Za posledních 6 let FŠ zdvoj až ztrojnásobila počet hráčů, družstev, trenérů a spolu s FC Vysočina Jihlava dodává nejvíce reprezentantů do krajských výběrů. V žákovské a přípravkové kategorii se Foška zvedla z okresně krajské úrovně na úroveň republikovou jak co do velikosti klubu, tak rozsahu činnosti i výkonnostní úrovně. Není výjimkou, že její týmy drží herní i výsledkový krok s tradičními baštami mládežnického fotbalu jako je například Jihlava, Slovácko, Zlín, Olomouc a nezřídka je na hřišti i přehrávají a výsledkově poráží. Přitom FŠ dává ve svých družstvech šanci ke sportování všem dětem, které o něj projeví zájem. Je jen na nich a jejich rodičích, zda se pro fotbal a Fošku rozhodnou nastálo nebo přejdou třeba na jiný sport. Zapojování stále většího počtu dětí a mládeže do sportu, dnes již přes 200, by nebylo možné bez podpory řady partnerů, zejména Plastová okna Gealan, Zámek Valeč, město Třebíč a Nadace Čez.

Čím je přitažlivá?

Pro každého to může být něčím jiným, ale mezi ty rozhodující motivy určitě patří to, že s dětmi, rodiči i trenéry se zde pracuje jinak, než je obvyklé v jiných sportovních klubech. Na místo příkazové disciplíny vytváříme prostředí pro iniciativu a svobodný seberozvoj. Izolovanou činnost jednotlivých trenérů a družstev nahrazujeme týmovou spoluprací na základě přijímaných hodnot a postupů. Místo sporů s rodiči typu kdo do čeho má mluvit, si vysvětlujeme své role a přijímáme sdílenou odpovědnost. Každý je respektovaný spolutvůrce, má-li sám respekt k druhým. Spojuje nás idea, že rozvoj dítěte či mladistvého jako člověka násobí jeho rozvoj jako hráče.

V českém sportovním prostředí je bohužel i u mládeže stále běžnou honba za okamžitými tabulkovými úspěchy jdoucí ruku v ruce s působením na děti direktivním, rozkazovacím, často až vojenským způsobem řízení. Takové prostředí nepomáhá a dokonce prokazatelně brzdí většinu dětí směrem k budoucí vysoké sportovní výkonnosti a zejména do běžného života. Způsobuje velmi často u dětí strach a obavy z chyby, ze zklamání blízkých, z trenérových výčitek. Je živnou půdou pro nesamostatnost, pro závislost na trenérech a poznamenává negativně sebedůvěru mladých lidí. Ve FŠ se snažíme dětem umožnit rozvíjet svoji sebedůvěru, samostatnost, tvořivost, pozitivní myšlení, schopnost překonávat překážky, vyjadřovat svobodně své názory, dávat si cíle a úkoly a vyhodnocovat míru jejich splnění, učit se bez zbytečného stresu a zároveň respektovat ostatní spoluhráče, rodiče, trenéry, soupeře. Trenéři nespěchají na výsledkové úspěchy a neurychlují ani úroveň hry (výkonu). Prvořadým úkolem a snahou je rozvíjet hráčovy vlastnosti a dovednosti vhodným koučinkem a učením s porozuměním.

Podobně také osobní rozvoj trenéra podmiňuje jeho rozvoj odborný a přínos jeho vlivu na hráče. Trenéři FŠ absolvují průběžné vnitřní klubové školení na hřišti i v učebně, aby jejich trenérská činnost obsáhla vše podstatné pro rozvoj hráčů a po ročnících na sebe navazovala. Děti tak procházejí stejným tréninkovým systémem i při změně trenéra.

Nová metodika, odvážná vize

Formy vedení hráčů a trenérů jsme před několika lety úplně „překopali" a dále je rozvíjíme. Stali jsme se jedním z center nového směru rozvoje českého fotbalu a v rámci pokročilých metod koučování dokonce asi hlavním centrem. Naši trenéři jsou lektory koučování pro trenéry nejvyšších licencí (Martin Daněk, Luděk Procházka), do Třebíče se pravidelně jezdí vzdělávat i trenéři nejvyšších kvalifikací z celé ČR a Slovenska. Předseda FŠ, Aleš Křeček, se snaží nové způsoby práce uplatňovat v rámci profesionálního dospělého fotbalu. Ve FŠ funguje to, co se nedaří mnohdy ani profesionálním fotbalovým klubům trenéři tvoří spolupracující tým. Vyznávají stejné základní hodnoty jak ve způsobu práce s hráči tak při vytváření společné vize dobrého fotbalu. Žádný si nehraje na vlastním písečku. To má blahodárný vliv na atmosféru v klubu a dobrovolnou aktivitu v rámci svých pracovních možností. Součástí vnitroklubového vzdělávání jsou tréninky trenérů, pořádané několikrát ročně, při nichž si vzájemně vysvětlují a upřesňují tréninkové postupy, které pak dále rozvíjejí ve své vlastní praxi. Tyto tréninky pomáhají dotvářet a modernizovat klubovou tréninkovou filosofii. Nepravidelně, podle vlastního zájmu, se jich účastnili a účastní i trenéři z okolních fotbalových klubů.

Výsledkem této práce je kromě jiného originální „herní rukopis" hráčů FŠ až výjimečnost některých družstev v rámci ČR i využití nabytého způsobu myšlení samotnými dětmi v běžném životě. Vývoj ve FŠ dospěl k vizi vytvořit takové prostředí (fotbalovou akademii), ve které budou vyrůstat fotbalisté evropské úrovně a zároveň každý, kdo touto akademií projde, bude schopen v běžném životě naplno využívat svůj potenciál.

Rodiče jako partneři

Rodiče mladých hráčů mohou ocenit partnerský vztah, Fotbalovkou jim nabízený, s jasnou dělbou rolí. Aby se rodiče mohli sami aktivně zapojit i do sportovní přípravy svého dítěte, dostává se jim vysvětlení hlavních principů práce s dětmi ve FŠ. Mimořádně důležitá je pro FŠ zpětná vazba od rodičů, jejich pohled na činnost FŠ a jejích trenérů. Jedním z úspěchů FŠ je právě tento partnerský vztah s většinou rodičů a jejich vstřícná pomoc.

Program budoucnosti

Velkých změn také postupně doznávaly představy o tréninkové náplni a organizaci. Původní inspiraci holandskou fotbalovou školou, později doplněnou o španělskou, jsme neopustili, ale rozvíjeli ji podle vlastních zkušeností, nových poznatků neurovědy (fungování lidského mozku při vytváření dovedností), publikací jiných trenérů, kteří také pochopili slabiny tradičního pojetí tréninku a hráče, a jak je výše uvedeno zdrojem poučení byla i oblast rozvoje lidského potenciálu. Výsledkem několikaleté cesty za vyšší kvalitou práce s dětmi je He-Art program, postavený na schopnosti každého hráče přirozeně se učit, tvůrčím přístupu hráčů i trenérů, na koučinku, důvěře v možnosti vnitřní motivace každého hráče zlepšovat se, na odstraňování vnitřních bariér tlumících výkon i rozvoj osobnosti, na autenticky přijímané spoluúčasti hráče na tréninkové i soutěžní činnosti, na potřebě samostatně se rozhodovat, na přebírání odpovědnosti za své herní jednání i chování obecně (nejen při fotbale). Mění pohled na trenéra z role drezéra a poučovatele na roli průvodce hráče jeho rozvojem. Vznikl v těsné spolupráci s Jiřím Vorlickým v rámci nového projektu Žijeme hrou s celorepublikovou působností.

Součástí He-Art programu jsou nové formy utkání pro děti v mladším přípravkovém věku s počtem hráčů 3 proti 3, 2 proti 2 a 1 proti 1 především přes zimu na halových turnajích. FŠ je pořádá od roku 2013. Vedle zájemců z okresu (Náměšť, Okříšky) tyto turnaje přitáhly zájem i Jihlavy, Zbrojovky Brno, ČAFC Brno. Novinkou při těchto turnajích jsou i tvary hřišť (čtvercová, kruhová) a počty branek, na které se hraje (od 2 do 6). Oproti běžným formám utkání jsou v těchto děti stále aktivně zapojené do hry, zlepšuje se například jejich orientace v prostoru, mají více kontaktů s míčem i se soupeřem, řeší jednu herní situaci za druhou. Hlavy dětí i dospělých nepracují s výsledkovým stresem, protože tu spoustu gólů nelze spočítat. Pozornost je tak přirozeně zaměřena na prožitek a herní učení.

Každý má šanci

FŠ dává ve svých družstvech šanci ke sportování všem dětem, které o něj projeví zájem. Je jen na nich a jejich rodičích, zda se pro fotbal a Fošku rozhodnou nastálo nebo přejdou třeba na jiný sport. Každý zájemce se může kdykoli přihlásit buď u trenéra věkově příslušného družstva, nebo u sekretářky klubu kontakty jsou na webových stránkách FŠ, www.fstrebic.cz.

Luděk Procházka