ:

Martin Kumžák a Moondance Orchestra.Foto: Ars Koncert

Pro všechny řady oblíbené taneční soutěže připravoval hudební aranže. Je autorem symfonie Zvěrokruh, oratoria Svatý Václav, dirigentem Dasha Symphony a Jackson Symphony, kapelníkem, patří k vyhledávaným hráčům na klávesové nástroje. Překvapivě se objeví i na festivalu Petra Dvorského. V zámecké zahradě v Jaroměřicích nad Rokytnou vystoupí v sobotu 12. srpna s programem Když hvězdy netančí, který vznikl právě jako volná inspirace televizní soutěží StarDance. Není divu, že náš rozhovor začal právě u ní.

Jak dalece ovlivňujete výběr songů pro StarDance?
Výběr skladeb na StarDance je kombinací návrhů profi tanečníků, našich zpěváků a mých požadavků. S velkým počtem možných písní přichází i dramaturgové pořadu. Já mám právo odmítnout návrhy písní, které nejdou v našem obsazení zahrát nebo neodpovídají záměru pořadu po umělecké stránce. Výběr s tanečníky a dramaturgy je vždy zábavný a klidný, ještě se nestalo, že by došlo k nějakým neshodám.

Které evergreeny, co ve StarDance zaznívají, jsou písněmi vašeho srdce?
V posledních řadách už zaznívají povětšinou písně novější, které jsem předtím ani neznal, a evergreenů je nemnoho, neboť jsme jich už řadu zahráli. Mně osobně se líbí zejména swingovky a latinskoamerické písně, hlavně rumby. Velmi rád také upravuji skladby z vážné hudby. Z poslední řady StarDance mi zůstala vzpomínka na salsu Gangsta‘s Paradise a závěrečnou skladbu Caravan z filmu Whiplash.

Která léta v muzice jsou vám nebližší? Máte i oblíbenou hvězdu?
Asi to takto nevnímám. Mám rád opravdu ledasco a na přináležitosti ke stylovým trendům mi moc nezáleží. Mám rád písně Stinga jak z hudebního, tak textového úhlu pohledu. Fascinují mne stále Chick Corea a Herbie Hancock. Vzorem mi je Gordon Goodwin a jeho Big Phat Orchestra.

Vzpomínáte si, jak vznikal Moondance Orchestra?
Dramaturgie pořadu StarDance se na mne v roce 2006 obrátila s žádostí o zajištění hudební složky pro tento pořad. Zároveň ale ještě trvala soutěž Superstar, kterou jsme tenkrát doprovázeli. Rozšířil jsem malé obsazení na větší, oslovil zpěváky, vymysleli jsme nový název a orchestr byl na světě. Spolupracujeme s většinou hudebníků i zpěváků přes dvacet let, takže se sestavováním orchestru jsem neměl žádné obtíže. Vize se vyjevovala časem, neboť nikdo z nás tenkrát tento televizní formát neznal, a tak jsme postupovali jako obvykle: napsal jsem noty, hudebníci i zpěváci se doma podle nahrávek a not připravili a pak jsme to zahráli. A bylo to.

Má orchestr ve StarDance stabilní složení?
Jsou to stále titíž. Došlo k jediné personální změně na postu basisty, ale oba hráči jsou mí dávní kamarádi, tak jsme si jen vyhověli. Nejsem příznivcem častých personálních změn, chápu to celé spíše jako rozšířenou rodinu nebo lépe – partu časem prověřených kamarádů.

Objevujete se s tímto orchestrem i mimo televizi?
Hned po první řadě StarDance mi přišla nabídka na hraní plesů. Nikdy předtím jsem o takové variantě neuvažoval, ale nebyl důvod hozenou rukavici nezvednout. Dnes máme během plesové sezony hraní až až… Hrajeme také speciální koncerty pro různé zadavatele, například MFF Karlovy Vary, Dvořákovu Olomouc. Naší poslední novinkou je projekt Michael Jackson Symphony, který jsme připravili společně s Filharmonií Hradec Králové a naší agenturou.

Vznikají jinak aranže písní pro StarDance a pro Superstar?
Ano, je to zejména otázka obsazení kapely. Na Superstar nás bývalo pět až šest, na StarDance je stabilní patnáctičlenný orchestr povětšinou rozšířený o Epoque Quartet. Zatímco v Superstar jsme působili jako doprovod pro soutěžící, většinou amatérské zpěváky, ve StarDance se po nás žádá celkový hudební doprovod a důraz na noblesu pořadu. Ne vždy se všechno povede, ale je to větší zodpovědnost.

Na festivalu v Jaroměřicích nad Rokytnou máte společný program právě s Epoque Quartetem. Jak došlo k tomuto spojení?
S pány z Epoque Quartetu se známe pěknou řádku let z nahrávacích studií a různých crossoverových projektů, o muzikantských hospodách nemluvě. Když vznikla ve StarDance potřeba rozšířit náš orchestr o smyčce, bylo rozhodování snadné.

Epoque Quartet rád přechází také do jazzu, rocku a funku. Jak jste sestavovali společný repertoár?
Já sám proplouvám žánry od svých úplných začátků, jsem vyznavačem stylové různosti a rozškatulkovávání žánrů mi není vlastní. Vybral jsem spolu se zpěváky skladby, které jsme společně s Epoque Quartetem hráli, a do některých dalších skladeb jsem kvartet pro účely tohoto koncertu dopsal.

Kdy jste se pracovně poprvé setkal s muzikálem a čím vás tento žánr nejvíc oslovil?
Někdy krátce po listopadové revoluci jsem pro skupinu Uno přearanžoval slavnou Bernsteinovu West Side Story pro komputer a divadelní orchestr, který jsem za tím účelem sestavil. Hráli jsme ji v Hudebním divadle Karlín jednu nebo dvě sezony. V roce 1997 jsem byl osloven, abych postavil kapelu a napsal aranže pro novou adaptaci muzikálu Hair. Ta se následně hrála v divadle Pyramida na pražském Výstavišti. Zároveň jsem byl členem orchestru, jenž hned naproti v divadle Spirála odehrál legendární počet představení Jesus Christ Superstar. Právě tyto kusy se staly živnou půdou mého dalšího muzikálového působení. Zejména Hair považuji za skutečný zlom v profesním i osobním životě. Moje matka byla divadelní režisérka, odmala jsem se pohyboval v divadelním prostředí, a tak kombinace s posedlostí zvanou hudba pro mne vždy byla zásadní výzvou.

Na kterou další muzikálovou práci rád vzpomínáte?
Na dva muzikálové projekty, které jsme dělali s Jankem Ledeckým, Hamleta a Galilea. Janek napsal písně s texty a já měl na starost aranže a nahrávku. S Hamletem jsme se propracovali až na readings v New York City. Několik sezon se hrál i v jihokorejském Soulu. To byla krásná doba.

Kdo vybíral téma pro hudební zpracování?
Téma Hamlet jsem Jankovi navrhl já, Galilea pro sebe objevil on sám.

Inspirují vás i interpreti, s nimiž často spolupracujete?
Je dobré vědět, pro koho danou věc upravujete. Ideální je s interpretem o obsahu písně či celého díla prohodit alespoň pár slov. Nejsem příznivcem práce naslepo anebo do šuplíku. Je fajn, když je interpret součástí vzniku. Přinejmenším se tím dají eliminovat nepříjemnosti a překvapení. Přišel jsem na to ale až časem.

U jakých hudebních produkcí saháte po filmové hudbě?
Filmová hudba v současné době zažívá rozkvět koncertního uvádění a my jsme často oslovováni, abychom hráli úpravy známých filmových melodií. Činíme tak a věřím, že to pro posluchače může být příjemná změna či obohacení. Já však vnímám hudbu pro film nebo divadlo jako neoddělitelnou složku toho kterého díla a jestli nějakou část celkové partitury lze později hrát samostatně, tím lépe. Nejsem ale vyznavačem filmových hitů, které se vytváří právě pro onen přesah do hudebního průmyslu.

Podle jakého klíče si filmovou hudbu do programu vybíráte?
Klíč je snadný: líbí, nelíbí. Lze s daným obsazením smysluplně odehrát, nebo nelze.

Existují notoricky známé melodie z filmů: Tenkrát na Západě, Muž a žena, Kubrick a 2001: Vesmírná odysea. Jaké by byly vaše top?
Všechny počiny Johna Williamse v čele s hudbou k filmu Schindlerův seznam, Imaginarium dr. Parnasse a hobití a pánoprstenová sága, kterou vytvořil Howard Shore.

Jste vyhledávaným aranžérem, hráčem na klávesové nástroje, komponujete, vedete dva orchestry, dirigujete. Nezůstáváte některému z povolání něco dlužen?
Nelze všechny tyto profese vykonávat najednou a žádat po sobě vrcholné profesionální výkony srovnatelné s těmi umělci, kteří se proslavili právě jednou z nich. Dřív jsem to tak chtěl, ale život není jen práce. Dnes už to vím. Miluji hudbu a všechny umělecké činnosti s ní spojené a snažím se dělat to, co právě dělám, na té nejvyšší možné kvalitativní úrovni, které jsem v danou chvíli schopen. V praxi to znamená hodiny za klavírem, u počítače nebo na jevišti či v orchestřišti, ve studiu nebo na pracovních schůzkách. Rád chodím na procházky, při nichž poslouchám Stravinského, Šostakoviče, Bacha. Je to vlastně posedlost, ale loni mi bylo padesát, tak už se z toho všeho tolik nehroutím. Užívám si naší dvouleté dcery, a pokud jsem zůstal některé z profesí něco dlužen, nezbývá mi než se dané profesi omluvit. Dělám, co můžu.

Jak byste se profesně označil vy sám?
Ocitoval bych charakteristiku, kterou jsem na sebe napsal při vytváření našich webových stránek: „Ten, co píše noty, miluje své kolegy na pódiu i mimo něj, přísným okem sleduje svět kolem a občas dá svou hrou na piano nahlédnout do svého hradbami středověkými obehnaného nitra.“ Co jiného byste od Kozoroha čekali?

Simona Polcarová

Autor: Redakce

29.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Muž volal o pomoc. Žena ho tloukla lahví od vína

Třebíčsko - Čtvrtek, jedna hodina v noci a na policejní služebně zvoní telefon. O pomoc volá zoufalý muž, kterého doma tluče žena lahví od vína.

Pojišťovací agentku poslal soud do vězení

Vysočina – Pojišťovací agentku Marii Vašíčkovou ze Ždírce nad Doubravou na Havlíčkobrodsku poslal ve středu 16. srpna Krajský soud v Hradci Králové na šest let do vězení. Osmačtyřicetiletá žena podle soudu připravila v letech 2009 až 2016 své klienty ve dvaasedmdesáti případech o více než pětatřicet milionů korun.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení